Praktickou části této diplomové práce je multikanálová zvuková kompozice vycházející z poslechové události, při které participující umělci pořizovali ve stejný čas zvukový záznam řeky Labe pomocí hydrofonů na rozličných místech jejího toku (Špindlerův Mlýn, Pardubice, Kolín, Mělník, Ústí nad Labem, Děčín, Dresden, Magdeburg, Hamburg). Společným usílím tedy vzniká sonický hyperobjekt, který mapuje neustále se měnící proud řeky a koncentruje v sobě rozličná sonická prostředí z několika částí toku. Teoretická část se věnuje kontextuálním okruhům, na kterých je dílo založeno.
Anotace v angličtině
The applied part of this thesis is a multichannel audio composition based on a listening event, in which the participating artists made a simultaneous sound recording of the Elbe River using hydrophones at different places along its course (Špindlerův Mlýn, Pardubice, Kolín, Mělník, Ústí nad Labem, Děčín, Dresden, Magdeburg, Hamburg). The joint effort thus creates a sonic hyperobject that maps the constantly changing flow of the river and concentrates different sonic environments from several parts of the river. The theoretical part focuses on the contextual areas on which the work is based.
Klíčová slova
environmentální umění, akustická ekologie, terénní nahrávání, prostorový zvuk, aurální percepce, participativní umění, geofonie
Praktickou části této diplomové práce je multikanálová zvuková kompozice vycházející z poslechové události, při které participující umělci pořizovali ve stejný čas zvukový záznam řeky Labe pomocí hydrofonů na rozličných místech jejího toku (Špindlerův Mlýn, Pardubice, Kolín, Mělník, Ústí nad Labem, Děčín, Dresden, Magdeburg, Hamburg). Společným usílím tedy vzniká sonický hyperobjekt, který mapuje neustále se měnící proud řeky a koncentruje v sobě rozličná sonická prostředí z několika částí toku. Teoretická část se věnuje kontextuálním okruhům, na kterých je dílo založeno.
Anotace v angličtině
The applied part of this thesis is a multichannel audio composition based on a listening event, in which the participating artists made a simultaneous sound recording of the Elbe River using hydrophones at different places along its course (Špindlerův Mlýn, Pardubice, Kolín, Mělník, Ústí nad Labem, Děčín, Dresden, Magdeburg, Hamburg). The joint effort thus creates a sonic hyperobject that maps the constantly changing flow of the river and concentrates different sonic environments from several parts of the river. The theoretical part focuses on the contextual areas on which the work is based.
Klíčová slova
environmentální umění, akustická ekologie, terénní nahrávání, prostorový zvuk, aurální percepce, participativní umění, geofonie
1) Shromáždění a studium odborné literatury
2) Stanovení si cílů
3) Vymezení problematiky v rámci tématu
4) Vypracování teoretické části
5) Realizace praktické části
Zásady pro vypracování
1) Shromáždění a studium odborné literatury
2) Stanovení si cílů
3) Vymezení problematiky v rámci tématu
4) Vypracování teoretické části
5) Realizace praktické části
Seznam doporučené literatury
ABRAM, David, ZEMÁNEK, Jiří, ed. Procitnutí do živé země. Nymburk: OPS, 2008. ISBN 978-80-903773-9-4.
ARENDT, Hannah. Život ducha. Přeložil Jan LUSK. Praha: Aurora, 2001. ISBN 80-7299-041-1.
BUDDEUS, Hana, KRTIČKA, Jan a Jan PROŠEK, ed. Dokumentace umění. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-632-9.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Čas, prostor, hudba a výtvarné umění. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-765-6
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. Teorie (Na konári). ISBN 978-80-904487-2-8.
FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce: jak infosféra mění tvář lidské reality. Přeložil Čestmír PELIKÁN. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. Studia nových médií. ISBN 978-80-246-3803-4.
FLUSSER, Vilém. Od subjektu k projektu. Přeložil Petr BABKA. Mělník: Přestupní stanice, 2020. ISBN 978-80-907627-1-8.
HERZOGENRATH, Bernd. Sonic thinking : a media philosophical approach / Bernd Herzogenrath. 1. New York, NY, USA: Bloomsbury Academic, an imprint of Bloomsbury Publishing, 2017. ISBN 978-1-5013-2717-9.
KOUBOVÁ, Alice. Myslet z druhého místa: k otázce performativní filosofie. [Praha]: NAMU, 2019. ISBN 978-80-7331-511-5.
LABELLE, Brandon. Acoustic territories : sound culture and everyday life / by Brandon LaBelle. 1. 80 Maiden Lane, New York, NY 10038: The Continuum International Publishing Group, 2010. ISBN 978-1-441-16136-9.
MANNING, Peter. Electronic and computer music. 4th ed. New York: Oxford UniversityPress, c2013. ISBN 0199746397.
PURKYNĚ, Jan Evangelista, Tomáš HERMANN a Václav CÍLEK. Útržky ze zápisníku zemřelého přírodovědce. Ilustroval Kateřina PIŇOSOVÁ. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1794-9.
ROADS, Curtis. Composing electronic music: a new aesthetic. 1ní. New York: OxfordUniversity Press, 2015. ISBN 978-0-19-537324-0.
SOKOL, Jan. Čas a rytmus. 2., rozš. vyd. Praha: Oikoymenh, 2004. Oikúmené (OIKOYMENH). ISBN 80-7298-123-4.
THOREAU, Henry David. Walden, aneb, Život v lesích. Vyd. 6., V tomto překladu 2. Praha: Paseka, [2006]. ISBN 80-7185-671-1.
Seznam doporučené literatury
ABRAM, David, ZEMÁNEK, Jiří, ed. Procitnutí do živé země. Nymburk: OPS, 2008. ISBN 978-80-903773-9-4.
ARENDT, Hannah. Život ducha. Přeložil Jan LUSK. Praha: Aurora, 2001. ISBN 80-7299-041-1.
BUDDEUS, Hana, KRTIČKA, Jan a Jan PROŠEK, ed. Dokumentace umění. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-632-9.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Čas, prostor, hudba a výtvarné umění. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-765-6
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. Teorie (Na konári). ISBN 978-80-904487-2-8.
FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce: jak infosféra mění tvář lidské reality. Přeložil Čestmír PELIKÁN. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. Studia nových médií. ISBN 978-80-246-3803-4.
FLUSSER, Vilém. Od subjektu k projektu. Přeložil Petr BABKA. Mělník: Přestupní stanice, 2020. ISBN 978-80-907627-1-8.
HERZOGENRATH, Bernd. Sonic thinking : a media philosophical approach / Bernd Herzogenrath. 1. New York, NY, USA: Bloomsbury Academic, an imprint of Bloomsbury Publishing, 2017. ISBN 978-1-5013-2717-9.
KOUBOVÁ, Alice. Myslet z druhého místa: k otázce performativní filosofie. [Praha]: NAMU, 2019. ISBN 978-80-7331-511-5.
LABELLE, Brandon. Acoustic territories : sound culture and everyday life / by Brandon LaBelle. 1. 80 Maiden Lane, New York, NY 10038: The Continuum International Publishing Group, 2010. ISBN 978-1-441-16136-9.
MANNING, Peter. Electronic and computer music. 4th ed. New York: Oxford UniversityPress, c2013. ISBN 0199746397.
PURKYNĚ, Jan Evangelista, Tomáš HERMANN a Václav CÍLEK. Útržky ze zápisníku zemřelého přírodovědce. Ilustroval Kateřina PIŇOSOVÁ. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1794-9.
ROADS, Curtis. Composing electronic music: a new aesthetic. 1ní. New York: OxfordUniversity Press, 2015. ISBN 978-0-19-537324-0.
SOKOL, Jan. Čas a rytmus. 2., rozš. vyd. Praha: Oikoymenh, 2004. Oikúmené (OIKOYMENH). ISBN 80-7298-123-4.
THOREAU, Henry David. Walden, aneb, Život v lesích. Vyd. 6., V tomto překladu 2. Praha: Paseka, [2006]. ISBN 80-7185-671-1.