Diplomová práce se zabývá tématikou využití filmové adaptace dramatu Bílá nemoc v hodinách literární výchovy. V teoretické části jsou prezentovány obě díla (kniha a film) společně s představením spisovatele Karla Čapka a jeho tvorby. Praktická část je zaměřena na návrhy několika vyučovacích hodin, ve kterých je využita filmová adaptace tohoto díla z roku 1937. Vybrané metody jsou do hodin zapojeny podle formátu E-U-R. Součástí praktické části je i následný popis realizace dvou navrhovaných hodin v 9. ročníku základní školy. V závěru jsou shrnuty zmiňované části a vylíčeny výhod či nevýhod navrhovaných hodin.
Anotace v angličtině
This diploma is about the topic how to use the film adaptation od the drama The White Disease in literature lessons. In the theoretical part the book and the film are both presented, together with introducing the writer Karel Čapek. The practical part is focused on several lessons suggestions in which the film adaptation from 1937 is used. Chosen methods are incorporated into the lessons according to format E-U-R. The part of the practical section is subsequent description of two lessons, suggested fot the 9th form of the Elementary School. Finally, particular parts which are mentioned above are described and there is also a summary of advantages and disadvantages of suggested lessons.
Klíčová slova
Karel Čapek, Bílá nemoc, filmová adaptace, literatura, základní škola, návrhy hodin
Klíčová slova v angličtině
Karel Čapek, The White Disease, film adaptation, literature, elementary school, suggestions of the lessons
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématikou využití filmové adaptace dramatu Bílá nemoc v hodinách literární výchovy. V teoretické části jsou prezentovány obě díla (kniha a film) společně s představením spisovatele Karla Čapka a jeho tvorby. Praktická část je zaměřena na návrhy několika vyučovacích hodin, ve kterých je využita filmová adaptace tohoto díla z roku 1937. Vybrané metody jsou do hodin zapojeny podle formátu E-U-R. Součástí praktické části je i následný popis realizace dvou navrhovaných hodin v 9. ročníku základní školy. V závěru jsou shrnuty zmiňované části a vylíčeny výhod či nevýhod navrhovaných hodin.
Anotace v angličtině
This diploma is about the topic how to use the film adaptation od the drama The White Disease in literature lessons. In the theoretical part the book and the film are both presented, together with introducing the writer Karel Čapek. The practical part is focused on several lessons suggestions in which the film adaptation from 1937 is used. Chosen methods are incorporated into the lessons according to format E-U-R. The part of the practical section is subsequent description of two lessons, suggested fot the 9th form of the Elementary School. Finally, particular parts which are mentioned above are described and there is also a summary of advantages and disadvantages of suggested lessons.
Klíčová slova
Karel Čapek, Bílá nemoc, filmová adaptace, literatura, základní škola, návrhy hodin
Klíčová slova v angličtině
Karel Čapek, The White Disease, film adaptation, literature, elementary school, suggestions of the lessons
Zásady pro vypracování
1. Diplomantka nastuduje knihu Bílá nemoc společně s kontextem vzniku díla.
2. Prostuduje odbornou literaturu zabývající se autorem Karlem Čapkem.
3. V další fázi diplomantka nastuduje teorii filmové adaptace, kterou využije k analýze filmu; zohledněn bude i kontext vzniku.
4. Autorka provede porovnání těchto dvou zpracování
5. Na základě studia odborné didaktické literatury autorka vytvoří návrhy na několik výukových aktivit/hodin do hodin literatury na ZŠ, které prověří na ZŠ v 9. ročníku.
6. Shrnutí výsledků, závěr
Zásady pro vypracování
1. Diplomantka nastuduje knihu Bílá nemoc společně s kontextem vzniku díla.
2. Prostuduje odbornou literaturu zabývající se autorem Karlem Čapkem.
3. V další fázi diplomantka nastuduje teorii filmové adaptace, kterou využije k analýze filmu; zohledněn bude i kontext vzniku.
4. Autorka provede porovnání těchto dvou zpracování
5. Na základě studia odborné didaktické literatury autorka vytvoří návrhy na několik výukových aktivit/hodin do hodin literatury na ZŠ, které prověří na ZŠ v 9. ročníku.
6. Shrnutí výsledků, závěr
Seznam doporučené literatury
1. ČAPEK, Karel. Tři hry, Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7491-153-8
2. Bílá nemoc [film]. Režie Hugo HAAS. Československo: 1937. Délka 106 minut.
3. BURIÁNEK, František. Karel Čapek. Praha: Československý spisovatel, 1988.
4. MUKAŘOVSKÝ, Jan. Dějiny české literatury IV, Literatura od konce 19.století do roku 1945. Praha: Victoria Publishing a.s.,1995. ISBN 80-85865-48-3
5. KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015. ISBN 978-80-210-7756-0.
6. ARBANOVÁ, Linda. Jak na film ve výuce. Učitelské noviny: týdeník pro učitele a přátele školy. 2006, 109(46), 18.
7. ČAPEK, Robert. Moderní didaktika. Praha: Grada publishing, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7
8. PETŘÍČEK, Miroslav. Filmová výchova ve škole. Rodina a škola. 2009, 56(1), 10-11.
9. Komentář, in: Karel Čapek: Tři hry. Ed. Jiří Holý. Brno, Host 2014, s. 253–279. ISBN 978-80-7491-153-8
Seznam doporučené literatury
1. ČAPEK, Karel. Tři hry, Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7491-153-8
2. Bílá nemoc [film]. Režie Hugo HAAS. Československo: 1937. Délka 106 minut.
3. BURIÁNEK, František. Karel Čapek. Praha: Československý spisovatel, 1988.
4. MUKAŘOVSKÝ, Jan. Dějiny české literatury IV, Literatura od konce 19.století do roku 1945. Praha: Victoria Publishing a.s.,1995. ISBN 80-85865-48-3
5. KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015. ISBN 978-80-210-7756-0.
6. ARBANOVÁ, Linda. Jak na film ve výuce. Učitelské noviny: týdeník pro učitele a přátele školy. 2006, 109(46), 18.
7. ČAPEK, Robert. Moderní didaktika. Praha: Grada publishing, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7
8. PETŘÍČEK, Miroslav. Filmová výchova ve škole. Rodina a škola. 2009, 56(1), 10-11.
9. Komentář, in: Karel Čapek: Tři hry. Ed. Jiří Holý. Brno, Host 2014, s. 253–279. ISBN 978-80-7491-153-8