Diplomová práce se zabývá sociálními dovednostmi u generace X a generace Z v závislosti na využívání sociálních sítí. Jejím cílem je zjistit, jak věk ovlivňuje sociální dovednosti s ohledem na využívání sociálních sítí. V teoretické části se zaměřujeme na samotné vymezení generace X a generace Z, na charakteristiku sociálních sítí Facebook, Instagram, TikTok a Twitter a na jednotlivé složky sociální inteligence - sociální dovednosti, sociální povědomí a zpracování sociálních informací. Empirická část práce bude zaměřena na prezentaci výsledků, kde porovnáváme jednotlivé generace ve všech oblastech sociální inteligence, které byly zkoumány za pomoci standardizovaného dotazníku Troms? škála sociální inteligence. Především se zaměřujeme na oblast sociálních dovedností, které mohou být ovlivněny užíváním sociálních sítí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with social skills of Generation X and Generation Z in relation to the use of social networks. It aims to find out how age affects social skills with respect to social networking use. The theoretical part of the thesis focuses on the definition of Generation X and Generation Z itself, the characteristics of the social networks Facebook, Instagram, TikTok and Twitter, and the different components of social intelligence - social skills, social awareness and social information processing. The empirical part of the thesis will focus on the presentation of the results, where we compare the different generations in all areas of social intelligence, which were investigated using the standardized questionnaire Troms? Social Intelligence Scale. In particular, we focus on the area of social skills that may be influenced by the use of social networks.
Klíčová slova
Sociální inteligence, sociální dovednosti, sociální sítě, generace X, generace Z
Klíčová slova v angličtině
Social Intelligence, Social Skills, Social Networks, Generation X, Generation Z
Rozsah průvodní práce
81 s. (93 155 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá sociálními dovednostmi u generace X a generace Z v závislosti na využívání sociálních sítí. Jejím cílem je zjistit, jak věk ovlivňuje sociální dovednosti s ohledem na využívání sociálních sítí. V teoretické části se zaměřujeme na samotné vymezení generace X a generace Z, na charakteristiku sociálních sítí Facebook, Instagram, TikTok a Twitter a na jednotlivé složky sociální inteligence - sociální dovednosti, sociální povědomí a zpracování sociálních informací. Empirická část práce bude zaměřena na prezentaci výsledků, kde porovnáváme jednotlivé generace ve všech oblastech sociální inteligence, které byly zkoumány za pomoci standardizovaného dotazníku Troms? škála sociální inteligence. Především se zaměřujeme na oblast sociálních dovedností, které mohou být ovlivněny užíváním sociálních sítí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with social skills of Generation X and Generation Z in relation to the use of social networks. It aims to find out how age affects social skills with respect to social networking use. The theoretical part of the thesis focuses on the definition of Generation X and Generation Z itself, the characteristics of the social networks Facebook, Instagram, TikTok and Twitter, and the different components of social intelligence - social skills, social awareness and social information processing. The empirical part of the thesis will focus on the presentation of the results, where we compare the different generations in all areas of social intelligence, which were investigated using the standardized questionnaire Troms? Social Intelligence Scale. In particular, we focus on the area of social skills that may be influenced by the use of social networks.
Klíčová slova
Sociální inteligence, sociální dovednosti, sociální sítě, generace X, generace Z
Klíčová slova v angličtině
Social Intelligence, Social Skills, Social Networks, Generation X, Generation Z
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na sociální inteligenci, sociální dovednosti a dále na oblast sociálních sítí. 2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Cílem diplomovépráce je zjistit, jaký vliv má věk na využívání sociálních sítí a úroveň sociální inteligence. 3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit zástupci generace X a Z v celkovém poštu cca 200 respondentů. 4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude český překlad standardizovaného dotazníku Tromso Social Intelligence Scale. 5. Zpracování a digitalizace dat. 6. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. 7. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na sociální inteligenci, sociální dovednosti a dále na oblast sociálních sítí. 2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Cílem diplomovépráce je zjistit, jaký vliv má věk na využívání sociálních sítí a úroveň sociální inteligence. 3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit zástupci generace X a Z v celkovém poštu cca 200 respondentů. 4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude český překlad standardizovaného dotazníku Tromso Social Intelligence Scale. 5. Zpracování a digitalizace dat. 6. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. 7. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru.
Seznam doporučené literatury
ALBRECHT, Karl. Social intelligence: the new science of success. San Francisco: Jossey-Bass, A Wiley Imprint, 2006. ISBN 978-0-7879-7938-6.
BERG, Monika van den. Jak se vzájemně chápat: generace X, Y, Z. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-247-2139-2.
BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3434-7.
BLINKA, Lukáš a kol. Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-210-7975-5.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5010-1.
VÝROST, Jozef a Ivan Slaměník. Sociální psychologie. 2. Přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
Seznam doporučené literatury
ALBRECHT, Karl. Social intelligence: the new science of success. San Francisco: Jossey-Bass, A Wiley Imprint, 2006. ISBN 978-0-7879-7938-6.
BERG, Monika van den. Jak se vzájemně chápat: generace X, Y, Z. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-247-2139-2.
BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3434-7.
BLINKA, Lukáš a kol. Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-210-7975-5.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5010-1.
VÝROST, Jozef a Ivan Slaměník. Sociální psychologie. 2. Přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.