Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou vzdělávání a rané pedagogické diagnostiky dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí běžných a alternativních mateřských škol. V teoretické části práce budou zpracována témata vztahující se k vybrané problematice, zejména se bude jednat o otázky metodického postupu při pedagogické diagnostice a práci s dětmi se SVP, inkluze v předškolním vzdělávání a využívání speciálně pedagogických metod v předškolním vzdělávání. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit jakým způsobem je realizována podpora dětí se SVP v prostředí běžných a alternativních mateřských škol. Data budou získávána prostřednictvím dotazníků. V závěrečné části práce budou daná zjištění diskutována a porovnávána se současnou edukační praxí.
Anotace v angličtině
The author's bachelor's thesis will address the issue of education and early pedagogical diagnosis of children with special educational needs in the environment of regular and alternative kindergartens. The theoretical part of the thesis will deal with topics related to the selected issue especially questions of methodological procedure in pedagogical diagnosis and work with children with SEND, inclusion in preschool education and the use of special pedagogical methods in preschool education. The practical part will consist of the results of the own investigation, the aim of which will be to find out how support for children with SEND is implemented in the environment of regular and alternative kindergartens. Data will be collected through questionnaires. In the final part of the thesis the findings will be discussed and compared with current educational practice.
Klíčová slova
Raná diagnostika, předškolní vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby, mateřská škola, alternativní předškolní vzdělávání, speciální vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Early diagnosis, preschool education, special educational needs, kindergarten, alternative preschool education, special education
Rozsah průvodní práce
69s. (115 599 znaků vč. mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou vzdělávání a rané pedagogické diagnostiky dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí běžných a alternativních mateřských škol. V teoretické části práce budou zpracována témata vztahující se k vybrané problematice, zejména se bude jednat o otázky metodického postupu při pedagogické diagnostice a práci s dětmi se SVP, inkluze v předškolním vzdělávání a využívání speciálně pedagogických metod v předškolním vzdělávání. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit jakým způsobem je realizována podpora dětí se SVP v prostředí běžných a alternativních mateřských škol. Data budou získávána prostřednictvím dotazníků. V závěrečné části práce budou daná zjištění diskutována a porovnávána se současnou edukační praxí.
Anotace v angličtině
The author's bachelor's thesis will address the issue of education and early pedagogical diagnosis of children with special educational needs in the environment of regular and alternative kindergartens. The theoretical part of the thesis will deal with topics related to the selected issue especially questions of methodological procedure in pedagogical diagnosis and work with children with SEND, inclusion in preschool education and the use of special pedagogical methods in preschool education. The practical part will consist of the results of the own investigation, the aim of which will be to find out how support for children with SEND is implemented in the environment of regular and alternative kindergartens. Data will be collected through questionnaires. In the final part of the thesis the findings will be discussed and compared with current educational practice.
Klíčová slova
Raná diagnostika, předškolní vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby, mateřská škola, alternativní předškolní vzdělávání, speciální vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Early diagnosis, preschool education, special educational needs, kindergarten, alternative preschool education, special education
Zásady pro vypracování
Autorka se seznámila s aktuální směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 Vedení, psaní a odevzdání závěrečných prací na PF UJEP a bude podle ní práci zpracovávat. Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou vzdělávání a rané pedagogické diagnostiky dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí běžných a alternativních mateřských škol. V teoretické části práce budou zpracována témata vztahující se k vybrané problematice, zejména se bude jednat o otázky metodického postupu při pedagogické diagnostice a práci s dětmi se SVP, inkluze v předškolním vzdělávání a využívání speciálně pedagogických metod v předškolním vzdělávání. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit jakým způsobem je realizována podpora dětí se SVP v prostředí běžných a alternativních mateřských škol. Data budou získávána prostřednictvím dotazníků. V závěrečné části práce budou daná zjištění diskutována a porovnávána se současnou edukační praxí.
Zásady pro vypracování
Autorka se seznámila s aktuální směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 Vedení, psaní a odevzdání závěrečných prací na PF UJEP a bude podle ní práci zpracovávat. Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou vzdělávání a rané pedagogické diagnostiky dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí běžných a alternativních mateřských škol. V teoretické části práce budou zpracována témata vztahující se k vybrané problematice, zejména se bude jednat o otázky metodického postupu při pedagogické diagnostice a práci s dětmi se SVP, inkluze v předškolním vzdělávání a využívání speciálně pedagogických metod v předškolním vzdělávání. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit jakým způsobem je realizována podpora dětí se SVP v prostředí běžných a alternativních mateřských škol. Data budou získávána prostřednictvím dotazníků. V závěrečné části práce budou daná zjištění diskutována a porovnávána se současnou edukační praxí.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Předškolák se speciálními vzdělávacími potřebami. Ilustroval Anna TROUSILOVÁ. Praha: Raabe, 2016. KuliFerda a jeho svět rozvíjí - připravuje - pomáhá - napravuje - baví!. ISBN 978-80-7496-271-4.
BUDÍKOVÁ, Jaroslava a Lenka KOMENDOVÁ. Předškolák s ADHD. Ilustroval Jáchym NÁDVORNÍK. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-417-6.
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.
OPATŘILOVÁ, Dagmar, ed. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3977-9.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměněné vydání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Předškolák se speciálními vzdělávacími potřebami. Ilustroval Anna TROUSILOVÁ. Praha: Raabe, 2016. KuliFerda a jeho svět rozvíjí - připravuje - pomáhá - napravuje - baví!. ISBN 978-80-7496-271-4.
BUDÍKOVÁ, Jaroslava a Lenka KOMENDOVÁ. Předškolák s ADHD. Ilustroval Jáchym NÁDVORNÍK. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-417-6.
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.
OPATŘILOVÁ, Dagmar, ed. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3977-9.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměněné vydání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.