Diplomová práce zkoumá změny ve společenském postavení učitele a změnách v jeho autoritě, a to očima vyučujících 1.stupně ZŠ s dlouholetou praxí.
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se nejdříve zaměříme na historii. Jako první na historii ČSR a ČR od roku 1980 a poté na historii samotné profese učitele a jeho osobnosti. Dále se seznámíme s profesí učitele, jeho osobností a prestiží, uvedeme si pojem autorita a krize autority, a nakonec si přiblí-žíme 1.stupeň základní školy. V praktické části využíváme kvalitativního výzkumu, který proběhl formou polostrukturovaných rozhovorů se sedmi respondenty a následnou analý-zou pomocí otevřeného kódování. Dále jsme pro rozšíření našeho výzkumu využili dotazníkové šetření pro rodiče, abychom zjistili i jejich pohled na dané téma.
Anotace v angličtině
The thesis examines the changes in the social status of teachers and changes in their authority through the eyes of teachers with many years of teaching experience.
The thesis is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part, we first focus on the history. Firstly, the history of the Czechoslovakia and the Czech Repub-lic since 1980 and then the history of the teaching profession itself and its personality. Next, we will get acquainted with the profession of a teacher, his/her personality and prestige, we will introduce the concept of authority and the crisis of authority, and finally we will take a closer look at the first stage of primary school. In the practical part, we use quantitative research, which took the form of semi-structured interviews with seven re-spondents, followed by open coding analysis. In addition, to extend our research, we used a questionnaire survey for parents to get their perspective on the topic as well.
Klíčová slova
Společenské postavení učitele, autorita, prestiž povolání, volná výchova, postoj učitele k profesi, vzdělávání učitelů
Klíčová slova v angličtině
Social status of the teacher, authority, prestige of the profession, free education, teacher's attitude to the profession, teacher education
Rozsah průvodní práce
101
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zkoumá změny ve společenském postavení učitele a změnách v jeho autoritě, a to očima vyučujících 1.stupně ZŠ s dlouholetou praxí.
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se nejdříve zaměříme na historii. Jako první na historii ČSR a ČR od roku 1980 a poté na historii samotné profese učitele a jeho osobnosti. Dále se seznámíme s profesí učitele, jeho osobností a prestiží, uvedeme si pojem autorita a krize autority, a nakonec si přiblí-žíme 1.stupeň základní školy. V praktické části využíváme kvalitativního výzkumu, který proběhl formou polostrukturovaných rozhovorů se sedmi respondenty a následnou analý-zou pomocí otevřeného kódování. Dále jsme pro rozšíření našeho výzkumu využili dotazníkové šetření pro rodiče, abychom zjistili i jejich pohled na dané téma.
Anotace v angličtině
The thesis examines the changes in the social status of teachers and changes in their authority through the eyes of teachers with many years of teaching experience.
The thesis is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part, we first focus on the history. Firstly, the history of the Czechoslovakia and the Czech Repub-lic since 1980 and then the history of the teaching profession itself and its personality. Next, we will get acquainted with the profession of a teacher, his/her personality and prestige, we will introduce the concept of authority and the crisis of authority, and finally we will take a closer look at the first stage of primary school. In the practical part, we use quantitative research, which took the form of semi-structured interviews with seven re-spondents, followed by open coding analysis. In addition, to extend our research, we used a questionnaire survey for parents to get their perspective on the topic as well.
Klíčová slova
Společenské postavení učitele, autorita, prestiž povolání, volná výchova, postoj učitele k profesi, vzdělávání učitelů
Klíčová slova v angličtině
Social status of the teacher, authority, prestige of the profession, free education, teacher's attitude to the profession, teacher education
Zásady pro vypracování
Seznámit se se směrnicí děkana č. 5E/2019 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP a vypracovat kvalifikační práci v souladu s touto směrnicí. Teoretická část diplomové práce bude vycházet ze studia odborné literatury, sekundárních pramenů a dalších relevantních materiálů. V této části budou popsány všechny důležité pojmy i souvislosti nutné pro komplexní uchopení vybraného tématu. Ve výzkumné části diplomové práce bude definován cíl i výzkumné otázky a popsána metodologie kvalitativního výzkumu, na jejímž základě pak samotné šetření proběhne (rozhovory). Získaná data budou poté podrobně interpretována a uvedena do širších souvislostí pedagogické reality učitele I. stupně základní školy.
Zásady pro vypracování
Seznámit se se směrnicí děkana č. 5E/2019 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP a vypracovat kvalifikační práci v souladu s touto směrnicí. Teoretická část diplomové práce bude vycházet ze studia odborné literatury, sekundárních pramenů a dalších relevantních materiálů. V této části budou popsány všechny důležité pojmy i souvislosti nutné pro komplexní uchopení vybraného tématu. Ve výzkumné části diplomové práce bude definován cíl i výzkumné otázky a popsána metodologie kvalitativního výzkumu, na jejímž základě pak samotné šetření proběhne (rozhovory). Získaná data budou poté podrobně interpretována a uvedena do širších souvislostí pedagogické reality učitele I. stupně základní školy.
Seznam doporučené literatury
1. DYTRTOVÁ, Radmila, KRHUTOVÁ, Marie. Učitel: příprava na profesi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 128 s. ISBN 978-80-247-2863-6. 2. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-. 3. PAŘÍZEK, Vlastimil. Učitel a jeho povolání: (analýza učitelské profese). Praha: SPN, 1988. Pedagogické studie. 4. PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-621-7. 5. RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6. 6. RÝDL, Karel. K vývoji správy a řízení školství v českých zemích I.: (1774-1989). Pardubice: Univerzita Pardubice, 2010. ISBN 978-80-7395-322-5. 7. SPILKOVÁ, Vladimíra. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6. 8. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. 9. URBÁNEK, Petr. Vybrané problémy učitelské profese: aktuální analýza. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2005. 229 s. ISBN 80-7083-942-2. 10. VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4. 11. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.
Seznam doporučené literatury
1. DYTRTOVÁ, Radmila, KRHUTOVÁ, Marie. Učitel: příprava na profesi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 128 s. ISBN 978-80-247-2863-6. 2. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-. 3. PAŘÍZEK, Vlastimil. Učitel a jeho povolání: (analýza učitelské profese). Praha: SPN, 1988. Pedagogické studie. 4. PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-621-7. 5. RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. V Brně: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6. 6. RÝDL, Karel. K vývoji správy a řízení školství v českých zemích I.: (1774-1989). Pardubice: Univerzita Pardubice, 2010. ISBN 978-80-7395-322-5. 7. SPILKOVÁ, Vladimíra. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6. 8. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. 9. URBÁNEK, Petr. Vybrané problémy učitelské profese: aktuální analýza. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2005. 229 s. ISBN 80-7083-942-2. 10. VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4. 11. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.