V této bakalářské práci se zabýváme spojením dramatické výchovy a anglického jazyka u žáků osmých a devátých tříd základních škol. Zaměřili jsme se na to, jaké přínosy může drama ve formě školního divadla nabídnout. Mezi nejsilnější stránky patří skutečnost, že umožňuje osvojení jazyka v autentickém prostředí a dokáže rozlišit jazykovou úroveň a nadání žáků. Rozvíjí rovněž empatii a morální hodnoty a při volbě vhodné literární látky žáky také kulturně obohacuje. V závěru práce jsme stanovili kritéria, kde jsme zohlednili jazykovou náročnost a vhodnost, stejně jako preference a problémy adolescentů. Tato kritéria, jsme následně využili v praxi, abychom splnili určený cíl práce, a to zanalyzovat několik literárních děl a jejich vhodnost pro dramatizaci ve zvolené skupině.
Annotation in English
In this bachelor's thesis, we focus on the combination of drama education and the English language among eighth and ninth-grade students at elementary schools. We have delved into the benefits that drama in the form of school theatre can offer. Among the strongest elements is its ability to offer language acquisition in an authentic environment and the ability to differentiate between students' language abilities. It also fosters empathy, morality values, and when selecting appropriate literary material, it enriches students culturally. In the conclusion of the study, we established criteria that consider linguistic demands and suitability, as well as the preferences and issues faced by adolescents. Finally, we applied these criteria in practice to fulfill the designated objective of analysing several literary works and their suitability for dramatisation within the chosen group.
Keywords
Dramatická výchova, Anglický jazyk, Osvojování, Cizí jazyk, Školní divadlo
Keywords in English
Drama education, English language, Acquisition, Foreign language, School theatre
Length of the covering note
50 s. (85 983 znaků)
Language
CZ
Annotation
V této bakalářské práci se zabýváme spojením dramatické výchovy a anglického jazyka u žáků osmých a devátých tříd základních škol. Zaměřili jsme se na to, jaké přínosy může drama ve formě školního divadla nabídnout. Mezi nejsilnější stránky patří skutečnost, že umožňuje osvojení jazyka v autentickém prostředí a dokáže rozlišit jazykovou úroveň a nadání žáků. Rozvíjí rovněž empatii a morální hodnoty a při volbě vhodné literární látky žáky také kulturně obohacuje. V závěru práce jsme stanovili kritéria, kde jsme zohlednili jazykovou náročnost a vhodnost, stejně jako preference a problémy adolescentů. Tato kritéria, jsme následně využili v praxi, abychom splnili určený cíl práce, a to zanalyzovat několik literárních děl a jejich vhodnost pro dramatizaci ve zvolené skupině.
Annotation in English
In this bachelor's thesis, we focus on the combination of drama education and the English language among eighth and ninth-grade students at elementary schools. We have delved into the benefits that drama in the form of school theatre can offer. Among the strongest elements is its ability to offer language acquisition in an authentic environment and the ability to differentiate between students' language abilities. It also fosters empathy, morality values, and when selecting appropriate literary material, it enriches students culturally. In the conclusion of the study, we established criteria that consider linguistic demands and suitability, as well as the preferences and issues faced by adolescents. Finally, we applied these criteria in practice to fulfill the designated objective of analysing several literary works and their suitability for dramatisation within the chosen group.
Keywords
Dramatická výchova, Anglický jazyk, Osvojování, Cizí jazyk, Školní divadlo
Keywords in English
Drama education, English language, Acquisition, Foreign language, School theatre
Research Plan
Tato bakalářská práce se zabývá využitím dramatické výchovy při výuce anglického jazyka jakožto cizího jazyka na druhém stupni základní školy. Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmů učení a osvojování cizího jazyka, zkoumá dramatickou výuku dle rámcového vzdělávacího plánu a popisuje historii dramatické výchovy ve vzdělávání, její techniky, možnosti a výhody, které přináší do výuky angličtiny a její mezipředmětové přesahy. Praktická část zkoumá vhodnost několika literárních děl pro dramatizaci ve třídě.
Research Plan
Tato bakalářská práce se zabývá využitím dramatické výchovy při výuce anglického jazyka jakožto cizího jazyka na druhém stupni základní školy. Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmů učení a osvojování cizího jazyka, zkoumá dramatickou výuku dle rámcového vzdělávacího plánu a popisuje historii dramatické výchovy ve vzdělávání, její techniky, možnosti a výhody, které přináší do výuky angličtiny a její mezipředmětové přesahy. Praktická část zkoumá vhodnost několika literárních děl pro dramatizaci ve třídě.
Recommended resources
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2021. 142 s. [cit. 2022-15-10]. Dostupné z WWW:< https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2021/07/RVP-ZV-2021-zmeny.pdf >.
MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2004. Studijní texty. ISBN 80-7331-013-9.
MALEY, Alan and Alan DUFF. Drama techniques in language learning: a resource book of communication activities for language teachers. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, c1978, 1982. Cambridge handbooks for language teachers. ISBN 0-521-28868-1.
PARRY, C. English through drama: A way of teaching. Cambridge University Press. 1972. ISBN 9780608183756.
WESSELS, Charlyn. Drama. Oxford: Oxford University Press, 1987. ISBN 0-19-437097-6.
Recommended resources
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2021. 142 s. [cit. 2022-15-10]. Dostupné z WWW:< https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2021/07/RVP-ZV-2021-zmeny.pdf >.
MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2004. Studijní texty. ISBN 80-7331-013-9.
MALEY, Alan and Alan DUFF. Drama techniques in language learning: a resource book of communication activities for language teachers. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, c1978, 1982. Cambridge handbooks for language teachers. ISBN 0-521-28868-1.
PARRY, C. English through drama: A way of teaching. Cambridge University Press. 1972. ISBN 9780608183756.
WESSELS, Charlyn. Drama. Oxford: Oxford University Press, 1987. ISBN 0-19-437097-6.