V této bakalářské práci jsou porovnány výdaje domácností za jednotlivé služby v oblasti cestovního ruchu a popsány faktory, které ovlivňují výběr letní dovolené. Spousta lidí ráda cestuje, ale jaký je hlavní faktor při výběru letní dovolené? Lidé rádi zkoumají tuzemské
i zahraniční destinace, ale každý jedinec má jiná kritéria pro výběr. Hlavní determinanty pro výběr letní dovolené dle literatury jsou především finanční prostředky a cíle cesty.
V praktické části je zpracován průzkum, který probíhal prostřednictvím elektronického dotazníkového šetření obyvatel v Ústeckém kraji. Cílem této práce je zjištění a ohodnocení faktorů, které zákazníky ovlivňují při výběru letní dovolené. V prvním kroku byla sbírána primární data, která se týkají cestovního ruchu a rozpočtu domácností. Poté byly vyhodnoceny dotazníky pomocí popisné statistiky a chí-kvadrát test nezávislosti a na jejich základě bylo zjištěno, které faktory při výběru letní dovolené obyvatel dominují a jestli cena hraje při něm hlavní roli. Nejvýznamnějším důvodem, proč respondenti jezdí na dovolenou, je rekreace a relaxace. V závěru bylo vypracováno doporučení pro cestovní kanceláře, které by mohlo pomoci při vylepšování jejich nabídky cílových cest zákazníků.
Anotace v angličtině
In this bachelor's thesis, household expenses for individual services in the field of tourism are compared and factors influencing the choice of a summer vacation are described. A lot of people like to travel, but what is the main factor in choosing a summer vacation? People like to explore domestic even foreign places, but each individual has different criteria for selection. According to the literature, the main determinants for choosing a summer vacation are primarily financial means and destination.
In the practical part, a survey is processed, which was carried out through an electronic questionnaire survey of residents in the Ústí Region. The goal of this thesis is to find out and evaluate the factors that influence customers when choosing a summer vacation. In the first step, primary data related to tourism and household budgets were collected. The questionnaires were then evaluated using descriptive statistics and the chi-square test of independence. On the basis of which, it was determined what factors are the residents' choice of summer vacation and whether the price plays a major role in the decision. The most important reason why respondents go on vacation is recreation and relaxation. A recommendation was written for travel agencies that could help in improving the assortment.
Klíčová slova
Cestovní ruch, destinace, turisté, cestovní kancelář, služby
V této bakalářské práci jsou porovnány výdaje domácností za jednotlivé služby v oblasti cestovního ruchu a popsány faktory, které ovlivňují výběr letní dovolené. Spousta lidí ráda cestuje, ale jaký je hlavní faktor při výběru letní dovolené? Lidé rádi zkoumají tuzemské
i zahraniční destinace, ale každý jedinec má jiná kritéria pro výběr. Hlavní determinanty pro výběr letní dovolené dle literatury jsou především finanční prostředky a cíle cesty.
V praktické části je zpracován průzkum, který probíhal prostřednictvím elektronického dotazníkového šetření obyvatel v Ústeckém kraji. Cílem této práce je zjištění a ohodnocení faktorů, které zákazníky ovlivňují při výběru letní dovolené. V prvním kroku byla sbírána primární data, která se týkají cestovního ruchu a rozpočtu domácností. Poté byly vyhodnoceny dotazníky pomocí popisné statistiky a chí-kvadrát test nezávislosti a na jejich základě bylo zjištěno, které faktory při výběru letní dovolené obyvatel dominují a jestli cena hraje při něm hlavní roli. Nejvýznamnějším důvodem, proč respondenti jezdí na dovolenou, je rekreace a relaxace. V závěru bylo vypracováno doporučení pro cestovní kanceláře, které by mohlo pomoci při vylepšování jejich nabídky cílových cest zákazníků.
Anotace v angličtině
In this bachelor's thesis, household expenses for individual services in the field of tourism are compared and factors influencing the choice of a summer vacation are described. A lot of people like to travel, but what is the main factor in choosing a summer vacation? People like to explore domestic even foreign places, but each individual has different criteria for selection. According to the literature, the main determinants for choosing a summer vacation are primarily financial means and destination.
In the practical part, a survey is processed, which was carried out through an electronic questionnaire survey of residents in the Ústí Region. The goal of this thesis is to find out and evaluate the factors that influence customers when choosing a summer vacation. In the first step, primary data related to tourism and household budgets were collected. The questionnaires were then evaluated using descriptive statistics and the chi-square test of independence. On the basis of which, it was determined what factors are the residents' choice of summer vacation and whether the price plays a major role in the decision. The most important reason why respondents go on vacation is recreation and relaxation. A recommendation was written for travel agencies that could help in improving the assortment.
Klíčová slova
Cestovní ruch, destinace, turisté, cestovní kancelář, služby
Bakalářská práce se zaměřuje na porovnání výdajů domácností za různé služby v oblasti cestovního ruchu a na identifikaci faktorů ovlivňujících výběr letní dovolené. I když mnoho lidí rádo cestuje, hlavní faktory při výběru letní dovolené se mohou lišit. Jedním z hlavních faktorů je touha lidí prozkoumávat jak tuzemská, tak i zahraniční místa, přičemž každý jedinec má odlišná kritéria pro svůj výběr. Mnoho lidí by ocenilo možnost cestovat s cestovní kanceláří a zažívat dobrodružství dle svých zájmů. V praktické části práce bude proveden průzkum prostřednictvím elektronického dotazníkového šetření mezi obyvateli Ústeckého kraje. Cílem práce je identifikovat a zhodnotit faktory ovlivňující výběr letní dovolené z pohledu zákazníků. Dále se budu zajímat o názory respondentů na Dark Tourism. V prvním kroku budou shromažďována primární data týkající se cestovního ruchu a rozpočtu domácností. Následně bude provedeno vyhodnocení dotazníků pomocí Chi-kvadrát testu nezávislosti, kterým bude zjištěno, jaké faktory hrají klíčovou roli při výběru letní dovolené obyvatel Ústeckého kraje a zda cena hraje v jejich rozhodování klíčovou roli. Tato bakalářská práce by mohla být prospěšná zejména pro cestovní kanceláře, které by získaly povědomí o nejvýznamnějších faktorech, což by jim umožnilo optimalizovat svou nabídku a přesněji oslovit své zákazníky.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na porovnání výdajů domácností za různé služby v oblasti cestovního ruchu a na identifikaci faktorů ovlivňujících výběr letní dovolené. I když mnoho lidí rádo cestuje, hlavní faktory při výběru letní dovolené se mohou lišit. Jedním z hlavních faktorů je touha lidí prozkoumávat jak tuzemská, tak i zahraniční místa, přičemž každý jedinec má odlišná kritéria pro svůj výběr. Mnoho lidí by ocenilo možnost cestovat s cestovní kanceláří a zažívat dobrodružství dle svých zájmů. V praktické části práce bude proveden průzkum prostřednictvím elektronického dotazníkového šetření mezi obyvateli Ústeckého kraje. Cílem práce je identifikovat a zhodnotit faktory ovlivňující výběr letní dovolené z pohledu zákazníků. Dále se budu zajímat o názory respondentů na Dark Tourism. V prvním kroku budou shromažďována primární data týkající se cestovního ruchu a rozpočtu domácností. Následně bude provedeno vyhodnocení dotazníků pomocí Chi-kvadrát testu nezávislosti, kterým bude zjištěno, jaké faktory hrají klíčovou roli při výběru letní dovolené obyvatel Ústeckého kraje a zda cena hraje v jejich rozhodování klíčovou roli. Tato bakalářská práce by mohla být prospěšná zejména pro cestovní kanceláře, které by získaly povědomí o nejvýznamnějších faktorech, což by jim umožnilo optimalizovat svou nabídku a přesněji oslovit své zákazníky.
Seznam doporučené literatury
Barros, C. P., a Machado, L. P. (2010). The length of stay in tourism. Annals of Tourism Research, 37(3), 692-706. Bispo-Santos, F., a kol. (2008). Columbia revisited: Paleomagnetic results from the 1790 Ma colider volcanics (SW Amazonian Craton, Brazil). Precambrian Re- search, 164(1-2), 40-49. Camilleri, M. A. (2018). The tourism industry: An overview. Travel marketing, tourism economics and the airline product, 3-27. Decrop, A., Snelders, D. (2004). Planning the summer vacation: An adaptable process. Annals of Tourism Research, 31(4), 1008-1030. Hays, S., Page, S. J., Buhalis, D. (2013). Social media as a destination marketing tool: its use by national tourism organisations. Current issues in Tourism, 16(3), 211-239. Jacobsen, J. K. S., & Munar, A. M. (2012). Tourist information search and destination choice in a digital age. Tourism management perspectives, 1, 39-47. Jakubíková, D. (2012). Marketing v cestovním ruchu. Grada Publishing as. Kaniovski, S., Peneder, M., a Smeral, E. (2008). Determinants of firm survival in the Austrian accommodation sector. Tourism Economics, 14(3), 527-543. Kozak, M., a Rimmington, M. (1999). Measuring tourist destination competitiveness: conceptual considerations and empirical findings. International Journal of Hospitality Management, 18(3), 273-283. Moutinho, L. (1987). Consumer behaviour in tourism. European journal of marketing. Palatková, M. (2011). Marketingový management destinací. Grada Publishing as. Pesonen, J., a Pasanen, K. (2017). A closer look at tourist information search behaviour when travelling abroad: What is the role of online marketing in choice of destination. In Information and Communication Technologies in Tourism 2017 (pp. 431-443). Springer, Cham. Porter, M. F. (1980). An algorithm for suffix stripping. Program. Sharpley, A. N., a kol. (1994). Managing agricultural phosphorus for protection of surface waters: Issues and options. Journal of environmental quality, 23(3), 437-451. Tham, A., Croy, G., a Mair, J. (2013). Social media in destination choice: Distinctive electronic word-of-mouth dimensions. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30(1- -2), 144-155. Van Raaij, W. F., a Francken, D. A. (1984). Vacation decisions, activities, and satisfactions. Annals of Tourism Research, 11(1), 101-112. Woodside, A. G., a Lysonski, S. (1989). A general model of traveler destination choice. Journal of travel Research, 27(4), 8-14.
Seznam doporučené literatury
Barros, C. P., a Machado, L. P. (2010). The length of stay in tourism. Annals of Tourism Research, 37(3), 692-706. Bispo-Santos, F., a kol. (2008). Columbia revisited: Paleomagnetic results from the 1790 Ma colider volcanics (SW Amazonian Craton, Brazil). Precambrian Re- search, 164(1-2), 40-49. Camilleri, M. A. (2018). The tourism industry: An overview. Travel marketing, tourism economics and the airline product, 3-27. Decrop, A., Snelders, D. (2004). Planning the summer vacation: An adaptable process. Annals of Tourism Research, 31(4), 1008-1030. Hays, S., Page, S. J., Buhalis, D. (2013). Social media as a destination marketing tool: its use by national tourism organisations. Current issues in Tourism, 16(3), 211-239. Jacobsen, J. K. S., & Munar, A. M. (2012). Tourist information search and destination choice in a digital age. Tourism management perspectives, 1, 39-47. Jakubíková, D. (2012). Marketing v cestovním ruchu. Grada Publishing as. Kaniovski, S., Peneder, M., a Smeral, E. (2008). Determinants of firm survival in the Austrian accommodation sector. Tourism Economics, 14(3), 527-543. Kozak, M., a Rimmington, M. (1999). Measuring tourist destination competitiveness: conceptual considerations and empirical findings. International Journal of Hospitality Management, 18(3), 273-283. Moutinho, L. (1987). Consumer behaviour in tourism. European journal of marketing. Palatková, M. (2011). Marketingový management destinací. Grada Publishing as. Pesonen, J., a Pasanen, K. (2017). A closer look at tourist information search behaviour when travelling abroad: What is the role of online marketing in choice of destination. In Information and Communication Technologies in Tourism 2017 (pp. 431-443). Springer, Cham. Porter, M. F. (1980). An algorithm for suffix stripping. Program. Sharpley, A. N., a kol. (1994). Managing agricultural phosphorus for protection of surface waters: Issues and options. Journal of environmental quality, 23(3), 437-451. Tham, A., Croy, G., a Mair, J. (2013). Social media in destination choice: Distinctive electronic word-of-mouth dimensions. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30(1- -2), 144-155. Van Raaij, W. F., a Francken, D. A. (1984). Vacation decisions, activities, and satisfactions. Annals of Tourism Research, 11(1), 101-112. Woodside, A. G., a Lysonski, S. (1989). A general model of traveler destination choice. Journal of travel Research, 27(4), 8-14.