Hudba byla nedílnou součástí života Friedricha Nietzscheho již od jeho útlého věku, kdy se z vlastní iniciativy učil na piano a začal psát své první skladby. Vztahy, které v životě měl, byly velice úzce spojené s hudbou (příkladem je jak přátelství s Richardem Wagnerem, tak s Lou Salomé či Heinrichem Köselitzem). Je tedy pochopitelné, že hudba a její vnímání měly obrovský vliv nejen na stylistiku a formu Nietzscheho tvorby, avšak stejně velký, ba dokonce větší dopad měly na Nietzscheho myšlení samotné.
Cílem této práce je dvojí: (1.) zachytit vliv a význam hudby pro Nietzscheho, jeho estetické názory a jejich proměny od Zrození tragédie až po pozdní tvorbu; (2.) na tomto základě vyložit muzikalitu myšlení Friedricha Nietzscheho jakožto filosoficky relevantní a určující prvek jeho filosofického stylu. V této práci provedeme analýzu kompletního Nietzscheho díla, budeme se soustředit nejen na texty přímo se vztahující k hudbě (pro splnění prvního úkolu), ale i konceptuální strategie, které se objevují v ostatních knihách a fragmentech. Koncept muzikality jako filosofického stylu bude konzultován a diskutován se současnou sekundární literaturou k tomuto tématu.
Anotace v angličtině
Music was an integral part of Friedrich Nietzsche's life from an early age when he learned the piano on his own initiative and began to write his first compositions. The relationships he had in his life were very closely linked to music (examples include his friendships with Richard Wagner, Lou Salomé, and Heinrich Köselitz). It is understandable, then, that music and its perception not only had an enormous influence on the style and form of Nietzsche's work, but had an equally great, if not greater, impact on Nietzsche's thinking itself.
The aim of this paper is twofold: (1.) to capture the influence and importance of music for Nietzsche, his aesthetic views, and their transformations from The Birth of Tragedy to his later work; (2.) on this basis, to interpret the musicality of Friedrich Nietzsche's thought as a philosophically relevant and defining element of his philosophical style. In this paper, we will analyse Nietzsche's complete works, focusing not only on texts directly related to music (to accomplish the first task), but also on conceptual strategies that appear in other books and fragments. The concept of musicality as a philosophical style will be consulted and discussed with contemporary secondary literature on the subject.
Klíčová slova
Friedrich Nietzsche, muzikalita, hudba, hudební estetika, hudební projevy, hudební vnímání, tragické myšlení, Dionýské umění, Dionýsos a Apollón, symfonická struktura, dynamika
Klíčová slova v angličtině
Friedrich Nietzsche, Musicality, Music, Musical Aesthetics, Musical Pronouncements, Musical Perception, Tragic Thinking, Dionysian art, Dionysus and Apollon, Symphonic Structure, Dynamics
Rozsah průvodní práce
73 stran (109 388 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Hudba byla nedílnou součástí života Friedricha Nietzscheho již od jeho útlého věku, kdy se z vlastní iniciativy učil na piano a začal psát své první skladby. Vztahy, které v životě měl, byly velice úzce spojené s hudbou (příkladem je jak přátelství s Richardem Wagnerem, tak s Lou Salomé či Heinrichem Köselitzem). Je tedy pochopitelné, že hudba a její vnímání měly obrovský vliv nejen na stylistiku a formu Nietzscheho tvorby, avšak stejně velký, ba dokonce větší dopad měly na Nietzscheho myšlení samotné.
Cílem této práce je dvojí: (1.) zachytit vliv a význam hudby pro Nietzscheho, jeho estetické názory a jejich proměny od Zrození tragédie až po pozdní tvorbu; (2.) na tomto základě vyložit muzikalitu myšlení Friedricha Nietzscheho jakožto filosoficky relevantní a určující prvek jeho filosofického stylu. V této práci provedeme analýzu kompletního Nietzscheho díla, budeme se soustředit nejen na texty přímo se vztahující k hudbě (pro splnění prvního úkolu), ale i konceptuální strategie, které se objevují v ostatních knihách a fragmentech. Koncept muzikality jako filosofického stylu bude konzultován a diskutován se současnou sekundární literaturou k tomuto tématu.
Anotace v angličtině
Music was an integral part of Friedrich Nietzsche's life from an early age when he learned the piano on his own initiative and began to write his first compositions. The relationships he had in his life were very closely linked to music (examples include his friendships with Richard Wagner, Lou Salomé, and Heinrich Köselitz). It is understandable, then, that music and its perception not only had an enormous influence on the style and form of Nietzsche's work, but had an equally great, if not greater, impact on Nietzsche's thinking itself.
The aim of this paper is twofold: (1.) to capture the influence and importance of music for Nietzsche, his aesthetic views, and their transformations from The Birth of Tragedy to his later work; (2.) on this basis, to interpret the musicality of Friedrich Nietzsche's thought as a philosophically relevant and defining element of his philosophical style. In this paper, we will analyse Nietzsche's complete works, focusing not only on texts directly related to music (to accomplish the first task), but also on conceptual strategies that appear in other books and fragments. The concept of musicality as a philosophical style will be consulted and discussed with contemporary secondary literature on the subject.
Klíčová slova
Friedrich Nietzsche, muzikalita, hudba, hudební estetika, hudební projevy, hudební vnímání, tragické myšlení, Dionýské umění, Dionýsos a Apollón, symfonická struktura, dynamika
Klíčová slova v angličtině
Friedrich Nietzsche, Musicality, Music, Musical Aesthetics, Musical Pronouncements, Musical Perception, Tragic Thinking, Dionysian art, Dionysus and Apollon, Symphonic Structure, Dynamics
Zásady pro vypracování
Hudba byla nedílnou součástí života Friedricha Nietzscheho již od jeho útlého věku, kdy se z vlastní iniciativy učil na piano a začal psát své první skladby. Vztahy, které v životě měl, byly velice úzce spojené s hudbou (příkladem je jak přátelství s Richardem Wagnerem, Lou Salomé či Hansem von Bülowem). Je tedy pochopitelné, že hudba a její vnímání měly obrovský vliv nejen na stylistiku a formu Nietzscheho tvorbu, avšak stejně velký, ba dokonce větší dopad měly na Nietzscheho myšlení samotné. Cílem této práce je dvojí: (1.) zachytit vliv a význam hudby pro Nietzscheho, jeho estetické názory a jejich proměny od Zrození tragédie až po pozdní tvorbu; 2. na tomto základě vyložit muzikalitu myšlení Friedricha Nietzscheho jakožto filosoficky relevantní a určující prvek jeho filosofického stylu. Student provede analýzu kompletního Nietzscheho díla, bude se soustředit nejen na texty přímo se vztahující k hudbě (pro splnění prvního úkolu), ale vůbec i konceptuální strategie, které se objevují v ostatních knihách a fragmentech. Koncept muzikality jako filosofického stylu bude konzultován a diskutován se současnou sekundární literaturou k tomuto tématu.
Osnova:
- Hudebně-historický kontext
Život s hudbou
Hudební vztahy
Hudební tvorba
Vliv na autory a skladatele
- Nietzsche o hudbě
Popisy hudby, názory na ni
Text jako hudba
Filosofie hudby
- Muzikalita Nietzscheho myšlení
Pojem muzikalita
Dionýské umění a dionýský princip
Muzikalita jako ústřední myšlenka jeho filosofie
Nietzscheho filosofie jakožto obraz hudby
Výzkumné otázky: Jaký byl Nietzscheho názor na hudbu a jak se proměnil? Jaký vliv měla hudba na jeho filosofii a jak Nietzscheho filosofie ovlivnila jeho vnímání hudby?
Zásady pro vypracování
Hudba byla nedílnou součástí života Friedricha Nietzscheho již od jeho útlého věku, kdy se z vlastní iniciativy učil na piano a začal psát své první skladby. Vztahy, které v životě měl, byly velice úzce spojené s hudbou (příkladem je jak přátelství s Richardem Wagnerem, Lou Salomé či Hansem von Bülowem). Je tedy pochopitelné, že hudba a její vnímání měly obrovský vliv nejen na stylistiku a formu Nietzscheho tvorbu, avšak stejně velký, ba dokonce větší dopad měly na Nietzscheho myšlení samotné. Cílem této práce je dvojí: (1.) zachytit vliv a význam hudby pro Nietzscheho, jeho estetické názory a jejich proměny od Zrození tragédie až po pozdní tvorbu; 2. na tomto základě vyložit muzikalitu myšlení Friedricha Nietzscheho jakožto filosoficky relevantní a určující prvek jeho filosofického stylu. Student provede analýzu kompletního Nietzscheho díla, bude se soustředit nejen na texty přímo se vztahující k hudbě (pro splnění prvního úkolu), ale vůbec i konceptuální strategie, které se objevují v ostatních knihách a fragmentech. Koncept muzikality jako filosofického stylu bude konzultován a diskutován se současnou sekundární literaturou k tomuto tématu.
Osnova:
- Hudebně-historický kontext
Život s hudbou
Hudební vztahy
Hudební tvorba
Vliv na autory a skladatele
- Nietzsche o hudbě
Popisy hudby, názory na ni
Text jako hudba
Filosofie hudby
- Muzikalita Nietzscheho myšlení
Pojem muzikalita
Dionýské umění a dionýský princip
Muzikalita jako ústřední myšlenka jeho filosofie
Nietzscheho filosofie jakožto obraz hudby
Výzkumné otázky: Jaký byl Nietzscheho názor na hudbu a jak se proměnil? Jaký vliv měla hudba na jeho filosofii a jak Nietzscheho filosofie ovlivnila jeho vnímání hudby?