Cílem bakalářské práce je prozkoumat, jaký vliv má dosažené vzdělání, a především podoba tohoto vzdělání, kterou jsou myšleny technické vědy, přírodní vědy, řemeslné obory či humanitní obory, na postoje jednotlivce vůči demokracii a jejímu uplatnění v chodu společnosti. Bude poskytnut hustý teoretický základ pro uchopení a následnou specifikaci pojmů, jakými jsou demokracie, demokratické principy a vzdělávání k demokracii. Práce se na základě vlastního výzkumu zaměří na to, zda charakter vzdělání a jeho délka mají významný vliv na formování podpory demokracie a demokratických hodnot člověka, případně jaký.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis is to investigate the influence of education, and above all the form of this education, which means technical sciences, natural sciences, trade professions or humanities, on an individual's attitude towards democracy and its applications in society. A dense theoretical foundation will be provided to specify terms like democracy, democratic principles and education for democracy. Based on own research, the thesis will focus on whether the nature of education and its length have a significant influence on the formation of support of democracy and democratic values of an individual.
Cílem bakalářské práce je prozkoumat, jaký vliv má dosažené vzdělání, a především podoba tohoto vzdělání, kterou jsou myšleny technické vědy, přírodní vědy, řemeslné obory či humanitní obory, na postoje jednotlivce vůči demokracii a jejímu uplatnění v chodu společnosti. Bude poskytnut hustý teoretický základ pro uchopení a následnou specifikaci pojmů, jakými jsou demokracie, demokratické principy a vzdělávání k demokracii. Práce se na základě vlastního výzkumu zaměří na to, zda charakter vzdělání a jeho délka mají významný vliv na formování podpory demokracie a demokratických hodnot člověka, případně jaký.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis is to investigate the influence of education, and above all the form of this education, which means technical sciences, natural sciences, trade professions or humanities, on an individual's attitude towards democracy and its applications in society. A dense theoretical foundation will be provided to specify terms like democracy, democratic principles and education for democracy. Based on own research, the thesis will focus on whether the nature of education and its length have a significant influence on the formation of support of democracy and democratic values of an individual.
Cílem bakalářské práce je prozkoumat, jaký vliv má dosažené vzdělání, a především podoba tohoto vzdělání, kterou jsou myšleny technické vědy, společenské vědy, přírodní vědy či humanitní obory, na postoje jednotlivce vůči demokracii a jejímu uplatnění v chodu společnosti. Důraz bude brán na tezi inkluzivního školství, které je jedním z hlavních principů demokratického vzdělávání a v českém prostředí je stále štěpící linií v celospolečenském diskurzu. Práce se na základě vlastního výzkumu zaměří na to, zda charakter vzdělání a jeho délka mají významný vliv na formování demokratických hodnot, případně jaký. Zjištěné výsledky budou diskutovány nejen v českém kontextu, ale zaměří se i na mezinárodní srovnání, tedy zda je ČR v tomto případě odlišná od jiných zemí?
Předběžná osnova:
1. Úvod
2. Vzdělanost a demokracie?
3. Hodnoty a pedagogická tradice
4. Jaké vzdělání pro rozvoj demokracie?
5. Výzkum
6. Závěr
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prozkoumat, jaký vliv má dosažené vzdělání, a především podoba tohoto vzdělání, kterou jsou myšleny technické vědy, společenské vědy, přírodní vědy či humanitní obory, na postoje jednotlivce vůči demokracii a jejímu uplatnění v chodu společnosti. Důraz bude brán na tezi inkluzivního školství, které je jedním z hlavních principů demokratického vzdělávání a v českém prostředí je stále štěpící linií v celospolečenském diskurzu. Práce se na základě vlastního výzkumu zaměří na to, zda charakter vzdělání a jeho délka mají významný vliv na formování demokratických hodnot, případně jaký. Zjištěné výsledky budou diskutovány nejen v českém kontextu, ale zaměří se i na mezinárodní srovnání, tedy zda je ČR v tomto případě odlišná od jiných zemí?
Předběžná osnova:
1. Úvod
2. Vzdělanost a demokracie?
3. Hodnoty a pedagogická tradice
4. Jaké vzdělání pro rozvoj demokracie?
5. Výzkum
6. Závěr
Seznam doporučené literatury
KUSÁ, Zuzana. Škola nie je pre všetkých. Bratislava: Sociologický ústav SAV, 2017. ISBN 9788085544985.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: GRADA, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
HAMPLOVÁ, DANA, KATRŇÁK, TOMÁŠ (eds.). 2018. Na vzdělání záleží.Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. ISBN 978-80-7325-457-5.
LINEK Lukáš, CÍSAŘ Ondřej, PETRÚŠEK Ivan, VRÁBLÍKOVÁ Kateřina. 2017. Občanství a politická participace v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) / Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. 248 s. ISBN 978-80-7419-262-3.
DOSEDĚL, Tomáš. Proměna role vzdělání v době čtvrté průmyslové revoluce. Barrister & Principal, 2021. ISBN 978-80-7364-127-6.
P. CAMICIA, Steven a Ryan KNOWLES. Education for Democracy: A Renewed Approach to Civic Inquiries for Social Justice. Information Age Publishing, 2021. ISBN 978-1648023125.
Seznam doporučené literatury
KUSÁ, Zuzana. Škola nie je pre všetkých. Bratislava: Sociologický ústav SAV, 2017. ISBN 9788085544985.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: GRADA, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
HAMPLOVÁ, DANA, KATRŇÁK, TOMÁŠ (eds.). 2018. Na vzdělání záleží.Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. ISBN 978-80-7325-457-5.
LINEK Lukáš, CÍSAŘ Ondřej, PETRÚŠEK Ivan, VRÁBLÍKOVÁ Kateřina. 2017. Občanství a politická participace v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) / Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. 248 s. ISBN 978-80-7419-262-3.
DOSEDĚL, Tomáš. Proměna role vzdělání v době čtvrté průmyslové revoluce. Barrister & Principal, 2021. ISBN 978-80-7364-127-6.
P. CAMICIA, Steven a Ryan KNOWLES. Education for Democracy: A Renewed Approach to Civic Inquiries for Social Justice. Information Age Publishing, 2021. ISBN 978-1648023125.