Tato bakalářská práce zkoumá vztah mezi agilitou a reakčními schopnostmi u chlapců
ve věku 11-15 let různé výkonnostní úrovně. Cílem práce je tedy zjistit, zda existuje vztah
mezi agilitou a hodnotami jednoduché a složité reakční doby. Práce je rozdělena na
teoretickou a praktickou část.
Teoretická část je rozdělena na několik kapitol zabývající se převážně badmintonem,
motorickými schopnostmi, agilitou a reakčními schopnostmi. Kapitola o badmintonu se
zabývá jeho fyziologií, pohybem a faktory ovlivňující herní výkon. Kapitola o motorických
schopnostech vymezuje pojem a zabývá se převážně těmi, které mají vliv na agilitu (silové,
rychlostní, koordinační). U samotné agility vymezuji pojem z pohledu několika autorů, dále
se zabývám jejím rozvojem a senzitivním obdobím jejího vývoje. V kapitole o reakčních
schopnostech popisuji jednoduchou a složitou reakční dobu a věnuji se metodám jejich
rozvoje. Poslední kapitoly se věnují problematice staršího školního věku a studiím, které již
prováděly výzkum na podobné téma.
Metodická část práce popisuje způsob sběru dat a jeho průběh, výzkumný vzorek,
statistické zpracování a prezentaci získaných dat. Výzkumný vzorek tvořilo 21 chlapců (11
chlapců hrající badminton rekreačně a 10 hrajících závodně). Chlapci byli podrobeni testům
jednoduché a složité reakční doby a testu agility. Jednoduchá reakční doba byla měřena
pomocí softwaru Fitro reaction. Složitá reakční doba a agilita pomocí softwaru Fitro agility
check. Oba softwary jsou od společnosti FITRONIC spol s.r.o. Ze získaných dat byla
zjištěna závislost mezi agilitou a hodnotami složité reakční doby u závodních hráčů. U
rekreačních hráčů byla zjištěna závislost mezi hodnotami jednoduché a složité reakční doby.
Práce je určena pro hráče a trenéry badmintonu, kteří mají zájem zefektivnit svůj tréninkový
plán.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis examines the relationship between agility and reaction abilities
in boys aged 11-15 years of different performance levels. The aim of the thesis is to find out
if there is a relationship between agility and simple and complex reaction time values. Thesis
consists of theoretical and methodological part.
The theoretical part is divided into several chapters dealing mainly with badminton,
motor abilities, agility and reaction abilities. The badminton chapter deals with its
physiology, movement and factors influencing game performance. The chapter on motor
abilities defines the term and deals mainly with those that affect agility (strength, speed,
coordination). For agility itself, I define the term from the point of view of several authors,
next i follow up with methods of its development and the sensitive period of its development.
In the chapter on reaction abilities, I describe simple and complex reaction time and focus
on its development. The last chapters are devoted to the issue of older school age and studies
that have already conducted research on a similar topic.
The methodological part of the work describes the method of data collection and its
progress, the research sample, statistical processing and presentation of the gathered data.
The research sample consisted of 21 boys (11 boys playing badminton recreationally and 10
playing competitively). The boys were subjected to simple and complex reaction time tests
and the agility test. Simple reaction time was measured using Fitro reaction software.
Complex reaction time and agility with the Fitro agility check software. Both softwares are
from FITRONIC s.r.o. company. From gathered data we found relationship beetwen agility
and complex reaction time values in competitive group. In recreational group we found
relationship beetwen simple and complex reaction time values. This thesis is intended for
badminton coaches and players, that are interested in making their traiining plan more
effective.
Klíčová slova
badminton, agilita, reakční doba, koordinační schopnosti, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
badminton, agility, reaction time, coordination abilites, older school age
Rozsah průvodní práce
63 s. (100 052 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce zkoumá vztah mezi agilitou a reakčními schopnostmi u chlapců
ve věku 11-15 let různé výkonnostní úrovně. Cílem práce je tedy zjistit, zda existuje vztah
mezi agilitou a hodnotami jednoduché a složité reakční doby. Práce je rozdělena na
teoretickou a praktickou část.
Teoretická část je rozdělena na několik kapitol zabývající se převážně badmintonem,
motorickými schopnostmi, agilitou a reakčními schopnostmi. Kapitola o badmintonu se
zabývá jeho fyziologií, pohybem a faktory ovlivňující herní výkon. Kapitola o motorických
schopnostech vymezuje pojem a zabývá se převážně těmi, které mají vliv na agilitu (silové,
rychlostní, koordinační). U samotné agility vymezuji pojem z pohledu několika autorů, dále
se zabývám jejím rozvojem a senzitivním obdobím jejího vývoje. V kapitole o reakčních
schopnostech popisuji jednoduchou a složitou reakční dobu a věnuji se metodám jejich
rozvoje. Poslední kapitoly se věnují problematice staršího školního věku a studiím, které již
prováděly výzkum na podobné téma.
Metodická část práce popisuje způsob sběru dat a jeho průběh, výzkumný vzorek,
statistické zpracování a prezentaci získaných dat. Výzkumný vzorek tvořilo 21 chlapců (11
chlapců hrající badminton rekreačně a 10 hrajících závodně). Chlapci byli podrobeni testům
jednoduché a složité reakční doby a testu agility. Jednoduchá reakční doba byla měřena
pomocí softwaru Fitro reaction. Složitá reakční doba a agilita pomocí softwaru Fitro agility
check. Oba softwary jsou od společnosti FITRONIC spol s.r.o. Ze získaných dat byla
zjištěna závislost mezi agilitou a hodnotami složité reakční doby u závodních hráčů. U
rekreačních hráčů byla zjištěna závislost mezi hodnotami jednoduché a složité reakční doby.
Práce je určena pro hráče a trenéry badmintonu, kteří mají zájem zefektivnit svůj tréninkový
plán.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis examines the relationship between agility and reaction abilities
in boys aged 11-15 years of different performance levels. The aim of the thesis is to find out
if there is a relationship between agility and simple and complex reaction time values. Thesis
consists of theoretical and methodological part.
The theoretical part is divided into several chapters dealing mainly with badminton,
motor abilities, agility and reaction abilities. The badminton chapter deals with its
physiology, movement and factors influencing game performance. The chapter on motor
abilities defines the term and deals mainly with those that affect agility (strength, speed,
coordination). For agility itself, I define the term from the point of view of several authors,
next i follow up with methods of its development and the sensitive period of its development.
In the chapter on reaction abilities, I describe simple and complex reaction time and focus
on its development. The last chapters are devoted to the issue of older school age and studies
that have already conducted research on a similar topic.
The methodological part of the work describes the method of data collection and its
progress, the research sample, statistical processing and presentation of the gathered data.
The research sample consisted of 21 boys (11 boys playing badminton recreationally and 10
playing competitively). The boys were subjected to simple and complex reaction time tests
and the agility test. Simple reaction time was measured using Fitro reaction software.
Complex reaction time and agility with the Fitro agility check software. Both softwares are
from FITRONIC s.r.o. company. From gathered data we found relationship beetwen agility
and complex reaction time values in competitive group. In recreational group we found
relationship beetwen simple and complex reaction time values. This thesis is intended for
badminton coaches and players, that are interested in making their traiining plan more
effective.
Klíčová slova
badminton, agilita, reakční doba, koordinační schopnosti, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
badminton, agility, reaction time, coordination abilites, older school age
Zásady pro vypracování
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cíl
Cílem práce je zjistit, zda existuje vztah mezi reakční dobou a agility u badmintonistů ve věku 11 – 15 let různé výkonnostní úrovně.
Projekt
Výzkumný soubor bude tvořit přibližně 20 chlapců ve věku 11 – 15 let, kteří se pravidelně zúčastňují tréninku badmintonu. Výzkumný soubor bude rozdělen na dvě skupiny. V první skupině budou badmintonisté, kteří hrají badminton závodně v klubu Super Stars Most. Ve druhé skupině budou chlapci, kteří se zúčastňují kroužkubadmintonu na 4. základní škole Václava Talicha v Mostě.
Pro měření bude využito zařízení pro měření reakční doby a úroveň agility. Na základě zjištěných výsledků lze usuzovat nejen účinek tréninku badmintonu na reakční dobu a agility u dětí staršího školního věku, ale také na souvislosti ve výkonech mezi různými testy, ve kterých je důležité rychlé zpracování vizuálních podnětů z okolí.
Zásady pro vypracování
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cíl
Cílem práce je zjistit, zda existuje vztah mezi reakční dobou a agility u badmintonistů ve věku 11 – 15 let různé výkonnostní úrovně.
Projekt
Výzkumný soubor bude tvořit přibližně 20 chlapců ve věku 11 – 15 let, kteří se pravidelně zúčastňují tréninku badmintonu. Výzkumný soubor bude rozdělen na dvě skupiny. V první skupině budou badmintonisté, kteří hrají badminton závodně v klubu Super Stars Most. Ve druhé skupině budou chlapci, kteří se zúčastňují kroužkubadmintonu na 4. základní škole Václava Talicha v Mostě.
Pro měření bude využito zařízení pro měření reakční doby a úroveň agility. Na základě zjištěných výsledků lze usuzovat nejen účinek tréninku badmintonu na reakční dobu a agility u dětí staršího školního věku, ale také na souvislosti ve výkonech mezi různými testy, ve kterých je důležité rychlé zpracování vizuálních podnětů z okolí.
Seznam doporučené literatury
Literatura
Čelikovský, S. (1990). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Ústí nad Labem: PF UJEP.
Mendrek, T., & Novotná, M. (2007). Badminton. Praha: Grada Publishing.
Petřič, T., & Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Praha: Grada Publishing.
Seth, B. (2016). Determination factors of badminton game performance. International Journal of Physical Education, Sports and Health,3(1), 20-22.
Seznam doporučené literatury
Literatura
Čelikovský, S. (1990). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Ústí nad Labem: PF UJEP.
Mendrek, T., & Novotná, M. (2007). Badminton. Praha: Grada Publishing.
Petřič, T., & Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Praha: Grada Publishing.
Seth, B. (2016). Determination factors of badminton game performance. International Journal of Physical Education, Sports and Health,3(1), 20-22.