Bakalářská práce má za cíl vytvořit metodické materiály pro rozvoj grafomotorických dovedností žáků mateřské školy v rámci výuky tématu včela medonosná.
Teoretická část zahrnuje úvod do biologie včely medonosné a vývoj grafomotoriky u dětí předškolního věku doplněný o techniku správného držení psacího náčiní.
Praktická část je založena na tvorbě metodických materiálů pro pedagogy preprimární školy a na jejich užití v pedagogické praxi. Autorská metodika obsahuje soubor pracovních listů pro rozvoj grafomotorických dovedností žáka, tematicky orientovaných na biologii včely medonosné. Pracovní listy jsou vypracovávány dětmi předškolního věku, během vyplňování je zaměřována pozornost na úchop psacího náčiní. Účelem pracovních listů je dosažení správného úchopu psacího náčiní.
Anotace v angličtině
The thesis is intended to provide methodological material for the development of graphomotoric skills of kindergarten pupils in context of learning about the honeybee.
The theoretical part involves the introduction to the biology of the honeybee and also the development of graphomotorics of pre-school children, accompanied by the technique of the correct grip of the writing aids.
The practical part is based on creating methodological material for pre-primary pupils´pedagogists and the use of this material in their teaching practice. The author´s methodology includes a set of worksheets for the development of graphomotoric skills of pupils with the theme of the honeybee. The tasks in the worksheets are intended to be worked out by children of pre-school age with focus on their grip of the writing aids. The purpose of the worksheets is to achieve the children´s correct grip of the writing aids.
Klíčová slova
Včela medonosná, grafomotorika, úchop psacího nástroje, předškolní pedagogika, pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
Honey bee, graphomotorics, grip of the writing instrument, preschool pedagogy, worksheets
Rozsah průvodní práce
94 s. (111 970 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má za cíl vytvořit metodické materiály pro rozvoj grafomotorických dovedností žáků mateřské školy v rámci výuky tématu včela medonosná.
Teoretická část zahrnuje úvod do biologie včely medonosné a vývoj grafomotoriky u dětí předškolního věku doplněný o techniku správného držení psacího náčiní.
Praktická část je založena na tvorbě metodických materiálů pro pedagogy preprimární školy a na jejich užití v pedagogické praxi. Autorská metodika obsahuje soubor pracovních listů pro rozvoj grafomotorických dovedností žáka, tematicky orientovaných na biologii včely medonosné. Pracovní listy jsou vypracovávány dětmi předškolního věku, během vyplňování je zaměřována pozornost na úchop psacího náčiní. Účelem pracovních listů je dosažení správného úchopu psacího náčiní.
Anotace v angličtině
The thesis is intended to provide methodological material for the development of graphomotoric skills of kindergarten pupils in context of learning about the honeybee.
The theoretical part involves the introduction to the biology of the honeybee and also the development of graphomotorics of pre-school children, accompanied by the technique of the correct grip of the writing aids.
The practical part is based on creating methodological material for pre-primary pupils´pedagogists and the use of this material in their teaching practice. The author´s methodology includes a set of worksheets for the development of graphomotoric skills of pupils with the theme of the honeybee. The tasks in the worksheets are intended to be worked out by children of pre-school age with focus on their grip of the writing aids. The purpose of the worksheets is to achieve the children´s correct grip of the writing aids.
Klíčová slova
Včela medonosná, grafomotorika, úchop psacího nástroje, předškolní pedagogika, pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
Honey bee, graphomotorics, grip of the writing instrument, preschool pedagogy, worksheets
Zásady pro vypracování
Studentka prostuduje a bude se řídit Směrnicí č. 5D/2019 – Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP (platnost od 23. 3. 2020). Kvalifikační práce bude obsahovat část teoretickou, založenou na rešerši vhodných informačních zdrojů (RVP PV, biologie včely medonosné, vývoj grafomotoriky u žáků MŠ, techniky správného úchopu tužky apod.) a část tvůrčí. V rámci praktické části bakalářské práce studentka vytvoří soubor metodických materiálů pro výuku tématu včela medonosná. Materiály budou obsahovat metodiku pro učitele a pracovní listy, zaměřené na rozvoj grafomotoriky. Studentka následně realizuje výuku s použitím připravených materiálů. Při práci s pracovními listy se studentka zaměří na způsob, jakým žáci uchopují psací potřebu, povede žáky ke správnému úchopu. V průběhu těchto krátkých grafomotorických cvičení bude studentka zaznamenávat u žáků způsob úchopu tužky. V závěru práce studentka vyhodnotí předpokládaný význam grafomotorických cvičení na vývoj schopnosti správně tužku uchopit. Během praktikování provede fotodokumentaci.
Zásady pro vypracování
Studentka prostuduje a bude se řídit Směrnicí č. 5D/2019 – Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP (platnost od 23. 3. 2020). Kvalifikační práce bude obsahovat část teoretickou, založenou na rešerši vhodných informačních zdrojů (RVP PV, biologie včely medonosné, vývoj grafomotoriky u žáků MŠ, techniky správného úchopu tužky apod.) a část tvůrčí. V rámci praktické části bakalářské práce studentka vytvoří soubor metodických materiálů pro výuku tématu včela medonosná. Materiály budou obsahovat metodiku pro učitele a pracovní listy, zaměřené na rozvoj grafomotoriky. Studentka následně realizuje výuku s použitím připravených materiálů. Při práci s pracovními listy se studentka zaměří na způsob, jakým žáci uchopují psací potřebu, povede žáky ke správnému úchopu. V průběhu těchto krátkých grafomotorických cvičení bude studentka zaznamenávat u žáků způsob úchopu tužky. V závěru práce studentka vyhodnotí předpokládaný význam grafomotorických cvičení na vývoj schopnosti správně tužku uchopit. Během praktikování provede fotodokumentaci.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. 2. vydání. V Brně: Edika, 2021. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-1603-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Na návštěvě u malíře: grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 5 do 7 let - 3. díl. 4. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Dětská naučná edice (Edika). ISBN 978-80-266-0827-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Mezi námi předškoláky pro děti od 5 do 7 let: všestranná příprava dítěte do školy, 3. díl. 4. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2021. Dětská naučná edice (Edika). ISBN 978-80-266-1631-3.
GERSTMEIER, David, Tobias MILTENBERGER a Hannah GÖTTE. Jeden rok v životě včely: jak včely žijí, co všechno dělají a proč je královna matkou všech včel. Přeložil Barbora ŠPUNDOVÁ. Brno: Kazda, 2020. ISBN 978-80-88316-50-3.
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: preventivní program, který napomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Vyd. 2. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0880-8.
LINHART, Roman. Myslet jako včela: včelaření bez rojů a varroázy. Druhé vydání. Praha: Mladá fronta, 2021. ISBN 978-80-204-5849-0.
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2630-4.
SPÜRGIN, Armin. Zázračné včely: od včelstva ke včelaření. [Líbeznice]: Víkend, 2013. ISBN 978-80-7433-069-8.
TAUTZ, Jürgen. Fenomenální včely: biologie včelstva jako superorganizmu. Vydání v češtině čtvrté. Přeložil Olga MATYÁSKOVÁ. Praha: ve spolupráci s Českým svazem včelařů vydalo nakladatelství Brázda, 2009. ISBN 978-80-209-0433-1.
URBAN, Miroslav. Včelaření od jara do zimy. Praha: Grada Publishing, 2018. ISBN 978-80-271-0365-2.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. RVP PV. 2021. (on-lin) Dostupné na https://www.msmt.cz/file/56051/
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. 2. vydání. V Brně: Edika, 2021. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-1603-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Na návštěvě u malíře: grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 5 do 7 let - 3. díl. 4. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Dětská naučná edice (Edika). ISBN 978-80-266-0827-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Mezi námi předškoláky pro děti od 5 do 7 let: všestranná příprava dítěte do školy, 3. díl. 4. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2021. Dětská naučná edice (Edika). ISBN 978-80-266-1631-3.
GERSTMEIER, David, Tobias MILTENBERGER a Hannah GÖTTE. Jeden rok v životě včely: jak včely žijí, co všechno dělají a proč je královna matkou všech včel. Přeložil Barbora ŠPUNDOVÁ. Brno: Kazda, 2020. ISBN 978-80-88316-50-3.
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: preventivní program, který napomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Vyd. 2. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0880-8.
LINHART, Roman. Myslet jako včela: včelaření bez rojů a varroázy. Druhé vydání. Praha: Mladá fronta, 2021. ISBN 978-80-204-5849-0.
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2630-4.
SPÜRGIN, Armin. Zázračné včely: od včelstva ke včelaření. [Líbeznice]: Víkend, 2013. ISBN 978-80-7433-069-8.
TAUTZ, Jürgen. Fenomenální včely: biologie včelstva jako superorganizmu. Vydání v češtině čtvrté. Přeložil Olga MATYÁSKOVÁ. Praha: ve spolupráci s Českým svazem včelařů vydalo nakladatelství Brázda, 2009. ISBN 978-80-209-0433-1.
URBAN, Miroslav. Včelaření od jara do zimy. Praha: Grada Publishing, 2018. ISBN 978-80-271-0365-2.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. RVP PV. 2021. (on-lin) Dostupné na https://www.msmt.cz/file/56051/