Diplomová práce je tematicky orientovaná na problematiku jedinců se specifickými poruchami učení nebo chování a jejich postoje k hodinám anglického jazyka. Teoretická východiska vycházejí z literární rešerše pramenů, zatímco empirická část práce je vedena dle designu smíšeného výzkumného šetření. K získání dat byl využit Flandersův pozorovací systém, standardizovaný dotazník Sebepojetí školní úspěšnosti dětí (SPAS) dle Z. Matějčka, M. Vágnerové a polostrukturovaný rozhovor s pedagogy. Cílem práce bylo popsat, jak zkoumaní jedinci vnímají vlastní školní úspěšnost, a porovnat ji s jejich zapojením do výuky anglického jazyka a školním prospěchem. Sekundárním cílem práce bylo reflektovat práci pedagogů ve výuce anglického jazyka se zkoumanými jedinci a popsat možná podpůrná opatření a jejich využití ve výuce anglického jazyka.
Anotace v angličtině
The diploma thesis will be thematically oriented to the issue of individuals with specific learning or behaviour disorders and their attitudes towards English language classes. The theoretical starting points will be based on a literary search of sources, while the empirical part of the work will be conducted according to the design of a mixed research investigation. Flanders' observation system, the standardized questionnaire Self-concept of children's school success (SPAS) according to Z. Matějček, M. Vágnerová and a semi-structured interview with pedagogues will be used to obtain data. The aim of the work is to describe how the examined individuals perceive their own success at school, and to compare it with their involvement in English language teaching and school performance. The secondary goal of the work is to reflect on the work of pedagogues in teaching English with the individuals under investigation and to describe possible support measures and their use in teaching English.
Klíčová slova
pecifické poruchy učení nebo chování, školní úspěšnost, integrace, podpůrná opatření, jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluze, poradenský systém
Klíčová slova v angličtině
specific learning or behaviour disorders, school success, integration, support measures, individuals with special educational needs, inclusion, guidance system
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je tematicky orientovaná na problematiku jedinců se specifickými poruchami učení nebo chování a jejich postoje k hodinám anglického jazyka. Teoretická východiska vycházejí z literární rešerše pramenů, zatímco empirická část práce je vedena dle designu smíšeného výzkumného šetření. K získání dat byl využit Flandersův pozorovací systém, standardizovaný dotazník Sebepojetí školní úspěšnosti dětí (SPAS) dle Z. Matějčka, M. Vágnerové a polostrukturovaný rozhovor s pedagogy. Cílem práce bylo popsat, jak zkoumaní jedinci vnímají vlastní školní úspěšnost, a porovnat ji s jejich zapojením do výuky anglického jazyka a školním prospěchem. Sekundárním cílem práce bylo reflektovat práci pedagogů ve výuce anglického jazyka se zkoumanými jedinci a popsat možná podpůrná opatření a jejich využití ve výuce anglického jazyka.
Anotace v angličtině
The diploma thesis will be thematically oriented to the issue of individuals with specific learning or behaviour disorders and their attitudes towards English language classes. The theoretical starting points will be based on a literary search of sources, while the empirical part of the work will be conducted according to the design of a mixed research investigation. Flanders' observation system, the standardized questionnaire Self-concept of children's school success (SPAS) according to Z. Matějček, M. Vágnerová and a semi-structured interview with pedagogues will be used to obtain data. The aim of the work is to describe how the examined individuals perceive their own success at school, and to compare it with their involvement in English language teaching and school performance. The secondary goal of the work is to reflect on the work of pedagogues in teaching English with the individuals under investigation and to describe possible support measures and their use in teaching English.
Klíčová slova
pecifické poruchy učení nebo chování, školní úspěšnost, integrace, podpůrná opatření, jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluze, poradenský systém
Klíčová slova v angličtině
specific learning or behaviour disorders, school success, integration, support measures, individuals with special educational needs, inclusion, guidance system
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientovaná na problematiku jedinců se specifickými poruchami učení nebo chování a jejich postoje k hodinám anglického jazyka. Teoretická východiska budou vycházet z literární rešerše pramenů, zatímco empirická část práce bude vedena dle designu smíšeného výzkumného šetření. K získání dat bude využit Flandersův pozorovací systém, standardizovaný dotazník Sebepojetí školní úspěšnosti dětí (SPAS) dle Z. Matějčka, M. Vágnerové a polostrukturovaný rozhovor s pedagogy. Cílem práce je popsat, jak zkoumaní jedinci vnímají vlastní školní úspěšnost, a porovnat ji s jejich zapojením do výuky anglického jazyka a školním prospěchem. Sekundárním cílem práce je reflektovat práci pedagogů ve výuce anglického jazyka se zkoumanými jedinci a popsat možná podpůrná opatření a jejich využití ve výuce anglického jazyka.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientovaná na problematiku jedinců se specifickými poruchami učení nebo chování a jejich postoje k hodinám anglického jazyka. Teoretická východiska budou vycházet z literární rešerše pramenů, zatímco empirická část práce bude vedena dle designu smíšeného výzkumného šetření. K získání dat bude využit Flandersův pozorovací systém, standardizovaný dotazník Sebepojetí školní úspěšnosti dětí (SPAS) dle Z. Matějčka, M. Vágnerové a polostrukturovaný rozhovor s pedagogy. Cílem práce je popsat, jak zkoumaní jedinci vnímají vlastní školní úspěšnost, a porovnat ji s jejich zapojením do výuky anglického jazyka a školním prospěchem. Sekundárním cílem práce je reflektovat práci pedagogů ve výuce anglického jazyka se zkoumanými jedinci a popsat možná podpůrná opatření a jejich využití ve výuce anglického jazyka.
Seznam doporučené literatury
DAWSON, Peg a Richard GUARE. Chytré, ale roztěkané: pomozte svým dětem naplno rozvinout jejich potenciál. Přeložil Marcela PETRŽELOVÁ. Praha: Dobrovský, 2017. Knihy Omega. ISBN 9788073905897.
DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 9788074149894.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině: základní projevy ADHD, zásady výchovného vedení, působení relaxačních technik, dospívání hyperaktivních dětí. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2697-7.
LEXOVÁ, Petra a Jitka TŮMOVÁ. Anglický jazyk: vzděláváme žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-273-8.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika, 2014. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 9788026606000.
ŠKRDLÍKOVÁ, Petra. Hyperaktivní předškoláci: výchova a vzdělávání dětí s ADHD. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026209287.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0204-4.
Seznam doporučené literatury
DAWSON, Peg a Richard GUARE. Chytré, ale roztěkané: pomozte svým dětem naplno rozvinout jejich potenciál. Přeložil Marcela PETRŽELOVÁ. Praha: Dobrovský, 2017. Knihy Omega. ISBN 9788073905897.
DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 9788074149894.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině: základní projevy ADHD, zásady výchovného vedení, působení relaxačních technik, dospívání hyperaktivních dětí. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2697-7.
LEXOVÁ, Petra a Jitka TŮMOVÁ. Anglický jazyk: vzděláváme žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-273-8.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika, 2014. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 9788026606000.
ŠKRDLÍKOVÁ, Petra. Hyperaktivní předškoláci: výchova a vzdělávání dětí s ADHD. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026209287.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0204-4.