Tato práce se bude zabývat morálními problémy v počítačových hrách. Důraz bude kladen především na etiku, morální postoje a přesvědčení hráčů, kteří své postoje promítají do videoherního světa, jeho postav, a tím nepřímo či přímo ovlivňují dění ve fiktivním světě. Tento jev bude popsán i z opačné perspektivy, tedy vzhledem k tomu, jak rozhodnutí a postoje v herním světě ovlivňují reálný život hráčů. Zprvu se v této práci budu věnovat analýze pojmů morálky. Poté popíšu důležité pojmy, které souvisí s videohrami, zvláště s těmi v žánru RPG. Žánr RPG bude v této práci hlavním předmětem zkoumání, právě na tomto typu her budou popsány výše zmíněné vztahy. Důležitou částí práce bude také popis vnímání videoher ve společnosti. V závěru práce vyhodnotím povahu tohoto vztahu mezi hráči, herním světem a společností.
Anotace v angličtině
This thesis will deal with moral issues in computer games. The emphasis will be on ethics, moral attitudes and beliefs of players who project their attitudes into the video game world, its characters and thus indirectly or directly influence the events in the fictional world. This phenomenon will also be described from the opposite perspective, i.e. with respect to how decisions and attitudes in the game world affect the real life of players. Initially, in this thesis I will analyze the notions of morality. I will then describe important concepts that are related to video games, especially those in the RPG genre. The RPG genre will be the main focus of investigation in this thesis, it is on this type of games that the above mentioned relationships will be described. The description of the perception of video games in society will also be an important part of the thesis. At the end of the thesis I will evaluate the nature of this relationship between gamers, the game world and society.
Morality, Ethics, Video game characters, Players, Videogames, RPG
Rozsah průvodní práce
40 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se bude zabývat morálními problémy v počítačových hrách. Důraz bude kladen především na etiku, morální postoje a přesvědčení hráčů, kteří své postoje promítají do videoherního světa, jeho postav, a tím nepřímo či přímo ovlivňují dění ve fiktivním světě. Tento jev bude popsán i z opačné perspektivy, tedy vzhledem k tomu, jak rozhodnutí a postoje v herním světě ovlivňují reálný život hráčů. Zprvu se v této práci budu věnovat analýze pojmů morálky. Poté popíšu důležité pojmy, které souvisí s videohrami, zvláště s těmi v žánru RPG. Žánr RPG bude v této práci hlavním předmětem zkoumání, právě na tomto typu her budou popsány výše zmíněné vztahy. Důležitou částí práce bude také popis vnímání videoher ve společnosti. V závěru práce vyhodnotím povahu tohoto vztahu mezi hráči, herním světem a společností.
Anotace v angličtině
This thesis will deal with moral issues in computer games. The emphasis will be on ethics, moral attitudes and beliefs of players who project their attitudes into the video game world, its characters and thus indirectly or directly influence the events in the fictional world. This phenomenon will also be described from the opposite perspective, i.e. with respect to how decisions and attitudes in the game world affect the real life of players. Initially, in this thesis I will analyze the notions of morality. I will then describe important concepts that are related to video games, especially those in the RPG genre. The RPG genre will be the main focus of investigation in this thesis, it is on this type of games that the above mentioned relationships will be described. The description of the perception of video games in society will also be an important part of the thesis. At the end of the thesis I will evaluate the nature of this relationship between gamers, the game world and society.
Morality, Ethics, Video game characters, Players, Videogames, RPG
Zásady pro vypracování
Tato práce se bude zabývat morálními problémy v počítačových hrách. Důraz bude kladen především na etiku, morální postoje a přesvědčení hráčů, kteří své postoje promítají do videoherního světa, jeho postav a tím nepřímo či přímo ovlivňují dění ve fiktivním světě. Tento jev bude popsán i z opačné perspektivy, tedy vzhledem k tomu, jak rozhodnutí a postoje v herním světě ovlivňují reálný život hráčů. Zprvu se v této práci budu věnovat analýze pojmů morálky. Poté popíšu důležité pojmy, které souvisí s videohrami, zvláště s těmi v žánru RPG. Žánr RPG bude v této práci hlavním předmětem zkoumání, právě na tomto typu her budou popsány výše zmíněné vztahy. Důležitou částí práce bude také popis vnímání videoher ve společnosti. V závěru práce vyhodnotím povahu tohoto vztahu mezi hráči, herním světem a společností.
Tato práce se bude zabývat morálními problémy v počítačových hrách. Důraz bude kladen především na etiku, morální postoje a přesvědčení hráčů, kteří své postoje promítají do videoherního světa, jeho postav a tím nepřímo či přímo ovlivňují dění ve fiktivním světě. Tento jev bude popsán i z opačné perspektivy, tedy vzhledem k tomu, jak rozhodnutí a postoje v herním světě ovlivňují reálný život hráčů. Zprvu se v této práci budu věnovat analýze pojmů morálky. Poté popíšu důležité pojmy, které souvisí s videohrami, zvláště s těmi v žánru RPG. Žánr RPG bude v této práci hlavním předmětem zkoumání, právě na tomto typu her budou popsány výše zmíněné vztahy. Důležitou částí práce bude také popis vnímání videoher ve společnosti. V závěru práce vyhodnotím povahu tohoto vztahu mezi hráči, herním světem a společností.
Gotterbarn, Donald. (2010). The ethics of video games: Mayhem, death, and the training of the next generation. Information Systems Frontiers. 12. 369-377. 10.1007/s10796-009-9204-x.
SICART, Miguel. The Ethics of Computer Games. Cambridge: The MIT Press, 2011. ISBN 9780262516624.
Khanolkar, P. R., & McLean, P. D. (2012). 100-Percenting It: Videogame Play Through the Eyes of Devoted Gamers. Sociological Forum, 27(4), 961–985. http://www.jstor.org/stable/23362160
Ward, M. R. (2010). Video Games and Adolescent Fighting. The Journal of Law & Economics, 53(3), 611–628. https://doi.org/10.1086/605509
KRÁMSKÝ, David. Filosofické základy psychologie morálky. Liberec: Bor, 2015. CogniSci. ISBN 978-80-87607-43-5.
KANT, Immanuel. Základy metafyziky mravů. 2. vyd. Praha: Svoboda, 1990. Filozofické dědictví. ISBN 80-205-0152-5.
BENDOVÁ, Helena. Umění počítačových her. Praha: NAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-421-7.
BARTEL, Christopher. Video Games, Violence, and the Ethics of Fantasy: Killing Time. London: Bloomsbury Academic, 2020. ISBN 978-1350121874.
PETRUSEK, Miloslav, Hana MAŘÍKOVÁ a Alena VODÁKOVÁ. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1.
Seznam doporučené literatury
Gotterbarn, Donald. (2010). The ethics of video games: Mayhem, death, and the training of the next generation. Information Systems Frontiers. 12. 369-377. 10.1007/s10796-009-9204-x.
SICART, Miguel. The Ethics of Computer Games. Cambridge: The MIT Press, 2011. ISBN 9780262516624.
Khanolkar, P. R., & McLean, P. D. (2012). 100-Percenting It: Videogame Play Through the Eyes of Devoted Gamers. Sociological Forum, 27(4), 961–985. http://www.jstor.org/stable/23362160
Ward, M. R. (2010). Video Games and Adolescent Fighting. The Journal of Law & Economics, 53(3), 611–628. https://doi.org/10.1086/605509
KRÁMSKÝ, David. Filosofické základy psychologie morálky. Liberec: Bor, 2015. CogniSci. ISBN 978-80-87607-43-5.
KANT, Immanuel. Základy metafyziky mravů. 2. vyd. Praha: Svoboda, 1990. Filozofické dědictví. ISBN 80-205-0152-5.
BENDOVÁ, Helena. Umění počítačových her. Praha: NAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-421-7.