Bakalářská práce se zabývá stanovením psychometrických vlastností výzkumného nástroje zaměřeného na vnímání asistenta pedagoga v mateřské škole. Cílem práce bylo ověřit validitu a reliabilitu dotazníku, který byl inspirován předešlými studiemi a upraven pro kontext českého školství. Výzkumný nástroj byl navržen s cílem zjistit, jak budoucí pedagogové vnímají práci asistenta pedagoga. K realizaci byl použit kvantitativní přístup, konkrétně dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo 227 respondentů. Analýza dat zahrnovala položkovou analýzu, faktorovou analýzu a testování Kaiser-Mayer-Olkinova testu a Barlettova testu sféricity. Pro zjištění reliability byl použit koeficient Cronbachova alfa. Výsledky ukázaly, že dotazník je spolehlivým validním a reliabilním nástrojem pro měření vnímání role asistenta pedagoga. Doplňkovým cílem práce bylo zjistit úroveň vnímání asistenta pedagoga zejména budoucími učiteli. Ti hodnotili nejvíce položku zaměřenou na etický přístup k dětem. Závěrem práce jsou diskutovány limity studie a doporučení pro další výzkum v této oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on establishing the psychometric properties of a research instrument aimed at understanding the perception of the teaching assistant in preschool education. The objective was to verify the validity and reliability of the questionnaire, in-spired by previous studies and adapted for the Czech educational context. The research tool was designed to explore how future educators perceive the role of teaching assistants.
A quantitative approach, specifically a survey, was employed, involving 227 participants. The data analysis included item analysis, factor analysis, and testing of the Kaiser-Mayer-Olkin test and Bartlett's test of sphericity. The Cronbach's alpha coefficient was used to determine reliability. The findings demonstrate that the questionnaire is a reliable, valid, and robust tool for measuring perceptions of the teaching assistant's role. An additional goal of the thesis was to ascertain the level of perception regarding teaching assistants, particularly among future teachers. They rated the item focused on the ethical approach to children the highest. The conclusion of the thesis discusses the study's limitations and sug-gests recommendations for further research in this field.
Klíčová slova
asistent pedagoga, psychometrické vlastnosti, mateřská škola, vnímání role
Klíčová slova v angličtině
teaching assistant, psychometric properties, preschool education, role perception
Rozsah průvodní práce
48 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá stanovením psychometrických vlastností výzkumného nástroje zaměřeného na vnímání asistenta pedagoga v mateřské škole. Cílem práce bylo ověřit validitu a reliabilitu dotazníku, který byl inspirován předešlými studiemi a upraven pro kontext českého školství. Výzkumný nástroj byl navržen s cílem zjistit, jak budoucí pedagogové vnímají práci asistenta pedagoga. K realizaci byl použit kvantitativní přístup, konkrétně dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo 227 respondentů. Analýza dat zahrnovala položkovou analýzu, faktorovou analýzu a testování Kaiser-Mayer-Olkinova testu a Barlettova testu sféricity. Pro zjištění reliability byl použit koeficient Cronbachova alfa. Výsledky ukázaly, že dotazník je spolehlivým validním a reliabilním nástrojem pro měření vnímání role asistenta pedagoga. Doplňkovým cílem práce bylo zjistit úroveň vnímání asistenta pedagoga zejména budoucími učiteli. Ti hodnotili nejvíce položku zaměřenou na etický přístup k dětem. Závěrem práce jsou diskutovány limity studie a doporučení pro další výzkum v této oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on establishing the psychometric properties of a research instrument aimed at understanding the perception of the teaching assistant in preschool education. The objective was to verify the validity and reliability of the questionnaire, in-spired by previous studies and adapted for the Czech educational context. The research tool was designed to explore how future educators perceive the role of teaching assistants.
A quantitative approach, specifically a survey, was employed, involving 227 participants. The data analysis included item analysis, factor analysis, and testing of the Kaiser-Mayer-Olkin test and Bartlett's test of sphericity. The Cronbach's alpha coefficient was used to determine reliability. The findings demonstrate that the questionnaire is a reliable, valid, and robust tool for measuring perceptions of the teaching assistant's role. An additional goal of the thesis was to ascertain the level of perception regarding teaching assistants, particularly among future teachers. They rated the item focused on the ethical approach to children the highest. The conclusion of the thesis discusses the study's limitations and sug-gests recommendations for further research in this field.
Klíčová slova
asistent pedagoga, psychometrické vlastnosti, mateřská škola, vnímání role
Klíčová slova v angličtině
teaching assistant, psychometric properties, preschool education, role perception
Zásady pro vypracování
Osobnost asistenta pedagoga patří mezi klíčové ve vzdělávání a to na každém stupni školy. Bylo napsáno mnoho prací zabývajících se myšlenkami rolí a úkoly asistenta pedagoga. Do pozadí se však staví to, jak je asistent pedagoga a jeho funkce ve škole vnímána zejména budoucími učiteli.
Cílem bakalářské práce bude ověřit základní psychometrické vlastnosti výzkumného nástroje zaměřeného na vnímání asistenta pedagoga v mateřské školce. Doplňkovými cíli bude určit úroveň vnímání asistenta pedagoga zejména budoucími učitelkami v mateřské školce. Evaluovaný výzkumný nástroj projde všemi základními validizačními procesy tak, aby ho bylo možné používat v českém výzkumném prostředí. Součástí vypracovávání bakalářské práce je nutné se podrobně seznámit se směrnicí děkana 5D/2019 a dbát na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data formou dotazníku. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude v slovní, grafické a tabulkové formě.
Zásady pro vypracování
Osobnost asistenta pedagoga patří mezi klíčové ve vzdělávání a to na každém stupni školy. Bylo napsáno mnoho prací zabývajících se myšlenkami rolí a úkoly asistenta pedagoga. Do pozadí se však staví to, jak je asistent pedagoga a jeho funkce ve škole vnímána zejména budoucími učiteli.
Cílem bakalářské práce bude ověřit základní psychometrické vlastnosti výzkumného nástroje zaměřeného na vnímání asistenta pedagoga v mateřské školce. Doplňkovými cíli bude určit úroveň vnímání asistenta pedagoga zejména budoucími učitelkami v mateřské školce. Evaluovaný výzkumný nástroj projde všemi základními validizačními procesy tak, aby ho bylo možné používat v českém výzkumném prostředí. Součástí vypracovávání bakalářské práce je nutné se podrobně seznámit se směrnicí děkana 5D/2019 a dbát na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data formou dotazníku. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude v slovní, grafické a tabulkové formě.
Seznam doporučené literatury
Deacon, C., Hajek, A., & Schulz, H. (2017). Graduate teaching assistants’ perceptions of teaching competencies required for work in undergraduate science labs. International Journal of Science Education, 39(16), 2189-2208.
Filz, T., & Gurung, R. A. (2013). Student perceptions of undergraduate teaching assistants. Teaching of Psychology, 40(1), 48-51.
Kendall, K. D., & Schussler, E. E. (2012). Does instructor type matter? Undergraduate student perception of graduate teaching assistants and professors. CBE—Life Sciences Education, 11(2), 187-199.
Květoňová-Švecová, L. (Ed.). (2004). Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido.
Muzaka, V. (2009). The niche of graduate teaching assistants (GTAs): Perceptions and reflections. Teaching in Higher Education, 14(1), 1-12.
Müller, O. (2001) Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
Němec, Z., & Martinovská, P. (2018). Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Dr. Josef Raabe s.r.o.
Přinosilová, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido.
Seznam doporučené literatury
Deacon, C., Hajek, A., & Schulz, H. (2017). Graduate teaching assistants’ perceptions of teaching competencies required for work in undergraduate science labs. International Journal of Science Education, 39(16), 2189-2208.
Filz, T., & Gurung, R. A. (2013). Student perceptions of undergraduate teaching assistants. Teaching of Psychology, 40(1), 48-51.
Kendall, K. D., & Schussler, E. E. (2012). Does instructor type matter? Undergraduate student perception of graduate teaching assistants and professors. CBE—Life Sciences Education, 11(2), 187-199.
Květoňová-Švecová, L. (Ed.). (2004). Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido.
Muzaka, V. (2009). The niche of graduate teaching assistants (GTAs): Perceptions and reflections. Teaching in Higher Education, 14(1), 1-12.
Müller, O. (2001) Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
Němec, Z., & Martinovská, P. (2018). Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Dr. Josef Raabe s.r.o.
Přinosilová, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido.