ÚVOD: Tato bakalářská práce s tématem Hiporehabilitace v ergoterapii se zabývá zpracováním teoretických poznatků věnujících se problematice hiporehabilitace a pojednává o komplexním působení koně a koňského prostředí na fyzické, psychické a sociální zdraví klientů. Zároveň poukazuje na možnosti působení ergoterapeutů u hipoterapií, jakožto nástroje pro nácvik smysluplných a cílevědomých činností.
CÍL PRÁCE: Cílem bylo poukázat na možnosti využití hiporehabilitací v ergoterapii a upozornit na provázanost těchto dvou oborů.
METODIKA: Kvalitativní výzkum, kdy je vypracována jedna případová studie dětského klienta s mozkovou obrnou cerebelární formy. Tato část se věnuje popisu metod ergoterapeutického vyšetření a hodnocení pomocí standardizovaného testu MABC-2, na jehož základě je sestaven krátkodobý ergoterapeutický plán. Následně jsou popsány ergoterapeutické intervence během týdenního hiporehabilitačního pobytu, a nakonec je provedeno výstupní ergoterapeutické hodnocení a MABC-2 testovaní.
VÝSLEDKY: Porovnání vstupních a výstupních výsledků a vyhodnocení účinků
a efektů terapie. Výsledky potvrdily příznivý vliv hiporehabilitace na celkové zdraví klienta v biopsychosociálním modelu. Jmenovitě došlo ke zlepšení v oblasti stability a rovnováhy, v oblastech hrubé a jemné motoriky a ve funkci postižené končetiny, která se začala více zapojovat do běžných denních činností. Hipoterapie měla také výrazný vliv a přesah na psychický stav klienta.
ZÁVĚR: Hodnocení úspěšnosti provedených intervencí v rámci hiporehabilitačního pobytu. Hipoterapie v ergoterapii působí na klienty komplexně, kdy pohyb koňského hřbetu a prostředí, v němž se koně nacházejí, je jako terapeutický nástroj jedinečný a nenahraditelný prvek obohacující rehabilitaci.
Anotace v angličtině
INTRODUCTION: This bachelor's thesis with the topic of Hipporehabilitation
in occupational therapy deals with the explication of theoretical knowledge concerned with the issue of Equine-Assisted Activities and Therapy (EAAT) and discusses the complex effects of horses and the equine environment on the physical, psychological and social health of clients. At the same time, it points out the possibilities of occupational therapist in EAAT as a tool for practicing meaningful and purposeful activities.
AIM OF THE THESIS: The aim was to point out the possibilities of using
hipporehabilitation in occupational therapy and to draw attention to the interconnectedness of these two disciplines.
METHODOLOGY: Qualitative research in which one case study of a juvenile client with cerebral palsy of the cerebellar form is carried out. This part deals with the description of the methods of occupational therapy examination and evaluation using the standardized MABC-2 test, on the basis of which a short-term occupational therapy plan is drawn up. Subsequently, individual therapeutic interventions during the one-week EAAT stay are described, and eventually an exit occupational therapy examination and MABC-2 testing are carried out.
RESULTS: A comparison of the entry and exit results and an evaluation
of the outcomes and effects of the therapy. The results confirm a positive influence of EAAT on the overall health of the client in the biopsychosocial model. Namely, there are improvements in the area of stability and balance, in the areas of gross and fine motor skills and in the function of the affected limb, which became more involved in daily activities. EAAT has also had a significant influence and overlap on the mental state of the client.
CONCLUSION: An evaluation of the success rate of the interventions performed during the EAAT stay. Hipporehabilitation in occupational therapy affects clients in a complex way due to the movement of the horse's back and the environment in which the horses are found is, as a therapeutic tool, a unique and irreplaceable element enriching rehabilitation.
Klíčová slova
cerebelární forma, ergoterapie, hipoterapie, hiporehabilitace, kůň,
mozková obrna
ÚVOD: Tato bakalářská práce s tématem Hiporehabilitace v ergoterapii se zabývá zpracováním teoretických poznatků věnujících se problematice hiporehabilitace a pojednává o komplexním působení koně a koňského prostředí na fyzické, psychické a sociální zdraví klientů. Zároveň poukazuje na možnosti působení ergoterapeutů u hipoterapií, jakožto nástroje pro nácvik smysluplných a cílevědomých činností.
CÍL PRÁCE: Cílem bylo poukázat na možnosti využití hiporehabilitací v ergoterapii a upozornit na provázanost těchto dvou oborů.
METODIKA: Kvalitativní výzkum, kdy je vypracována jedna případová studie dětského klienta s mozkovou obrnou cerebelární formy. Tato část se věnuje popisu metod ergoterapeutického vyšetření a hodnocení pomocí standardizovaného testu MABC-2, na jehož základě je sestaven krátkodobý ergoterapeutický plán. Následně jsou popsány ergoterapeutické intervence během týdenního hiporehabilitačního pobytu, a nakonec je provedeno výstupní ergoterapeutické hodnocení a MABC-2 testovaní.
VÝSLEDKY: Porovnání vstupních a výstupních výsledků a vyhodnocení účinků
a efektů terapie. Výsledky potvrdily příznivý vliv hiporehabilitace na celkové zdraví klienta v biopsychosociálním modelu. Jmenovitě došlo ke zlepšení v oblasti stability a rovnováhy, v oblastech hrubé a jemné motoriky a ve funkci postižené končetiny, která se začala více zapojovat do běžných denních činností. Hipoterapie měla také výrazný vliv a přesah na psychický stav klienta.
ZÁVĚR: Hodnocení úspěšnosti provedených intervencí v rámci hiporehabilitačního pobytu. Hipoterapie v ergoterapii působí na klienty komplexně, kdy pohyb koňského hřbetu a prostředí, v němž se koně nacházejí, je jako terapeutický nástroj jedinečný a nenahraditelný prvek obohacující rehabilitaci.
Anotace v angličtině
INTRODUCTION: This bachelor's thesis with the topic of Hipporehabilitation
in occupational therapy deals with the explication of theoretical knowledge concerned with the issue of Equine-Assisted Activities and Therapy (EAAT) and discusses the complex effects of horses and the equine environment on the physical, psychological and social health of clients. At the same time, it points out the possibilities of occupational therapist in EAAT as a tool for practicing meaningful and purposeful activities.
AIM OF THE THESIS: The aim was to point out the possibilities of using
hipporehabilitation in occupational therapy and to draw attention to the interconnectedness of these two disciplines.
METHODOLOGY: Qualitative research in which one case study of a juvenile client with cerebral palsy of the cerebellar form is carried out. This part deals with the description of the methods of occupational therapy examination and evaluation using the standardized MABC-2 test, on the basis of which a short-term occupational therapy plan is drawn up. Subsequently, individual therapeutic interventions during the one-week EAAT stay are described, and eventually an exit occupational therapy examination and MABC-2 testing are carried out.
RESULTS: A comparison of the entry and exit results and an evaluation
of the outcomes and effects of the therapy. The results confirm a positive influence of EAAT on the overall health of the client in the biopsychosocial model. Namely, there are improvements in the area of stability and balance, in the areas of gross and fine motor skills and in the function of the affected limb, which became more involved in daily activities. EAAT has also had a significant influence and overlap on the mental state of the client.
CONCLUSION: An evaluation of the success rate of the interventions performed during the EAAT stay. Hipporehabilitation in occupational therapy affects clients in a complex way due to the movement of the horse's back and the environment in which the horses are found is, as a therapeutic tool, a unique and irreplaceable element enriching rehabilitation.
Klíčová slova
cerebelární forma, ergoterapie, hipoterapie, hiporehabilitace, kůň,
mozková obrna
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie a jejího využití při hiporehabilitacích – literární rešerše.
Odebrání anamnézy od zákonného zástupce a analýza lékařských zpráv, provedení vstupního ergoterapeutického vyšetření a kineziologického rozboru.
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení pomocí testu MABC-2.
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu – využití hipoterapie ve fyzioterapii a ergoterapii při samostatných jízdách 2x denně a hiporehabilitace v pedagogické a sociální praxi při terapeutických činnostech jako je čištění, krmení, hlazení koní a dalších.
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení a testu MABC-2 po týdnu intenzivního hiporehabilitačního pobytu a následně provedení dalšího vyšetření po měsíci od ukončení hipoterapií v domácím prostředí.
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie.
Porovnání výsledků stavu klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek.
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie a jejího využití při hiporehabilitacích – literární rešerše.
Odebrání anamnézy od zákonného zástupce a analýza lékařských zpráv, provedení vstupního ergoterapeutického vyšetření a kineziologického rozboru.
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení pomocí testu MABC-2.
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu – využití hipoterapie ve fyzioterapii a ergoterapii při samostatných jízdách 2x denně a hiporehabilitace v pedagogické a sociální praxi při terapeutických činnostech jako je čištění, krmení, hlazení koní a dalších.
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení a testu MABC-2 po týdnu intenzivního hiporehabilitačního pobytu a následně provedení dalšího vyšetření po měsíci od ukončení hipoterapií v domácím prostředí.
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie.
Porovnání výsledků stavu klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek.
Seznam doporučené literatury
CERQUOZZI, C., E. CERQUOZZI, A. DARRAGH a H. MILLER-KUHANECK, 2007. An exploratory survey of occupational therapists' role in hippotherapy. American Occupational Therapy Association's Developmental Disabilities Special Interest Section Quarterly, 30(3), 1-4. ISSN 1093-7196.
ENGEL, B. T., 2009. The Horse as a Modality for Occupational Therapy. Occupational Therapy In Health Care. 1(1), 41-47. ISSN 0738-0577.
GOVENDER, P., C. BARLOW a S. BALLIM, 2016. Hippotherapy in occupational therapy practice. South African Journal of Occupational Therapy. 46(2), 31-36
JELÍNKOVÁ, J., M. KRIVOŠÍKOVÁ a L. ŠAJTAROVÁ, 2009. Ergoterapie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-583-7.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
Seznam doporučené literatury
CERQUOZZI, C., E. CERQUOZZI, A. DARRAGH a H. MILLER-KUHANECK, 2007. An exploratory survey of occupational therapists' role in hippotherapy. American Occupational Therapy Association's Developmental Disabilities Special Interest Section Quarterly, 30(3), 1-4. ISSN 1093-7196.
ENGEL, B. T., 2009. The Horse as a Modality for Occupational Therapy. Occupational Therapy In Health Care. 1(1), 41-47. ISSN 0738-0577.
GOVENDER, P., C. BARLOW a S. BALLIM, 2016. Hippotherapy in occupational therapy practice. South African Journal of Occupational Therapy. 46(2), 31-36
JELÍNKOVÁ, J., M. KRIVOŠÍKOVÁ a L. ŠAJTAROVÁ, 2009. Ergoterapie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-583-7.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Hiporehabilitace v ergoterapii“. Cílem studentky bylo seznámit komisi s možností využití hiporehabilitace v ergoterapii a upozornit na provázanost těchto dvou oborů. V teoretické části popsala studentka komplexní působení koně a koňského prostředí na fyzické, psychické a sociální zdraví klientů. Zároveň poukázala na možnosti působení ergoterapeutů u hipoterapií, jakožto nástroje pro nácvik smysluplných a cílevědomých činností. V hlavní části své obhajoby popsala studentka případovou studii u svého 11letého klienta s mozkovou obrnou cerebelární formy. Studentka popsala komisi průběh vstupního ergoterapeutického pomocí standardizovaného testu MABC-2, na jehož základě sestavila studentka krátkodobý ergoterapeutický plán. Následně popsala komisi ergoterapeutické intervence během týdenního hiporehabilitačního pobytu, a nakonec popsala výstupní ergoterapeutické hodnocení a MABC-2 testovaní a navržení dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
+ otázky vedoucího BP
Myslíte si, že bude mít hiporehabilitace vliv na klienta i v dospělosti?
Můžete během hiporehabilitace pracovat i s rodinou postiženého klienta? Jak?
+ otázky oponenta BP
Shrňte hlavní +/- hipoterapie v ergoterapeutické praxi.
Jaké možnosti mají ergoterapeuti, pokud chtějí získat specializaci v hipoterapii?
Jaké jsou finanční nároky pro klienty hipoterapie?
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta výborně. Studentka prokázala erudovanost v dané problematice. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.