Bakalářská práce se zabývá moderní architekturou mého rodného města Duchcova a její implementací do výuky výtvarné výchovy pro žáky 2. stupně základních škol. Na vybranou architekturu bylo vytvořeno a realizováno několik výtvarných jednotek, které jsem realizovala. Ty dále mohou sloužit učitelům základních škol jako inspirace pro výuku výtvarné výchovy se zaměřením na město Duchcov. Výtvarné jednotky se zaměřují na místa, která lze označit za významné památky města (např. Reinerova freska, secesní kostel Církve československé husitské nebo moderní nádraží). Teoretická část práce se věnuje obecným definicím jednotlivých pojmů a historickému vývoji města Duchcova. Cílem práce není vychovat nové architekty, ale především zvýšit povědomí veřejnosti, zejména žáků, jak důležité je pro nás prostředí, ve kterém žijeme.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the modern architecture of my hometown Duchcov and its implementation into art education for second stage elementary school students. I have created several artistic units focusing on selected architecture, which I have subsequently realized. These units can serve as an inspiration for elementary school teachers in teaching art education with a focus on the city of Duchcov. The artistic units concentrate on places that can be labelled as significant landmarks of the city (e.g. Reiner's fresco, the Art Nouveau church of the Czechoslovak Hussite Church or the modern railway station). The theoretical part of the thesis addresses general definitions of individual terms and the historical development of Duchcov. The objective of the thesis is not to educate new architects, but primarily to raise public awareness, especially among students, about the importance of the environment we live in.
Klíčová slova
Architektura, Duchcov, výtvarné jednotky , základní vzdělávání, zprostředkování architektury
Klíčová slova v angličtině
Architecture, Duchcov, model lessons plans , primary school education, mediation of architecture
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá moderní architekturou mého rodného města Duchcova a její implementací do výuky výtvarné výchovy pro žáky 2. stupně základních škol. Na vybranou architekturu bylo vytvořeno a realizováno několik výtvarných jednotek, které jsem realizovala. Ty dále mohou sloužit učitelům základních škol jako inspirace pro výuku výtvarné výchovy se zaměřením na město Duchcov. Výtvarné jednotky se zaměřují na místa, která lze označit za významné památky města (např. Reinerova freska, secesní kostel Církve československé husitské nebo moderní nádraží). Teoretická část práce se věnuje obecným definicím jednotlivých pojmů a historickému vývoji města Duchcova. Cílem práce není vychovat nové architekty, ale především zvýšit povědomí veřejnosti, zejména žáků, jak důležité je pro nás prostředí, ve kterém žijeme.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the modern architecture of my hometown Duchcov and its implementation into art education for second stage elementary school students. I have created several artistic units focusing on selected architecture, which I have subsequently realized. These units can serve as an inspiration for elementary school teachers in teaching art education with a focus on the city of Duchcov. The artistic units concentrate on places that can be labelled as significant landmarks of the city (e.g. Reiner's fresco, the Art Nouveau church of the Czechoslovak Hussite Church or the modern railway station). The theoretical part of the thesis addresses general definitions of individual terms and the historical development of Duchcov. The objective of the thesis is not to educate new architects, but primarily to raise public awareness, especially among students, about the importance of the environment we live in.
Klíčová slova
Architektura, Duchcov, výtvarné jednotky , základní vzdělávání, zprostředkování architektury
Klíčová slova v angličtině
Architecture, Duchcov, model lessons plans , primary school education, mediation of architecture
Zásady pro vypracování
1. Volba a formulace tématu, stanovení cílů práce
2. Rešerše a studium odborné literatury a dalších pramenů
3. Průběžné konzultace s vedoucím práce a odborníky z oboru
4. Vypracování teoretické části
5. Příprava a realizace výtvarně-pedagogických projektů
6. Vyhodnocení závěrů, reflexe realizovaných projektů a splnění cílů
7. Formulace doporučení pro praxi
8. Odevzdání diplomové práce
9. Prezentace práce na výstavě BPDP
Zásady pro vypracování
1. Volba a formulace tématu, stanovení cílů práce
2. Rešerše a studium odborné literatury a dalších pramenů
3. Průběžné konzultace s vedoucím práce a odborníky z oboru
4. Vypracování teoretické části
5. Příprava a realizace výtvarně-pedagogických projektů
6. Vyhodnocení závěrů, reflexe realizovaných projektů a splnění cílů
7. Formulace doporučení pro praxi
8. Odevzdání diplomové práce
9. Prezentace práce na výstavě BPDP
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Kateřina. Galerijní animace: obraz a text. Ústí nad Labem: FUD UJEP, 2021. ISBN isbn978-80-7561-321-9.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Metafora & médium. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2019. ISBN 978-80-7561-176-5.
FIŠER, Zbyněk, Vladimír HAVLÍK a Radek HORÁČEK. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-802-1053-892.
HANZLÍK, Jan a Jiří BUREŠ. Duchcov///Dux Moderní architektura: Katalog k výstavě Duchcov///Dux Moderní architektura. Duchcov: Muzeu města Duchcova, 2013.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Petra ŠOBÁŇOVÁ, Timotej BLAŽEK, Jana MUSILOVÁ, Jiří SOSNA a Lucie TIKALOVÁ. Téma – akce – výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4506-9.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1469-4.
WOLF, Jiří. Ze starého Duchcova. Duchcov: Muzeum města Duchcova, 2003. ISBN 80-239-1955-5.
WOLF, Jiří a Jiří BUREŠ. Duchcov. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2013. ISBN 978-80-7422-253-5.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Kateřina. Galerijní animace: obraz a text. Ústí nad Labem: FUD UJEP, 2021. ISBN isbn978-80-7561-321-9.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Metafora & médium. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2019. ISBN 978-80-7561-176-5.
FIŠER, Zbyněk, Vladimír HAVLÍK a Radek HORÁČEK. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-802-1053-892.
HANZLÍK, Jan a Jiří BUREŠ. Duchcov///Dux Moderní architektura: Katalog k výstavě Duchcov///Dux Moderní architektura. Duchcov: Muzeu města Duchcova, 2013.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Petra ŠOBÁŇOVÁ, Timotej BLAŽEK, Jana MUSILOVÁ, Jiří SOSNA a Lucie TIKALOVÁ. Téma – akce – výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4506-9.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1469-4.
WOLF, Jiří. Ze starého Duchcova. Duchcov: Muzeum města Duchcova, 2003. ISBN 80-239-1955-5.
WOLF, Jiří a Jiří BUREŠ. Duchcov. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2013. ISBN 978-80-7422-253-5.