Informace o kvalifikační práci Hörverstehenstrategien im DaF-Unterricht bei lernschwachen Schülern mit Einsatz künstlicher Intelligenz. Eine qualitative Studie am Beispiel 2 Grundschulschüler
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Spezifika der lernschwachen Schüler beim Erwerb des Hörverstehens am Beispiel eines ausgewählten Schülers
Hlavní téma v angličtině
Specifics of students with learning difficulties when acquiring listening comprehension skills using the example of a selected student
Název dle studenta
Hörverstehenstrategien im DaF-Unterricht bei lernschwachen Schülern mit Einsatz künstlicher Intelligenz. Eine qualitative Studie am Beispiel 2 Grundschulschüler
Název dle studenta v angličtině
Hörverstehenstrategien im DaF-Unterricht bei lernschwachen Schülern mit Einsatz künstliche Intelligenz. Eine qualitative Studie am Beispiel 3 Grundschulschüler
Tématem diplomové práce je kvalitativní výzkum poslechových strategií žáků se specifickými vzdělávacími požadavky na podloží umělé inteligence. Cílem práce je prozkoumat stav poslechových dovedností žáků s SVP vybrané základní školy v Ústeckém kraji a na základě menších rozhovorů zmapovat funkčnost určitých strategií a případně na základě těchto rozhovorů prozkoumat další strategie, které by žákům mohly být při řešení poslechových úkolů nápomocné. Jako doprovodný prvek diplomové práce byla zvolena technologie umělé inteligence a různých programů založených na umělé inteligenci, které mají sloužit jako ozvláštňující prvek výuky, pomocný prvek výuky a mají za úkol ukázat možnosti práce s umělou inteligencí na poli němčiny jako druhého cizího jazyka na základních školách.
Součástí práce je CD, na kterém se nachází všechny pořízené nahrávky rozhovorů a vytvořené úkoly pro žáky.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is qualitative research on the listening strategies of pupils with specific educational requirements on the basis of artificial intelligence. The aim of the thesis is to investigate the state of listening skills of pupils with SEN of a selected primary school in the Ústí Region and, based on small interviews, to map the functionality of certain strategies and, possibly, on the basis of these interviews, to explore other strategies that could be helpful to pupils in solving listening tasks. The technology of artificial intelligence and various programs based on artificial intelligence were chosen as an accompanying element of the diploma thesis, which are intended to serve as a specializing element of teaching, an auxiliary element of teaching and have the task of showing the possibilities of working with artificial intelligence in the field of German as a second foreign language in elementary schools.
Part of the work is a CD, on which you can find all the recordings of the interviews and created tasks for the pupils.
Klíčová slova
žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, poslechové dovednosti, strategie při poslechu, umělá inteligence
Klíčová slova v angličtině
pupils with special educational needs, listening skills, listening strategies, artificial intelligence
Rozsah průvodní práce
142 stran
Jazyk
NE
Anotace
Tématem diplomové práce je kvalitativní výzkum poslechových strategií žáků se specifickými vzdělávacími požadavky na podloží umělé inteligence. Cílem práce je prozkoumat stav poslechových dovedností žáků s SVP vybrané základní školy v Ústeckém kraji a na základě menších rozhovorů zmapovat funkčnost určitých strategií a případně na základě těchto rozhovorů prozkoumat další strategie, které by žákům mohly být při řešení poslechových úkolů nápomocné. Jako doprovodný prvek diplomové práce byla zvolena technologie umělé inteligence a různých programů založených na umělé inteligenci, které mají sloužit jako ozvláštňující prvek výuky, pomocný prvek výuky a mají za úkol ukázat možnosti práce s umělou inteligencí na poli němčiny jako druhého cizího jazyka na základních školách.
Součástí práce je CD, na kterém se nachází všechny pořízené nahrávky rozhovorů a vytvořené úkoly pro žáky.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is qualitative research on the listening strategies of pupils with specific educational requirements on the basis of artificial intelligence. The aim of the thesis is to investigate the state of listening skills of pupils with SEN of a selected primary school in the Ústí Region and, based on small interviews, to map the functionality of certain strategies and, possibly, on the basis of these interviews, to explore other strategies that could be helpful to pupils in solving listening tasks. The technology of artificial intelligence and various programs based on artificial intelligence were chosen as an accompanying element of the diploma thesis, which are intended to serve as a specializing element of teaching, an auxiliary element of teaching and have the task of showing the possibilities of working with artificial intelligence in the field of German as a second foreign language in elementary schools.
Part of the work is a CD, on which you can find all the recordings of the interviews and created tasks for the pupils.
Klíčová slova
žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, poslechové dovednosti, strategie při poslechu, umělá inteligence
Klíčová slova v angličtině
pupils with special educational needs, listening skills, listening strategies, artificial intelligence
Zásady pro vypracování
Žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, individuálními vzdělávacími plány a podpůrnými opatřeními v současném základoškolském vzdělávání neustále přibývá a tomu je potřeba přizpůsobit také vyučování. Zejména u výuky cizího jazyka se klade velký důraz na to, aby se těmto žákům dostalo kvalitního vzdělání na základě jejich možností. Proto se specifika práce s takovými žáky stala předmětem této diplomové práce.
Práce bude rozdělena na dvě části, a sice teoretickou a empirickou. V teoretické části bude vyjasněn koncept žáka se speciálními vzdělávacími požadavky z psychologického a didaktického hlediska a konkrétně z pohledu výuky němčiny jako cizího jazyka. Teoretická část nás seznámí s aktuálním pojetím výuky poslechových dovedností při výuce němčiny jako cizího jazyka na základních školách. Budou shrnuty a rozebrány základní metody poslechových cvičení s ohledem na žáka se speciálním vzdělávacím plánem.
V empirické části bude problematika zkoumána formou kvalitativního šetření. V rámci předvýzkumu budou dotazováni učitelé, kteří pracují při své výuce se žáky se speciálními vzdělávacími požadavky a následně se empirická část zaměří na jednoho žáka v rámci případové studie. Budou zjišťovány jeho specifické potíže při porozumění slyšenému textu a na základě toho budou vytvořeny materiály, které budou podporovat tuto jeho řečovou dovednost.
Cílem této diplomové práce je zjistit stav poslechových dovedností vybraného žáka se speciálními vzdělávacími potřebami při výuce němčiny jako cizího jazyka na vybrané základní škole v České republice a vytvořit vhodné učební materiály, které s ohledem na jeho potřeby podpoří jeho schopnost porozumět slyšenému textu.
Přínosem práce je předložený návrh, který ukáže možný způsob, jak lze v současném základoškolském vzdělávání ve výuce německého jazyka pracovat s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami.
Práce bude vypracována v německém jazyce.
Zásady pro vypracování
Žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, individuálními vzdělávacími plány a podpůrnými opatřeními v současném základoškolském vzdělávání neustále přibývá a tomu je potřeba přizpůsobit také vyučování. Zejména u výuky cizího jazyka se klade velký důraz na to, aby se těmto žákům dostalo kvalitního vzdělání na základě jejich možností. Proto se specifika práce s takovými žáky stala předmětem této diplomové práce.
Práce bude rozdělena na dvě části, a sice teoretickou a empirickou. V teoretické části bude vyjasněn koncept žáka se speciálními vzdělávacími požadavky z psychologického a didaktického hlediska a konkrétně z pohledu výuky němčiny jako cizího jazyka. Teoretická část nás seznámí s aktuálním pojetím výuky poslechových dovedností při výuce němčiny jako cizího jazyka na základních školách. Budou shrnuty a rozebrány základní metody poslechových cvičení s ohledem na žáka se speciálním vzdělávacím plánem.
V empirické části bude problematika zkoumána formou kvalitativního šetření. V rámci předvýzkumu budou dotazováni učitelé, kteří pracují při své výuce se žáky se speciálními vzdělávacími požadavky a následně se empirická část zaměří na jednoho žáka v rámci případové studie. Budou zjišťovány jeho specifické potíže při porozumění slyšenému textu a na základě toho budou vytvořeny materiály, které budou podporovat tuto jeho řečovou dovednost.
Cílem této diplomové práce je zjistit stav poslechových dovedností vybraného žáka se speciálními vzdělávacími potřebami při výuce němčiny jako cizího jazyka na vybrané základní škole v České republice a vytvořit vhodné učební materiály, které s ohledem na jeho potřeby podpoří jeho schopnost porozumět slyšenému textu.
Přínosem práce je předložený návrh, který ukáže možný způsob, jak lze v současném základoškolském vzdělávání ve výuce německého jazyka pracovat s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami.
Práce bude vypracována v německém jazyce.
Seznam doporučené literatury
JANÍKOVÁ, Věra. Probleme der legasthenen Kinder tschechischer Muttersprache beim Deutschlernen. České Budějovice: Lingua viva, 5/2007, S. 44-53. ISSN 1801-1489.
SELLIN, Katrin. Wenn Kinder mit Legasthenie Fremdsprachen lernen. München: Reinhardt, 2008. ISBN: 978-3-497-02968-6.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, ed. Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole: sborník z konference s mezinárodní účastí. Brno: Paido, 2007. ISBN: 978-80-7315-150-8.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
BAUMANN, Beate, HOFFMANN, Sabine. Qualitative Forschung in Deutsch als Fremdsprache. Peter Lang, 2009. ISBN: 9783631584484.
Seznam doporučené literatury
JANÍKOVÁ, Věra. Probleme der legasthenen Kinder tschechischer Muttersprache beim Deutschlernen. České Budějovice: Lingua viva, 5/2007, S. 44-53. ISSN 1801-1489.
SELLIN, Katrin. Wenn Kinder mit Legasthenie Fremdsprachen lernen. München: Reinhardt, 2008. ISBN: 978-3-497-02968-6.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, ed. Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole: sborník z konference s mezinárodní účastí. Brno: Paido, 2007. ISBN: 978-80-7315-150-8.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
BAUMANN, Beate, HOFFMANN, Sabine. Qualitative Forschung in Deutsch als Fremdsprache. Peter Lang, 2009. ISBN: 9783631584484.
Přílohy volně vložené
CD disk
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Diplomand představil svou práci.
2. Komise byla seznámena s posudky vedoucí práce a oponentky.
3. Diplomand nebyl schopen vyvrátit námitky z obou posudků. Předložená DP nemůže být v této formě obhájena, neboť vykazuje závažné nedostatky jak po obsahové, tak po formální stránce. Velmi závažným nedostatkem je také práce s použitými zdroji.