Bakalářská práce se zabývá problematikou greenwashingu na českém trhu. V rámci práce byly prozkoumány případy greenwashingu u výrobků a služeb z různých běžných kategorií. U každého případu je popsáno, proč byl vyhodnocen jako greenwashing. U všech jednotlivých případů greenwashingu jsou na závěr shrnuty identifikované rysy a strategie greenwashingu. V této práci dále nalezneme výsledky dotazníkové šetření českých spotřebitelů ohledně jejich zkušeností s greenwashingem a jeho vlivu na ně. Tato práce dále zahrnuje stručný manuál, který české spotřebitele seznamuje s greenwashingem a usnadňuje jim jeho identifikaci při nákupu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of greenwashing on the Czech market. The thesis examined cases of greenwashing in products and services from various common categories. For each case it is described why it was evaluated as greenwashing. The identified features and strategies of greenwashing for each case of greenwashing are summarized at the end. This paper also presents the results of a questionnaire survey of Czech consumers regarding their experiences with greenwashing and its impact on them. This thesis also includes a brief manual that introduces Czech consumers to greenwashing and facilitates their identification when making purchases.
Klíčová slova
greenwashing, zelený marketing, spotřebitelské chování, firemní odpovědnost, ochrana životního prostředí
Klíčová slova v angličtině
greenwashing, green marketing, consumer behavior, corporate responsibility, environmental protection
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou greenwashingu na českém trhu. V rámci práce byly prozkoumány případy greenwashingu u výrobků a služeb z různých běžných kategorií. U každého případu je popsáno, proč byl vyhodnocen jako greenwashing. U všech jednotlivých případů greenwashingu jsou na závěr shrnuty identifikované rysy a strategie greenwashingu. V této práci dále nalezneme výsledky dotazníkové šetření českých spotřebitelů ohledně jejich zkušeností s greenwashingem a jeho vlivu na ně. Tato práce dále zahrnuje stručný manuál, který české spotřebitele seznamuje s greenwashingem a usnadňuje jim jeho identifikaci při nákupu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of greenwashing on the Czech market. The thesis examined cases of greenwashing in products and services from various common categories. For each case it is described why it was evaluated as greenwashing. The identified features and strategies of greenwashing for each case of greenwashing are summarized at the end. This paper also presents the results of a questionnaire survey of Czech consumers regarding their experiences with greenwashing and its impact on them. This thesis also includes a brief manual that introduces Czech consumers to greenwashing and facilitates their identification when making purchases.
Klíčová slova
greenwashing, zelený marketing, spotřebitelské chování, firemní odpovědnost, ochrana životního prostředí
Klíčová slova v angličtině
greenwashing, green marketing, consumer behavior, corporate responsibility, environmental protection
Zásady pro vypracování
Téma je zaměřené na problematiku greenwashingu v ČR. Smyslem práce není jen obecný popis problematiky, ale podrobnější analýza nalezených příkladů greenwashingu ve vybraném odvětví, případně u vybraných podniků. Záměrem je jednak zjištění motivací podniků pro tuto praktiku, analýza metod, které se využívají, dále průzkum reakcí spotřebitelů a návrh strategií, jak se greenwashingu bránit. Nezbytnou součástí by měla být i analýza příkladů a zkušeností ze zahraničí.
U vybraných konkrétních případů greenwashingu bude provedena podrobná analýza, tedy identifikace charakteristických prvků a strategií greenwashingu. Budou uvedeny všechny dostupné informace o výrobku či službě a o firmě nebo společnosti, která jej nabízí. Na závěr bude zhodnocena celková závažnost případu (z hlediska dopadu na spotřebitele, životní prostředí atd.).
Cílem této práce je také vytvořit manuál ve formě příručky k identifikaci greenwashingu, který bude sloužit pro spotřebitele při nákupu. Tento manuál by měl zvýšit povědomí o problematice a pomoct spotřebiteli při rozhodování o nákupu produktů či využívání služeb. Manuál bude sestaven na základě vlastních postřehů a tipů z již existujících návodů. Bude zaměřen na nejčastější oblasti výskytu greenwashingu, které v něm budou vyčleněny. Budou uvedeny ukázky vzorových konkrétních případů s možností využití vlastních nalezených případů. Součástí manuálů bude také přehled používaných log a certifikátů u výrobků a vysvětlen jejich význam a důvěryhodnost.
Cíle práce se dají tedy shrnout do následujících bodů:
1) analýza konkrétních případů greenwashingu na českém trhu 2) identifikovat charakteristické rysy greenwashingu (včetně např. seznamu log/certifikátů) 3) vytvořit infografiku (manuál) pro spotřebitele ohledně greenwashingu
Zásady pro vypracování
Téma je zaměřené na problematiku greenwashingu v ČR. Smyslem práce není jen obecný popis problematiky, ale podrobnější analýza nalezených příkladů greenwashingu ve vybraném odvětví, případně u vybraných podniků. Záměrem je jednak zjištění motivací podniků pro tuto praktiku, analýza metod, které se využívají, dále průzkum reakcí spotřebitelů a návrh strategií, jak se greenwashingu bránit. Nezbytnou součástí by měla být i analýza příkladů a zkušeností ze zahraničí.
U vybraných konkrétních případů greenwashingu bude provedena podrobná analýza, tedy identifikace charakteristických prvků a strategií greenwashingu. Budou uvedeny všechny dostupné informace o výrobku či službě a o firmě nebo společnosti, která jej nabízí. Na závěr bude zhodnocena celková závažnost případu (z hlediska dopadu na spotřebitele, životní prostředí atd.).
Cílem této práce je také vytvořit manuál ve formě příručky k identifikaci greenwashingu, který bude sloužit pro spotřebitele při nákupu. Tento manuál by měl zvýšit povědomí o problematice a pomoct spotřebiteli při rozhodování o nákupu produktů či využívání služeb. Manuál bude sestaven na základě vlastních postřehů a tipů z již existujících návodů. Bude zaměřen na nejčastější oblasti výskytu greenwashingu, které v něm budou vyčleněny. Budou uvedeny ukázky vzorových konkrétních případů s možností využití vlastních nalezených případů. Součástí manuálů bude také přehled používaných log a certifikátů u výrobků a vysvětlen jejich význam a důvěryhodnost.
Cíle práce se dají tedy shrnout do následujících bodů:
1) analýza konkrétních případů greenwashingu na českém trhu 2) identifikovat charakteristické rysy greenwashingu (včetně např. seznamu log/certifikátů) 3) vytvořit infografiku (manuál) pro spotřebitele ohledně greenwashingu
Seznam doporučené literatury
KUNZ, Vilém. Proč být společensky odpovědnou firmou?. Nová teorie ekonomiky a managementu organizací. 811-820. ISBN 80-245-1091-X.
Vlastní environmentální tvrzení aneb férová ekoreklama v praxi - Digitální repozitář. Národní úložiště šedé literatury - Digitální repozitář [online]. Dostupné z: https://invenio.nusl.cz/record/361846
EVROPSKÁ KOMISE (EC). 2011. Corporate Social Responsibility: a new definition, a new agenda for action [online]. Brusel: Evropská komise. [cit. 2016-01-10]. Dostupné z: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-11-730_en.htm
KŘÍŽKOVÁ, Nela Jana. Greenwashing [online]. Brno, 2022 [cit. 2023-02-17]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/u9i9q/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta. Vedoucí práce Alena ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ.
The Sins of Greenwashing - Home and Family Edition. In: Two Sides [online]. Kanada: Terrachoice, 2010 [cit. 2023-05-03]. Dostupné z: https://www.twosides.info/wp-content/uploads/2018/05/Terrachoice_The_Sins_of_Greenwashing_-_Home_and_Family_Edition_2010.pdf
Seznam doporučené literatury
KUNZ, Vilém. Proč být společensky odpovědnou firmou?. Nová teorie ekonomiky a managementu organizací. 811-820. ISBN 80-245-1091-X.
Vlastní environmentální tvrzení aneb férová ekoreklama v praxi - Digitální repozitář. Národní úložiště šedé literatury - Digitální repozitář [online]. Dostupné z: https://invenio.nusl.cz/record/361846
EVROPSKÁ KOMISE (EC). 2011. Corporate Social Responsibility: a new definition, a new agenda for action [online]. Brusel: Evropská komise. [cit. 2016-01-10]. Dostupné z: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-11-730_en.htm
KŘÍŽKOVÁ, Nela Jana. Greenwashing [online]. Brno, 2022 [cit. 2023-02-17]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/u9i9q/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta. Vedoucí práce Alena ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ.
The Sins of Greenwashing - Home and Family Edition. In: Two Sides [online]. Kanada: Terrachoice, 2010 [cit. 2023-05-03]. Dostupné z: https://www.twosides.info/wp-content/uploads/2018/05/Terrachoice_The_Sins_of_Greenwashing_-_Home_and_Family_Edition_2010.pdf
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V rámci obhajoby své bakalářské práce studentka přednesla prezentaci, kde představila cíle, metodiku, výsledky a závěry své práce koncipované formou textových bodů, grafik a doplňujících obrázků. Průzkum spotřebitelů byl doplněn grafem. Studentka vytvořila manuál, který přinesla vytisknutý. U obhajoby byl přítomen vedoucí práce Ing. Jakub Vosátka, Ph.D., který přečetl svůj posudek. Posudek oponenta přečetla předsedkyně komise Ing. Jitka Elznicová, Ph.D. Studentka zodpověděla dotazy z posudku oponentky dostatečně.
V diskuzi byly vzneseny následující dotazy a připomínky:
dr. Elznicová: Je zde spoustu Vaší práce, ale je příliš obsáhlá. Strukturně není úplně vědecká. i bez dotazníku by byla práce splněna - byl navíc trochu.
dr. Horčičková: Práce je velice zajímavá. Specifikovat samotný název práce - je příliš stručný. Neměla jste klasifikovat autory, ale obsah citací. Můžete něco vyvodit z výsledků dotazníků? Můžete potvrdit, jestli dotazovaní znají vůbec greenwashing? Stalo se Vám, že jste podlehla greenwashingu v poslední době?
dr. Müllerová: Na kolik si myslíte, že vybraný vzorek lidí je reprezentativní? Zajímali se vůbec o ekologii? Máte představu o četnosti greenwashingu?
dr. Grünwald: Jak dlouho jste odpovědi sledovala? Konzultovala jste s respondenty svou tématiku?
Studentka zodpověděla dotazy v dostačující míře.
Komise se v diskuzi rozhodla udělit známku velmi dobře (1 hlasovala pro výborně, 3 pro velmi dobře), kvůli struktuře práce a slabší obhajobě.