Diplomová práce se zabývá problémem "V jakých oblastech je přínosná spolupráce pěstounů s doprovázejícími organizacemi?". Padesáti pěstouny byla v dotaznících zhodnocena oblast kompetencí vlastních, doprovázejících organizací a doprovázejících pracovníků. Ve spojitosti s tím byla přiblížena oblast zjištěných skutečností pěti doprovázejícími pracovníky v polostrukturovaných rozhovorech. Dominantním cílem práce je ukázat osobní zkušenost pěstounů s doprovázejícími organizacemi a potřebu optimalizace individuální práce ze strany doprovázejících organizací. V teoreticko-metodologické rovině práce předkládá příslušnou legislativu a relevantní odbornou literaturu řešeného problému.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the problem "Where cooperation between foster carers and accompanying organisations in beneficial?". Fifty foster carers were asked to evaluate the competence of their own, the accompanying organisations and the accompanying workers in questionnaires. Connected to this, the area of findings was approached by five accompanying workers in semi-structured interviews. The dominant aim of the thesis is to show the personal experience of the foster carers with the accompanying organisations and the need for optimisation of the individual work by the accompanying organisations. On the theoretical and methodological level, the thesis presents the relevant legislation and relevant professional literature of the addressed problem.
Klíčová slova
Pěstounská péče, doprovázení pěstounských rodin, motivace k pěstounství, spolupráce, teorie citového pouta
Klíčová slova v angličtině
Foster care, accompanying foster families, motivation to foster, cooperation, emotional bond theory
Rozsah průvodní práce
88 s. (153 158 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problémem "V jakých oblastech je přínosná spolupráce pěstounů s doprovázejícími organizacemi?". Padesáti pěstouny byla v dotaznících zhodnocena oblast kompetencí vlastních, doprovázejících organizací a doprovázejících pracovníků. Ve spojitosti s tím byla přiblížena oblast zjištěných skutečností pěti doprovázejícími pracovníky v polostrukturovaných rozhovorech. Dominantním cílem práce je ukázat osobní zkušenost pěstounů s doprovázejícími organizacemi a potřebu optimalizace individuální práce ze strany doprovázejících organizací. V teoreticko-metodologické rovině práce předkládá příslušnou legislativu a relevantní odbornou literaturu řešeného problému.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the problem "Where cooperation between foster carers and accompanying organisations in beneficial?". Fifty foster carers were asked to evaluate the competence of their own, the accompanying organisations and the accompanying workers in questionnaires. Connected to this, the area of findings was approached by five accompanying workers in semi-structured interviews. The dominant aim of the thesis is to show the personal experience of the foster carers with the accompanying organisations and the need for optimisation of the individual work by the accompanying organisations. On the theoretical and methodological level, the thesis presents the relevant legislation and relevant professional literature of the addressed problem.
Klíčová slova
Pěstounská péče, doprovázení pěstounských rodin, motivace k pěstounství, spolupráce, teorie citového pouta
Klíčová slova v angličtině
Foster care, accompanying foster families, motivation to foster, cooperation, emotional bond theory
Zásady pro vypracování
1. Rešerše relevantních informačních zdrojů ve vztahu k pěstounské péči a činnosti tzv. doprovázejících organizací (municipalita, neziskové organizace apod.). 2. Stanovení výzkumného designu, formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz a cílů výzkumu. Cílem výzkumu bude zjistit, jaký vliv mají činnosti doprovázejících organizací na průběh pěstounské péče. 3. Charakteristika výzkumného vzorku - výzkumný vzorek bude tvořit cca 50 pěstounů a 5 pracovníků doprovázejících organizací. 4. Výběr vhodných výzkumných metod - s pěstouny bude realizováno dotazníkové šetření zaměřené na posouzení činností doprovázejících organizací ve vztahu k průběhu pěstounské péče. Výsledky tohoto šetření budou následně pomocí polostrukturovaného rozhovoru reflektovány pracovníky těchto organizací. 5. Vlastní realizace výzkumné studie - proběhne na vybraném výzkumném vzorku pomocí výše uvedených výzkumných nástrojů a metod. 6. Sběr, digitalizace a úprava dat. 7. Statistická analýza získaných dat za použití deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. 8. Formulace relevantních závěrů s ohledem na profil absolventa studijního programu, formulace přínosů pro teorii a praxi oboru. 9. Sepsání a odevzdání kvalifikační práce.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše relevantních informačních zdrojů ve vztahu k pěstounské péči a činnosti tzv. doprovázejících organizací (municipalita, neziskové organizace apod.). 2. Stanovení výzkumného designu, formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz a cílů výzkumu. Cílem výzkumu bude zjistit, jaký vliv mají činnosti doprovázejících organizací na průběh pěstounské péče. 3. Charakteristika výzkumného vzorku - výzkumný vzorek bude tvořit cca 50 pěstounů a 5 pracovníků doprovázejících organizací. 4. Výběr vhodných výzkumných metod - s pěstouny bude realizováno dotazníkové šetření zaměřené na posouzení činností doprovázejících organizací ve vztahu k průběhu pěstounské péče. Výsledky tohoto šetření budou následně pomocí polostrukturovaného rozhovoru reflektovány pracovníky těchto organizací. 5. Vlastní realizace výzkumné studie - proběhne na vybraném výzkumném vzorku pomocí výše uvedených výzkumných nástrojů a metod. 6. Sběr, digitalizace a úprava dat. 7. Statistická analýza získaných dat za použití deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. 8. Formulace relevantních závěrů s ohledem na profil absolventa studijního programu, formulace přínosů pro teorii a praxi oboru. 9. Sepsání a odevzdání kvalifikační práce.
Seznam doporučené literatury
ARCHER, Caroline. Dítě v náhradní rodině: [nejčastější problémy při výchově mladších dětí v náhradní rodině]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-578-4.
Dobrý pěstoun: náhradní rodinná péče v ČR. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2018. ISBN 978-80-907053-2-6.
KOLUCHOVÁ, Jarmila, MATĚJČEK, Zdeněk, ed. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3.
KOVAŘÍK, Jiří, Věduna BUBLEOVÁ a Kateřina ŠLESINGEROVÁ. Náhradní rodinná péče v praxi. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-957-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
PAZLAROVÁ, Hana, ed. Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1020-7.
SOBOTKOVÁ, Irena a Veronika OČENÁŠKOVÁ. Pěstounská péče očima dospělých, kteří v ní vyrostli: trendy vs. zkušenosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3821-4.
Seznam doporučené literatury
ARCHER, Caroline. Dítě v náhradní rodině: [nejčastější problémy při výchově mladších dětí v náhradní rodině]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-578-4.
Dobrý pěstoun: náhradní rodinná péče v ČR. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2018. ISBN 978-80-907053-2-6.
KOLUCHOVÁ, Jarmila, MATĚJČEK, Zdeněk, ed. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3.
KOVAŘÍK, Jiří, Věduna BUBLEOVÁ a Kateřina ŠLESINGEROVÁ. Náhradní rodinná péče v praxi. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-957-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
PAZLAROVÁ, Hana, ed. Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1020-7.
SOBOTKOVÁ, Irena a Veronika OČENÁŠKOVÁ. Pěstounská péče očima dospělých, kteří v ní vyrostli: trendy vs. zkušenosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3821-4.