Informace o kvalifikační práci The Author With(in) the Text: Representations of Authorial Presence in the Works of Henry Fielding, William M. Thackeray and John Fowles
Tato bakalářská práce se věnuje analýze přítomnosti autorova hlasu ve třech klasických románech: Tom Jones z pera Henryho Fieldinga, Jarmark marnosti, jehož autorem je William Makepeace Thackeray, a Francouzova milenka od Johna Fowlese. Na základě širokého spektra různorodých perspektiv tato studie analyzuje vypravěčské postupy a cíle dosažené technikami použitými v těchto románech a zkoumá způsoby, jakými přítomnost autora v textu utváří a ovlivňuje čtenářův prožitek. Analýza autorského hlasu a vypravěčské autority v těchto literárních dílech poukazuje na neustálou proměnu literatury jako živé formy tvůrčího vyjádření, v níž autorská přítomnost i nadále zastává významnou roli.
Anotace v angličtině
This thesis explores the role of authorial presence in three classic novels: History of Tom Jones: A Foundling by Henry Fielding, Vanity Fair by William Makepeace Thackeray, and The French Lieutenant's Woman by John Fowles. Drawing on a range of critical perspectives, this study analyses the narrative methods and objectives achieved by the techniques employed in these novels and investigates the ways in which the author's presence in the text shapes the reader's experience of the work. The examination of authorial presence and narrative authority in these literary works highlights the ongoing transformation of literature as a vibrant form of creative expression in which authorial presence continues to play a significant role.
Klíčová slova
přítomnost autorova hlasu, narativní struktura, autorský vstup do díla, metafikce, vševědoucí vypravěč
Tato bakalářská práce se věnuje analýze přítomnosti autorova hlasu ve třech klasických románech: Tom Jones z pera Henryho Fieldinga, Jarmark marnosti, jehož autorem je William Makepeace Thackeray, a Francouzova milenka od Johna Fowlese. Na základě širokého spektra různorodých perspektiv tato studie analyzuje vypravěčské postupy a cíle dosažené technikami použitými v těchto románech a zkoumá způsoby, jakými přítomnost autora v textu utváří a ovlivňuje čtenářův prožitek. Analýza autorského hlasu a vypravěčské autority v těchto literárních dílech poukazuje na neustálou proměnu literatury jako živé formy tvůrčího vyjádření, v níž autorská přítomnost i nadále zastává významnou roli.
Anotace v angličtině
This thesis explores the role of authorial presence in three classic novels: History of Tom Jones: A Foundling by Henry Fielding, Vanity Fair by William Makepeace Thackeray, and The French Lieutenant's Woman by John Fowles. Drawing on a range of critical perspectives, this study analyses the narrative methods and objectives achieved by the techniques employed in these novels and investigates the ways in which the author's presence in the text shapes the reader's experience of the work. The examination of authorial presence and narrative authority in these literary works highlights the ongoing transformation of literature as a vibrant form of creative expression in which authorial presence continues to play a significant role.
Klíčová slova
přítomnost autorova hlasu, narativní struktura, autorský vstup do díla, metafikce, vševědoucí vypravěč
This thesis aims to analyse the authorial presence in the novels History of Tom Jones: A Foundling by Henry Fielding, Vanity Fair by William Makepeace Thackeray and The French Lieutenant’s Woman by John Fowles, as well as the narrative methods and objectives achieved by the techniques employed, in relation to historical circumstance.
Zásady pro vypracování
This thesis aims to analyse the authorial presence in the novels History of Tom Jones: A Foundling by Henry Fielding, Vanity Fair by William Makepeace Thackeray and The French Lieutenant’s Woman by John Fowles, as well as the narrative methods and objectives achieved by the techniques employed, in relation to historical circumstance.
Seznam doporučené literatury
Booth, W. C. (1973).
The Rhetoric of Fiction. University of Chicago Press. Bruner, J. (1991).
The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, 18(1), 1–21. http://www.jstor.org/stable/1343711 Dawson, P. (2016).
From Digressions to Intrusions: Authorial Commentary in the Novel. Studies in the Novel, 48(2), 145–167. http://www.jstor.org/stable/26365139 Fielding, H. (1749).
The History of Tom Jones, A Foundling. Penguin Books. Fowles, J. (1969).
The French Lieutenant’s Woman. Picador. Gallagher, C. (2006).
The Rise of Fictionality. The Novel. 2 vols. Vol. 1. Ed. Franco Moretti. Princeton: Princeton, 336–63 Power, H. (2010).
Henry Fielding, Richard Bentley, and the 'Sagacious Reader' of Tom Jones. The Review of English Studies, 61(252), 749–772. http://www.jstor.org/stable/40961116 Thackeray, W. M. (1848).
Vanity Fair. Bradbury & Evans. Watt, I. (1968).
The Rise of the Novel: Studies in Defoe, Richardson, and Fielding. Penguin Books.
Seznam doporučené literatury
Booth, W. C. (1973).
The Rhetoric of Fiction. University of Chicago Press. Bruner, J. (1991).
The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, 18(1), 1–21. http://www.jstor.org/stable/1343711 Dawson, P. (2016).
From Digressions to Intrusions: Authorial Commentary in the Novel. Studies in the Novel, 48(2), 145–167. http://www.jstor.org/stable/26365139 Fielding, H. (1749).
The History of Tom Jones, A Foundling. Penguin Books. Fowles, J. (1969).
The French Lieutenant’s Woman. Picador. Gallagher, C. (2006).
The Rise of Fictionality. The Novel. 2 vols. Vol. 1. Ed. Franco Moretti. Princeton: Princeton, 336–63 Power, H. (2010).
Henry Fielding, Richard Bentley, and the 'Sagacious Reader' of Tom Jones. The Review of English Studies, 61(252), 749–772. http://www.jstor.org/stable/40961116 Thackeray, W. M. (1848).
Vanity Fair. Bradbury & Evans. Watt, I. (1968).
The Rise of the Novel: Studies in Defoe, Richardson, and Fielding. Penguin Books.