Cílem této diplomové práce bylo na datech získaných z vlastního dotazníkového šetření ověřit možný vztah mezi dominancí a ochotou respondentů vyplnit dotazník. První část zahrnuje literární rešerši faktorů, které ovlivňují ochotu vyplnit dotazník, speciální pozornost byla věnována socioekonomickým a sociálně-psychologickým faktorům, které mají na ochotu největší vliv. Součástí byla též rešerše typického chování dominantních a submisivních lidí. Druhá část práce sestává z analýzy dat získaných z dotazníku a testování položených hypotéz. K testování byl použit behaviorální experiment, který spočíval v porovnávání charakteristik respondentů získaných z prvního dotazníku s reakcemi na druhý dotazník, o jehož vyplnění byli respondenti požádáni na konci prvního dotazníku.
Behaviorálním experimentem bylo zjištěno, že dominance má vliv na ochotu vyplnit další dotazník pouze u žen, přičemž submisivní respondentky odpovídaly častěji než respondentky dominantní. Kromě dominance byly v diplomové práci testovány i alternativní hypotézy, které porovnávaly další charakteristiky respondentů s ochotou vyplnit dotazník.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to verify the possible relationship between dominance and respondents' willingness to fill out the questionnaire on the basis of data obtained from our own questionnaire survey. The first part includes a literature research of factors that influence the willingness to fill in the questionnaire, special attention was paid to socio-economic and socio-psychological factors that influence the willingness the most. Research of the typical behavior of dominant and submissive people was also included. The second part of the work consists of the analysis of the data obtained from the questionnaire and the testing of the proposed hypotheses. A behavioral experiment was used to test this by comparing the characteristics of the respondents obtained from the first questionnaire with their responses to the second questionnaire, which the respondents were asked to complete at the end of the first questionnaire.
The behavioral experiment found that dominance has an effect on the willingness to fill out another questionnaire only among women, with submissive respondents answering more often than dominant respondents. In addition to dominance, the diploma thesis also tested alternative hypotheses that compared other characteristics of the respondents with their willingness to fill out the questionnaire.
Cílem této diplomové práce bylo na datech získaných z vlastního dotazníkového šetření ověřit možný vztah mezi dominancí a ochotou respondentů vyplnit dotazník. První část zahrnuje literární rešerši faktorů, které ovlivňují ochotu vyplnit dotazník, speciální pozornost byla věnována socioekonomickým a sociálně-psychologickým faktorům, které mají na ochotu největší vliv. Součástí byla též rešerše typického chování dominantních a submisivních lidí. Druhá část práce sestává z analýzy dat získaných z dotazníku a testování položených hypotéz. K testování byl použit behaviorální experiment, který spočíval v porovnávání charakteristik respondentů získaných z prvního dotazníku s reakcemi na druhý dotazník, o jehož vyplnění byli respondenti požádáni na konci prvního dotazníku.
Behaviorálním experimentem bylo zjištěno, že dominance má vliv na ochotu vyplnit další dotazník pouze u žen, přičemž submisivní respondentky odpovídaly častěji než respondentky dominantní. Kromě dominance byly v diplomové práci testovány i alternativní hypotézy, které porovnávaly další charakteristiky respondentů s ochotou vyplnit dotazník.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to verify the possible relationship between dominance and respondents' willingness to fill out the questionnaire on the basis of data obtained from our own questionnaire survey. The first part includes a literature research of factors that influence the willingness to fill in the questionnaire, special attention was paid to socio-economic and socio-psychological factors that influence the willingness the most. Research of the typical behavior of dominant and submissive people was also included. The second part of the work consists of the analysis of the data obtained from the questionnaire and the testing of the proposed hypotheses. A behavioral experiment was used to test this by comparing the characteristics of the respondents obtained from the first questionnaire with their responses to the second questionnaire, which the respondents were asked to complete at the end of the first questionnaire.
The behavioral experiment found that dominance has an effect on the willingness to fill out another questionnaire only among women, with submissive respondents answering more often than dominant respondents. In addition to dominance, the diploma thesis also tested alternative hypotheses that compared other characteristics of the respondents with their willingness to fill out the questionnaire.
Ochota respondentů vyplnit dotazník ovlivňuje návratnost dotazníků (return rate, response rate). Pokud jsou některé skupiny respondentů méně ochotné dotazníky vyplňovat, mohou být s menší pravděpodobností zastoupeny ve výsledném vzorku, což může vést ke zkreslení výsledků výzkumu. Podle pozorovaného chování se osoby s nižší tendencí k dominanci podřizovaly, spíše souhlasily, a poskytovaly ochotněji informace, zatímco dominantnější osoby vykazovaly opačné tendence. Podle tohoto vzorce chování by postavení v dominanční hierarchii a/nebo tendence spíše vést nebo se podřizovat mohly ovlivnit ochotu respondentů poskytovat informace formou dotazníkových šetření. Cílem práce je ověřit možný vztah mezi dominancí a ochotou respondentů vyplnit dotazník.
Zásady pro vypracování
Ochota respondentů vyplnit dotazník ovlivňuje návratnost dotazníků (return rate, response rate). Pokud jsou některé skupiny respondentů méně ochotné dotazníky vyplňovat, mohou být s menší pravděpodobností zastoupeny ve výsledném vzorku, což může vést ke zkreslení výsledků výzkumu. Podle pozorovaného chování se osoby s nižší tendencí k dominanci podřizovaly, spíše souhlasily, a poskytovaly ochotněji informace, zatímco dominantnější osoby vykazovaly opačné tendence. Podle tohoto vzorce chování by postavení v dominanční hierarchii a/nebo tendence spíše vést nebo se podřizovat mohly ovlivnit ochotu respondentů poskytovat informace formou dotazníkových šetření. Cílem práce je ověřit možný vztah mezi dominancí a ochotou respondentů vyplnit dotazník.
Seznam doporučené literatury
Buss, D. M. a Craik, K. H. (1980). The frequency concept of disposition: dominance and prototypically dominant acts. Journal of Personality, 48(3), 379-392.
Cummins, D. D. (2016). Status and dominance hierarchies. Encyclopedia of evolutionary psychological science, Springer International Publishing, 1-10.
Dehnen, T., Papageorgiou, D., Nyaguthii, B., Cherono, W., Penndorf, J., Boogert, N. J. a Farine, D. R. (2021). Costs dictate strategic investment in dominance interactions. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 377(1845), 1-24.
Dengler, R., Roberts. H. a Rushton, L. (1997). Lifestyle surveys – the complete answer? Journal of Epidemiology and Community Health, 51(1), 46-51.
Gilbert, P., Cheung, M. S. P., Grandfield, T., Campey, F. a Irons, C. (2003). Recall of Threat and Submissiveness in Childhood: Development of a New Scale and its Relationship with Depression, Social Comparison and Shame. Clinical Psychology and Psychotherapy, 10, 108-115.
Jang, M. a Vorderstrasse, A. (2018). Socioeconomic status and racial or ethnic differences in participation: web-based survey. JMIR Research Protocols, 8(4), 1-27.
Keulenaer, D. F. a Levecque, K. (2004). Mood and socio-economic status bias in survey non-response: results from an 11-wave panel. Antverpy: University of Antwerp.
Maner, J. K. a Mead, N. L. (2010). The Essential Tension Between Leadership and Power: When Leaders Sacrifice Group Goals for the Sake of Self-Interest. Journal of Personality and Social Psychology, 99(3), 482-492.
Redhead, D. a Power, E. A. (2021). Social Hierarchies and Social Networks in Humans. Philosophical Transactions of The Royal Society B Biological Sciences, 377(1845), 1-18.
Vandenplas, C., Joye, D., Staehli, M. E. a Pollien, A. (2015). Identifying pertinent variables for non-response follow-up surveys: lessons learned from four cases in Switzerland. Survey Research Methods, 9(3), 141-158.
Wijnen, K., Vermeir, I. a Kenhove, P. V. (2007). The relationships between traits, personal values, topic involvement, and topic sensitivity in a mail survey context. Personality and Individual Differences, 42, 61-73.
Zeng, Ch. T., Cheng, J. T. a Henrich, J. (2022). Dominance in humans. Philosophical Transactions of The Royal Society B Biological Sciences, 377(1845), 1-25.
Seznam doporučené literatury
Buss, D. M. a Craik, K. H. (1980). The frequency concept of disposition: dominance and prototypically dominant acts. Journal of Personality, 48(3), 379-392.
Cummins, D. D. (2016). Status and dominance hierarchies. Encyclopedia of evolutionary psychological science, Springer International Publishing, 1-10.
Dehnen, T., Papageorgiou, D., Nyaguthii, B., Cherono, W., Penndorf, J., Boogert, N. J. a Farine, D. R. (2021). Costs dictate strategic investment in dominance interactions. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 377(1845), 1-24.
Dengler, R., Roberts. H. a Rushton, L. (1997). Lifestyle surveys – the complete answer? Journal of Epidemiology and Community Health, 51(1), 46-51.
Gilbert, P., Cheung, M. S. P., Grandfield, T., Campey, F. a Irons, C. (2003). Recall of Threat and Submissiveness in Childhood: Development of a New Scale and its Relationship with Depression, Social Comparison and Shame. Clinical Psychology and Psychotherapy, 10, 108-115.
Jang, M. a Vorderstrasse, A. (2018). Socioeconomic status and racial or ethnic differences in participation: web-based survey. JMIR Research Protocols, 8(4), 1-27.
Keulenaer, D. F. a Levecque, K. (2004). Mood and socio-economic status bias in survey non-response: results from an 11-wave panel. Antverpy: University of Antwerp.
Maner, J. K. a Mead, N. L. (2010). The Essential Tension Between Leadership and Power: When Leaders Sacrifice Group Goals for the Sake of Self-Interest. Journal of Personality and Social Psychology, 99(3), 482-492.
Redhead, D. a Power, E. A. (2021). Social Hierarchies and Social Networks in Humans. Philosophical Transactions of The Royal Society B Biological Sciences, 377(1845), 1-18.
Vandenplas, C., Joye, D., Staehli, M. E. a Pollien, A. (2015). Identifying pertinent variables for non-response follow-up surveys: lessons learned from four cases in Switzerland. Survey Research Methods, 9(3), 141-158.
Wijnen, K., Vermeir, I. a Kenhove, P. V. (2007). The relationships between traits, personal values, topic involvement, and topic sensitivity in a mail survey context. Personality and Individual Differences, 42, 61-73.
Zeng, Ch. T., Cheng, J. T. a Henrich, J. (2022). Dominance in humans. Philosophical Transactions of The Royal Society B Biological Sciences, 377(1845), 1-25.