Diplomová práce je věnována experimentálnímu ověření percepčních specifik u
dětí s Aspergerovým syndromem při aplikaci metody PRVA. Konkrétně je
věnována komparaci dat získaných při arteterapických sezeních a aplikace
metody PRVA s dětmi s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem, jakožto
experimentální skupinou a kontrolními daty o tvorbě vlastního artefaktu a
percepčních specificích intaktních dětí bez diagnózy. Výzkumný problém práce
je reliabilita percepčních specifik u dětí s Aspergerovým syndromem při aplikaci
metody PRVA ve vztahu ke zdravé populaci. Výzkumný data jsou utvořena z dat
o celkem 14 participantech.
Výsledky studie zodpověděly výzkumné otázky tak, že způsob ztvárnění artefaktu u
dětí s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem vykazuje identifikovatelné
odlišnosti oproti dětem bez diagnózy. Také se u 5 ze 7 participantů s AS potvrdilo,
že směr imaginace u dětí s diagnostikovaným Aspergerovým probíhá v opačném
gardu oproti intaktní populaci. Dalším přínosem této práce je ověření, že aplikace
metody PRVA může pomoci s diagnostikou Aspergerova syndromu. Není však
zřejmé, nakolik dokáže podporující prostředí dítěte s diagnostikovaným
Aspergerovým syndromem ovlivnit sociální vnímání a kooperaci jedince, a tedy i
způsob tvorby artefaktu.
Anotace v angličtině
The thesis is devoted to the experimental verification of perceptual specifics in
children with Asperger's syndrome in the application of the PRVA method.
Specifically, it is devoted to the comparison of data obtained during art therapy
sessions and the application of the PRVA method with children diagnosed with
Asperger's syndrome as the experimental group and control data on the
production of own artifact and perceptual specifics of intact children without
diagnosis. The research problem of this paper is the reliability of perceptual
specificity in children with Asperger syndrome when applying the PRVA method
in relation to a healthy population. The research data is formed from data on a
total of 14 participants.
The results of the study answered the research questions by showing that the
manner of artifact representation in children diagnosed with Asperger's
Syndrome shows identifiable differences compared to children without a
diagnosis. It was also confirmed in 5 of the 7 participants with AS that the
direction of imagery in children diagnosed with Asperger's runs in the opposite
direction to the intact population. Another contribution of this work is the
verification that the application of té PRVA method can help with the diagnosis of
Asperger's syndrome. However, it is not clear to what extent a supportive
environment of a child diagnosed with Asperger's syndrome can influence an
individual's social perception and cooperation, and therefore the way in which an
artefact is produced
Klíčová slova
Metoda PRVA, Aspergerův syndrom, percepční charakteristiky, experimentální
ověření, tělesná percepce vlastního artefaktu
Klíčová slova v angličtině
PRVA method, Asperger's syndrome, perceptual characteristics, experimental
validation, physical perception of own artifact
Rozsah průvodní práce
63
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je věnována experimentálnímu ověření percepčních specifik u
dětí s Aspergerovým syndromem při aplikaci metody PRVA. Konkrétně je
věnována komparaci dat získaných při arteterapických sezeních a aplikace
metody PRVA s dětmi s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem, jakožto
experimentální skupinou a kontrolními daty o tvorbě vlastního artefaktu a
percepčních specificích intaktních dětí bez diagnózy. Výzkumný problém práce
je reliabilita percepčních specifik u dětí s Aspergerovým syndromem při aplikaci
metody PRVA ve vztahu ke zdravé populaci. Výzkumný data jsou utvořena z dat
o celkem 14 participantech.
Výsledky studie zodpověděly výzkumné otázky tak, že způsob ztvárnění artefaktu u
dětí s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem vykazuje identifikovatelné
odlišnosti oproti dětem bez diagnózy. Také se u 5 ze 7 participantů s AS potvrdilo,
že směr imaginace u dětí s diagnostikovaným Aspergerovým probíhá v opačném
gardu oproti intaktní populaci. Dalším přínosem této práce je ověření, že aplikace
metody PRVA může pomoci s diagnostikou Aspergerova syndromu. Není však
zřejmé, nakolik dokáže podporující prostředí dítěte s diagnostikovaným
Aspergerovým syndromem ovlivnit sociální vnímání a kooperaci jedince, a tedy i
způsob tvorby artefaktu.
Anotace v angličtině
The thesis is devoted to the experimental verification of perceptual specifics in
children with Asperger's syndrome in the application of the PRVA method.
Specifically, it is devoted to the comparison of data obtained during art therapy
sessions and the application of the PRVA method with children diagnosed with
Asperger's syndrome as the experimental group and control data on the
production of own artifact and perceptual specifics of intact children without
diagnosis. The research problem of this paper is the reliability of perceptual
specificity in children with Asperger syndrome when applying the PRVA method
in relation to a healthy population. The research data is formed from data on a
total of 14 participants.
The results of the study answered the research questions by showing that the
manner of artifact representation in children diagnosed with Asperger's
Syndrome shows identifiable differences compared to children without a
diagnosis. It was also confirmed in 5 of the 7 participants with AS that the
direction of imagery in children diagnosed with Asperger's runs in the opposite
direction to the intact population. Another contribution of this work is the
verification that the application of té PRVA method can help with the diagnosis of
Asperger's syndrome. However, it is not clear to what extent a supportive
environment of a child diagnosed with Asperger's syndrome can influence an
individual's social perception and cooperation, and therefore the way in which an
artefact is produced
Klíčová slova
Metoda PRVA, Aspergerův syndrom, percepční charakteristiky, experimentální
ověření, tělesná percepce vlastního artefaktu
Klíčová slova v angličtině
PRVA method, Asperger's syndrome, perceptual characteristics, experimental
validation, physical perception of own artifact
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém: Jak reliabilní jsou percepční specifika u dětí s AS při aplikaci metody PRVA ve vztahu ke zdravé populaci?
Typ výzkumného plánu: Kvalitativní experiment.
Zkoumaný soubor: Děti s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem, děti bez diagnózy.
Výzkumné metody:
- výběr souboru: prostý záměrný
- sběr dat: metoda PRVA, artefiletický rozhovor
- zpracování dat: audio-záznam a jeho přepis do word-formátu pro kódování
- analýza dat: některá z dílčích metod analýzy dat
Výzkumné otázky:
1. Jakým způsobem percipují děti s AS svůj vlastní výtvarný artefakt při aplikaci metody PRVA?
2. Jakým způsobem percipuje zdravá populace svůj vlastní výtvarný artefakt při aplikaci metody PRVA?
Postup:
1. Vypracování teoreticko-kritické analýzy stavu dosavadního poznání v dané problematice
2. Zpřesnění formulace výzkumných otázek
3. Filosofická a konceptuální východiska
4. Teorie výzkumu
5. Realizace výzkumu
6. Etika projektu
7. Formální zpracování práce
Kritéria výběru výzkumného souboru:
a) spolehlivě diagnostikovaný Aspergerův syndrom
b) mentální zralost dítěte v úrovni 9 let zdravé populace
c) schopnost a ochota vyjadřovat tělesně pociťované prožívání
Konceptuální východiska:
Aspergerův syndrom
Kognitivní procesy (percepce a imaginace) u dětí s Aspergerovým syndromem
PRVA
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém: Jak reliabilní jsou percepční specifika u dětí s AS při aplikaci metody PRVA ve vztahu ke zdravé populaci?
Typ výzkumného plánu: Kvalitativní experiment.
Zkoumaný soubor: Děti s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem, děti bez diagnózy.
Výzkumné metody:
- výběr souboru: prostý záměrný
- sběr dat: metoda PRVA, artefiletický rozhovor
- zpracování dat: audio-záznam a jeho přepis do word-formátu pro kódování
- analýza dat: některá z dílčích metod analýzy dat
Výzkumné otázky:
1. Jakým způsobem percipují děti s AS svůj vlastní výtvarný artefakt při aplikaci metody PRVA?
2. Jakým způsobem percipuje zdravá populace svůj vlastní výtvarný artefakt při aplikaci metody PRVA?
Postup:
1. Vypracování teoreticko-kritické analýzy stavu dosavadního poznání v dané problematice
2. Zpřesnění formulace výzkumných otázek
3. Filosofická a konceptuální východiska
4. Teorie výzkumu
5. Realizace výzkumu
6. Etika projektu
7. Formální zpracování práce
Kritéria výběru výzkumného souboru:
a) spolehlivě diagnostikovaný Aspergerův syndrom
b) mentální zralost dítěte v úrovni 9 let zdravé populace
c) schopnost a ochota vyjadřovat tělesně pociťované prožívání
Konceptuální východiska:
Aspergerův syndrom
Kognitivní procesy (percepce a imaginace) u dětí s Aspergerovým syndromem
PRVA
Seznam doporučené literatury
Literatura: Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum, základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 80-7367-040-2.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologii. Praha: Grada. ISBN 8 0247 1362 4.
Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál.
Závora, J. (2011). Uvedení do metody PRVA. Skripta. Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978 80 7414 350 2.
Závora, J. (2012). Výzkum významu témat evokovaných metodou PRVA. Nepublikovaná doktorská disertace. Masarykova Univerzita, Brno.
Závora, J., & Hříbková, L. (2015). Kvalifikační práce na Katedře psychologie PF UJEP. Ústí nad Labem : PF Univerzita J.E. Purkyně.
Gart, M. (2018). Aplikace metody PRVA u dětí s vysoce funkčním autismem na případové úrovni. (nepublikovaná bakalářská práce). Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem
Staněk, Z. (2016). Metoda PRVA v artefiletickém procesu ve vztahu k dětskému etopedickému souboru. (nepubl,. disertační práce). Ústí n.L.: UJEP.
Seznam doporučené literatury
Literatura: Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum, základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 80-7367-040-2.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologii. Praha: Grada. ISBN 8 0247 1362 4.
Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál.
Závora, J. (2011). Uvedení do metody PRVA. Skripta. Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978 80 7414 350 2.
Závora, J. (2012). Výzkum významu témat evokovaných metodou PRVA. Nepublikovaná doktorská disertace. Masarykova Univerzita, Brno.
Závora, J., & Hříbková, L. (2015). Kvalifikační práce na Katedře psychologie PF UJEP. Ústí nad Labem : PF Univerzita J.E. Purkyně.
Gart, M. (2018). Aplikace metody PRVA u dětí s vysoce funkčním autismem na případové úrovni. (nepublikovaná bakalářská práce). Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem
Staněk, Z. (2016). Metoda PRVA v artefiletickém procesu ve vztahu k dětskému etopedickému souboru. (nepubl,. disertační práce). Ústí n.L.: UJEP.