Diplomová práce se zabývá zkoumáním rozdílů ve schopnosti rozlišit informace
a dezinformace u představitelů generací X a Y. Práce je vnitřně členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce se skládá ze čtyř kapitol. První kapitola teoretické části se zabývá vysvětlením základních pojmů, pojmů mediální gramotnosti a jsou uvedeny sociologické teorie, které vysvětlují faktory, které mají vliv na získávání kompetencí v oblasti používání médií. Druhá kapitola uvádí rozdíly mezi generacemi X a Y, jejich popis v současné sociologii, psychologii a mediálních studiích. Třetí kapitola vysvětluje problematiku informace a dezinformace a uvede možnosti jejich rozlišení v kontextu aktuální historicko-mediální situace charakteristické nástupem digitálních médií, sociálních sítí a umělé inteligence (AI). Čtvrtá kapitola teoretické části práce se zaměřuje na konkrétní příklady a ukázky dezinformací v rámci prezidentské kampaně v České republice v roce 2023, které se objevovaly na sociálních sítích. V praktické části práce je pomocí dotazníkového šetření ověřena úroveň mediální gramotnosti u respondentů spadající do generace X a Y,
kteří jsou zároveň zařazeni do pracovního poměru v rámci územních samosprávných celků v Karlovarském kraji. Cílem dotazníkového šetření je zjištění nejčastějších reakcí na dezinformace ohledně prezidentské kampaně v roce 2023 ve zvolené skupině respondentů. Výsledek šetření vyvracuje či potvrzuje předpoklad, že představitelé generace X jsou méně schopni rozlišit informace od dezinformací než představitelé generace Y.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the examination of differences in the ability to distinguish information and disinformation among representatives of generations X and Y. The thesis is internally divided into theoretical and the practical part. The theoretical part of the thesis consists of four chapters. The first chapter of the theoretical part deals with the explanation
of basic concepts, the concepts of media literacy and sociological theories that explain the factors that affect the acquisition of competencies in the field of media use. The second chapter presents the differences between generations X and Y, their description in contemporary sociology, psychology and media studies. The third chapter explains the issue of information and disinformation and presents the possibilities of their differentiation in the context of the current historical-media situation characterized by the advent of digital media and social networks and artificial intelligence (AI). The fourth chapter of the theoretical part of the thesis focuses on specific examples and examples of disinformation during the presidential campaign in the Czech Republic in 2023,
which appeared on social networks. In the practical part of the thesis, the level of media literacy of respondents falling into generations X and Y is verified by means of a questionnaire survey, who are also employed within the territoril self-governing units in the Karlovy Vary region. The aim of the questionnaire survey is to identify the most frequent reactions to disinformation about the 2023 presidential campaign in a selected group of respondents. The outcome of the investigation refutes or confirms the assumption that Generation X representatives are less able to distinguish information from disinformation than Millennials.
Klíčová slova
dezinformace, generace X a Y, mediální gramotnost, prezidentská kampaň v ČR
Klíčová slova v angličtině
disinformation, generations X and Y, media literacy, presidental campaign in the Czech Republic
Rozsah průvodní práce
90
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zkoumáním rozdílů ve schopnosti rozlišit informace
a dezinformace u představitelů generací X a Y. Práce je vnitřně členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce se skládá ze čtyř kapitol. První kapitola teoretické části se zabývá vysvětlením základních pojmů, pojmů mediální gramotnosti a jsou uvedeny sociologické teorie, které vysvětlují faktory, které mají vliv na získávání kompetencí v oblasti používání médií. Druhá kapitola uvádí rozdíly mezi generacemi X a Y, jejich popis v současné sociologii, psychologii a mediálních studiích. Třetí kapitola vysvětluje problematiku informace a dezinformace a uvede možnosti jejich rozlišení v kontextu aktuální historicko-mediální situace charakteristické nástupem digitálních médií, sociálních sítí a umělé inteligence (AI). Čtvrtá kapitola teoretické části práce se zaměřuje na konkrétní příklady a ukázky dezinformací v rámci prezidentské kampaně v České republice v roce 2023, které se objevovaly na sociálních sítích. V praktické části práce je pomocí dotazníkového šetření ověřena úroveň mediální gramotnosti u respondentů spadající do generace X a Y,
kteří jsou zároveň zařazeni do pracovního poměru v rámci územních samosprávných celků v Karlovarském kraji. Cílem dotazníkového šetření je zjištění nejčastějších reakcí na dezinformace ohledně prezidentské kampaně v roce 2023 ve zvolené skupině respondentů. Výsledek šetření vyvracuje či potvrzuje předpoklad, že představitelé generace X jsou méně schopni rozlišit informace od dezinformací než představitelé generace Y.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the examination of differences in the ability to distinguish information and disinformation among representatives of generations X and Y. The thesis is internally divided into theoretical and the practical part. The theoretical part of the thesis consists of four chapters. The first chapter of the theoretical part deals with the explanation
of basic concepts, the concepts of media literacy and sociological theories that explain the factors that affect the acquisition of competencies in the field of media use. The second chapter presents the differences between generations X and Y, their description in contemporary sociology, psychology and media studies. The third chapter explains the issue of information and disinformation and presents the possibilities of their differentiation in the context of the current historical-media situation characterized by the advent of digital media and social networks and artificial intelligence (AI). The fourth chapter of the theoretical part of the thesis focuses on specific examples and examples of disinformation during the presidential campaign in the Czech Republic in 2023,
which appeared on social networks. In the practical part of the thesis, the level of media literacy of respondents falling into generations X and Y is verified by means of a questionnaire survey, who are also employed within the territoril self-governing units in the Karlovy Vary region. The aim of the questionnaire survey is to identify the most frequent reactions to disinformation about the 2023 presidential campaign in a selected group of respondents. The outcome of the investigation refutes or confirms the assumption that Generation X representatives are less able to distinguish information from disinformation than Millennials.
Klíčová slova
dezinformace, generace X a Y, mediální gramotnost, prezidentská kampaň v ČR
Klíčová slova v angličtině
disinformation, generations X and Y, media literacy, presidental campaign in the Czech Republic
Zásady pro vypracování
Charakterizovat a srovnat zkoumané generace ve vztahu k technologiím a médiím
Charakterizovat nová média a sociální sítě (existence AI)
Objasnit problematiky dezinformací
Zjistit rozdíly ve vnímání dezinformací na sociálních sítích mezi generacemi ve vztahu k prezidentským volbám v ČR u zaměstnanců Krajského úřadu Karlovarského kraje
Tato diplomová práce zkoumá předpokládané rozdíly ve schopnosti rozlišit informace a dezinformace u představitelů generací X a Y. Práce bude vnitřně členěna na teoretickou a praktickou část. V první kapitole teoretické části bude uveden pojem mediální gramotnosti a sociologické teorie, které vysvětlují faktory, které mají vliv na získávání kompetencí v oblasti používání médií. Druhá kapitola uvede rozdíly mezi generacemi X a Y, jak se popisují v současné sociologii, psychologii a mediálních studiích. Třetí kapitola vysvětlí problematiku informace a desinformace a uvede možnosti jejich rozlišení v kontextu aktuální historicko-mediální situace charakteristické nástupem digitálních médií, sociálních sítí a umělé inteligence (AI). Poslední kapitola teoretické části práce bude zaměřena na konkrétní příklady a ukázky dezinformací v rámci prezidentské kampaně v České republice v roce 2023, které se objevovaly na sociálních sítích. V praktické části práce bude pomocí dotazníkového šetření ověřena úroveň mediální gramotnosti u respondentů spadajících do generace X a Y, kteří jsou zároveň zařazeni do pracovního poměru v rámci Krajského úřadu. Cílem dotazníkového šetření je zjištění nejčastějších reakcí na dezinformace ohledně prezidentské kampaně v roce 2023 ve zvolené skupině respondentů. Výsledek šetření by měl potvrdit nebo vyvrátit předpoklad, že představitelé generace X budou méně schopní rozlišit informace od desinformací než představitelé generace Y.
Abstrakt a klíčová slova
Obsah
Úvod
Teoretická část
1. kapitola. Mediální gramotnost
2. kapitola. Generace X a Y
3. kapitola. Informace a desinformace
4. kapitola. Desinformace provázející prezidentskou kampaň v České republice v roce 2023
Praktická část
Výzkumný problém a předpoklad
Metoda a vzorek
Provedení výzkumu
Interpretace výsledků výzkumu
Závěr
Bibliografie
Internetové zdroje
Zásady pro vypracování
Charakterizovat a srovnat zkoumané generace ve vztahu k technologiím a médiím
Charakterizovat nová média a sociální sítě (existence AI)
Objasnit problematiky dezinformací
Zjistit rozdíly ve vnímání dezinformací na sociálních sítích mezi generacemi ve vztahu k prezidentským volbám v ČR u zaměstnanců Krajského úřadu Karlovarského kraje
Tato diplomová práce zkoumá předpokládané rozdíly ve schopnosti rozlišit informace a dezinformace u představitelů generací X a Y. Práce bude vnitřně členěna na teoretickou a praktickou část. V první kapitole teoretické části bude uveden pojem mediální gramotnosti a sociologické teorie, které vysvětlují faktory, které mají vliv na získávání kompetencí v oblasti používání médií. Druhá kapitola uvede rozdíly mezi generacemi X a Y, jak se popisují v současné sociologii, psychologii a mediálních studiích. Třetí kapitola vysvětlí problematiku informace a desinformace a uvede možnosti jejich rozlišení v kontextu aktuální historicko-mediální situace charakteristické nástupem digitálních médií, sociálních sítí a umělé inteligence (AI). Poslední kapitola teoretické části práce bude zaměřena na konkrétní příklady a ukázky dezinformací v rámci prezidentské kampaně v České republice v roce 2023, které se objevovaly na sociálních sítích. V praktické části práce bude pomocí dotazníkového šetření ověřena úroveň mediální gramotnosti u respondentů spadajících do generace X a Y, kteří jsou zároveň zařazeni do pracovního poměru v rámci Krajského úřadu. Cílem dotazníkového šetření je zjištění nejčastějších reakcí na dezinformace ohledně prezidentské kampaně v roce 2023 ve zvolené skupině respondentů. Výsledek šetření by měl potvrdit nebo vyvrátit předpoklad, že představitelé generace X budou méně schopní rozlišit informace od desinformací než představitelé generace Y.
Abstrakt a klíčová slova
Obsah
Úvod
Teoretická část
1. kapitola. Mediální gramotnost
2. kapitola. Generace X a Y
3. kapitola. Informace a desinformace
4. kapitola. Desinformace provázející prezidentskou kampaň v České republice v roce 2023
Praktická část
Výzkumný problém a předpoklad
Metoda a vzorek
Provedení výzkumu
Interpretace výsledků výzkumu
Závěr
Bibliografie
Internetové zdroje
Seznam doporučené literatury
ALLCOTT, Hunt a Matthew GENTZKOW. Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives. 2017.
BERG, Monika van den. Jak se vzájemně chápat: generace X, Y, Z. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-247-2139-2.
BITTMAN, Ladislav a Petra MLEJNKOVÁ. Mezinárodní dezinformace: černá propaganda, aktivní opatření a tajné akce. Praha: Mladá fronta, 2000. Archiv (Mladá fronta). ISBN 80-204-0843-6.
BROTHERTON, Rob. Bad News: Why We Fall for Fake News. Bloomsbury Sigma, 2020.
BRUNS, Axel. Are filter bubbles real?. Polity, 2019.
FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce: jak infosféra mění tvář lidské reality. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. Studia nových médií. ISBN 978-80-246-3803-4.
GREGOR, Miloš a Petra MLEJNKOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress, 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
GREIFENEDER, Rainer, Mariela E. JAFFÉ, Eryn J. NEWMAN a Norbert SCHWARZ. The psychology of Fake News: Accepting, Sharing, and Correcting Misinformation. London and New York: Routledge, 2021.
MACDOUGALL, Julian. Fake News vs Media Studies Travels: Travels in a false binary. Palgrave Macmillan, 2019.
MORGAN, Susan. Fake News, disinformation, manipulation and online tactics to undermine democracy. Journal of Cyber Policy. 2018.
NIKLESOVÁ, Eva a Daniel BÍNA. Mediální gramotnost a mediální výchova: studijní texty. České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2010. ISBN 978-80-904-247-6-0.
OVERELL, Rosemary a Brett NICHOLLS, ed. Post-Truth and Mediation of Reality: New Conjunctures. plagrave macmillan, 2019. ISBN 978-3-030-25670-8.
PETERS, Michael A., Sharon RIDERS, Mats HYVÖNEN a Tina BESLEY, ed. Post-Truth, Fake News: Viral Modernity & Higher Education. Springer, 2018.
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie: černá propaganda, aktivní opatření a tajné akce. Praha: Academia, 2004. Archiv (Mladá fronta). ISBN 978-80-200-1499-3.
PRENSKY, Marc. Teaching Digital Natives: Partnering For Real Learning. Bournemouth University, UK: Centre for Excellence in Media Practice, 2009.
Sharevski, Filipo & Kessell, Benjamin. (2023). Fight Fire with Fire: Hacktivists' Take on Social Media Misinformation. 10.48550/arXiv.2302.07788.
SHU, Kai, Suhang WANG, Dongwon LEE a Huan LIU. Disinfomation, Misinformation, and Fake News in Social Media: Emerging Reserch Challanges and Opportunities. Springer, 2020.
SILVERBLATT, Art, Andrew SMITH, Don MILLER, Julie SMITH a Nikole BROWN. Media Literacy: Keys to Interpreting Media Messages. Fourth edition. Santa Barbara, California: Praeger, 2014.
TOMAN, Prokop a Petra MLEJNKOVÁ. Teorie a praxe informace: černá propaganda, aktivní opatření a tajné akce. V Praze: Oeconomica, 2003. Archiv (Mladá fronta). ISBN 80-245-0632-7.
Ulrich, P. (2018). Informační strategie boje proti dezinformaci: Přehledová studie vlivných technologických společností po prezidentských volbách v USA v roce 2016. ProInflow, 10(2). https://doi.org/10.5817/ProIn2018-2-3
WINSTON, Brian a Matthew WINSTON. The Roots of Fake News: Objecting to Objective Journalism. Routledge.
YOUNG, Kevin. Bunk: The Rise of Hoaxes, Humburg, Plagiarists, Phonies, Post-Facts, and Fake News. Graywolf Press, 2017.
Seznam doporučené literatury
ALLCOTT, Hunt a Matthew GENTZKOW. Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives. 2017.
BERG, Monika van den. Jak se vzájemně chápat: generace X, Y, Z. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-247-2139-2.
BITTMAN, Ladislav a Petra MLEJNKOVÁ. Mezinárodní dezinformace: černá propaganda, aktivní opatření a tajné akce. Praha: Mladá fronta, 2000. Archiv (Mladá fronta). ISBN 80-204-0843-6.
BROTHERTON, Rob. Bad News: Why We Fall for Fake News. Bloomsbury Sigma, 2020.
BRUNS, Axel. Are filter bubbles real?. Polity, 2019.
FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce: jak infosféra mění tvář lidské reality. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. Studia nových médií. ISBN 978-80-246-3803-4.
GREGOR, Miloš a Petra MLEJNKOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress, 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
GREIFENEDER, Rainer, Mariela E. JAFFÉ, Eryn J. NEWMAN a Norbert SCHWARZ. The psychology of Fake News: Accepting, Sharing, and Correcting Misinformation. London and New York: Routledge, 2021.
MACDOUGALL, Julian. Fake News vs Media Studies Travels: Travels in a false binary. Palgrave Macmillan, 2019.
MORGAN, Susan. Fake News, disinformation, manipulation and online tactics to undermine democracy. Journal of Cyber Policy. 2018.
NIKLESOVÁ, Eva a Daniel BÍNA. Mediální gramotnost a mediální výchova: studijní texty. České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2010. ISBN 978-80-904-247-6-0.
OVERELL, Rosemary a Brett NICHOLLS, ed. Post-Truth and Mediation of Reality: New Conjunctures. plagrave macmillan, 2019. ISBN 978-3-030-25670-8.
PETERS, Michael A., Sharon RIDERS, Mats HYVÖNEN a Tina BESLEY, ed. Post-Truth, Fake News: Viral Modernity & Higher Education. Springer, 2018.
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie: černá propaganda, aktivní opatření a tajné akce. Praha: Academia, 2004. Archiv (Mladá fronta). ISBN 978-80-200-1499-3.
PRENSKY, Marc. Teaching Digital Natives: Partnering For Real Learning. Bournemouth University, UK: Centre for Excellence in Media Practice, 2009.
Sharevski, Filipo & Kessell, Benjamin. (2023). Fight Fire with Fire: Hacktivists' Take on Social Media Misinformation. 10.48550/arXiv.2302.07788.
SHU, Kai, Suhang WANG, Dongwon LEE a Huan LIU. Disinfomation, Misinformation, and Fake News in Social Media: Emerging Reserch Challanges and Opportunities. Springer, 2020.
SILVERBLATT, Art, Andrew SMITH, Don MILLER, Julie SMITH a Nikole BROWN. Media Literacy: Keys to Interpreting Media Messages. Fourth edition. Santa Barbara, California: Praeger, 2014.
TOMAN, Prokop a Petra MLEJNKOVÁ. Teorie a praxe informace: černá propaganda, aktivní opatření a tajné akce. V Praze: Oeconomica, 2003. Archiv (Mladá fronta). ISBN 80-245-0632-7.
Ulrich, P. (2018). Informační strategie boje proti dezinformaci: Přehledová studie vlivných technologických společností po prezidentských volbách v USA v roce 2016. ProInflow, 10(2). https://doi.org/10.5817/ProIn2018-2-3
WINSTON, Brian a Matthew WINSTON. The Roots of Fake News: Objecting to Objective Journalism. Routledge.
YOUNG, Kevin. Bunk: The Rise of Hoaxes, Humburg, Plagiarists, Phonies, Post-Facts, and Fake News. Graywolf Press, 2017.