Diplomová práce je zaměřena na žáky se speciálně vzdělávacími potřebami, konkrétně na jejich specifické poruchy učení. Zkoumají se v ní pomocí didaktických testů rozdíly mezi vědomostmi i s jejich následnou aplikací u žáků s IVP a žáků bez IVP, kteří navštěvují 4. a 5. ročník primární školy. Práce je rozdělena na dvě části, a to část teoretickou a část empirickou neboli praktickou. Teoretická část obsahuje z obecného hlediska pohled na specifické poruchy učení, s nimiž se můžeme setkat při vyučování českého jazyka na 1. stupni základních škol. V praktické části je pozornost zaměřena na šetření prostřednictvím nástroje didaktického testu, jež bylo realizováno na základních školách v Lovosicích. Výzkum je věnován znalostem a dovednostem u vybraných žáků z pravopisu českého jazyka, jenž byl následně na základě výsledků žáků s IVP a bez IVP vyhodnocen.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on students learning difficulties, especially on their specific learning diabilities. Through didactic tests, the thesis studies the differences in knowledge and its use among the students with and without individual educational plan attending the fourth and fifth grade at primary school. The thesis is divided into two sections, namely theoretical and practical. The theoretical part focused generally on the perspective of distinctive learning disabilities which can be seen within Czech language education at elementary school. The practical part is focused on research of the use of didactic tests realized on elementary schools in Lovosice. The research is dedicated to knowledge and skills in the area of Czech orthography of chosen students subsequently evaluated on the basis of the results of these students with or without individual educational plan.
Klíčová slova
Žák, učitel, specifické poruchy učení, reedukace specifických poruch učení, individuální vzdělávací plán, základní škola, didaktický test, pravopis v českém jazyce
Klíčová slova v angličtině
Student, Teacher, Specicific learning disabilities, Reeducation of specific learning disabilities, Individual learning plan, Elementary school, Didactic test, Czech language orthography
Rozsah průvodní práce
71 stran (85 571 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na žáky se speciálně vzdělávacími potřebami, konkrétně na jejich specifické poruchy učení. Zkoumají se v ní pomocí didaktických testů rozdíly mezi vědomostmi i s jejich následnou aplikací u žáků s IVP a žáků bez IVP, kteří navštěvují 4. a 5. ročník primární školy. Práce je rozdělena na dvě části, a to část teoretickou a část empirickou neboli praktickou. Teoretická část obsahuje z obecného hlediska pohled na specifické poruchy učení, s nimiž se můžeme setkat při vyučování českého jazyka na 1. stupni základních škol. V praktické části je pozornost zaměřena na šetření prostřednictvím nástroje didaktického testu, jež bylo realizováno na základních školách v Lovosicích. Výzkum je věnován znalostem a dovednostem u vybraných žáků z pravopisu českého jazyka, jenž byl následně na základě výsledků žáků s IVP a bez IVP vyhodnocen.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on students learning difficulties, especially on their specific learning diabilities. Through didactic tests, the thesis studies the differences in knowledge and its use among the students with and without individual educational plan attending the fourth and fifth grade at primary school. The thesis is divided into two sections, namely theoretical and practical. The theoretical part focused generally on the perspective of distinctive learning disabilities which can be seen within Czech language education at elementary school. The practical part is focused on research of the use of didactic tests realized on elementary schools in Lovosice. The research is dedicated to knowledge and skills in the area of Czech orthography of chosen students subsequently evaluated on the basis of the results of these students with or without individual educational plan.
Klíčová slova
Žák, učitel, specifické poruchy učení, reedukace specifických poruch učení, individuální vzdělávací plán, základní škola, didaktický test, pravopis v českém jazyce
Klíčová slova v angličtině
Student, Teacher, Specicific learning disabilities, Reeducation of specific learning disabilities, Individual learning plan, Elementary school, Didactic test, Czech language orthography
Zásady pro vypracování
Seznámit se s aktuálním zněním směrnice děkana PF UJEP a dbát na její důsledné dodržování.
Prostudovat odbornou literaturu týkající se zvolené problematiky a doplnit ji vlastním komentářem.
Zpracovat teoreticko-metodologická východiska ke zvolenému tématu na základě prostudované odborné literatury do jednotlivých kapitol a podkapitol.
Vzhledem k tomu, že obsah DP by měl mít didaktický charakter, bude cílem praktické části zpracovat didaktický test z českého jazyka pro žáky na konci 4. a na začátku 5. ročníků. Didaktické testy budou zaměřené na procvičování pravopisu. Didaktickými testy budu zjišťovat na jaké úrovni jsou žáci se specifickými poruchami a na jaké úrovni jsou žáci bez specifických poruch učení z českého jazyka.
Zpracovat a vyhodnotit získaná data šetření.
Shrnout získané poznatky do závěru práce.
Zásady pro vypracování
Seznámit se s aktuálním zněním směrnice děkana PF UJEP a dbát na její důsledné dodržování.
Prostudovat odbornou literaturu týkající se zvolené problematiky a doplnit ji vlastním komentářem.
Zpracovat teoreticko-metodologická východiska ke zvolenému tématu na základě prostudované odborné literatury do jednotlivých kapitol a podkapitol.
Vzhledem k tomu, že obsah DP by měl mít didaktický charakter, bude cílem praktické části zpracovat didaktický test z českého jazyka pro žáky na konci 4. a na začátku 5. ročníků. Didaktické testy budou zaměřené na procvičování pravopisu. Didaktickými testy budu zjišťovat na jaké úrovni jsou žáci se specifickými poruchami a na jaké úrovni jsou žáci bez specifických poruch učení z českého jazyka.
Zpracovat a vyhodnotit získaná data šetření.
Shrnout získané poznatky do závěru práce.
Seznam doporučené literatury
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-.
Bittmannová, L. et al. (2019). Speciálně-pedagogické minimum pro učitele: Co dělat, když do třídy přijde žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Pasparta.
Brabcová, R. et al. (1990). Didaktika českého jazyka: pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Hansen Čechová, Barbara, Matěj SEIFERT a Andrea VEDRALOVÁ. Nápadník pro výuku dle učebních stylů. Praha: www.scio.cz, [2011]. ISBN 978-80-7430-059-2.
Vališová, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
Seznam doporučené literatury
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-.
Bittmannová, L. et al. (2019). Speciálně-pedagogické minimum pro učitele: Co dělat, když do třídy přijde žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Pasparta.
Brabcová, R. et al. (1990). Didaktika českého jazyka: pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Hansen Čechová, Barbara, Matěj SEIFERT a Andrea VEDRALOVÁ. Nápadník pro výuku dle učebních stylů. Praha: www.scio.cz, [2011]. ISBN 978-80-7430-059-2.
Vališová, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.