Bakalářská práce se věnuje tématu sociální distance dětí z dětských domovů
vůči ukrajinským imigrantům prostřednictvím realizace akčního výzkumu. V práci je
popsán pojem sociální distance, ale také multikulturní výchova, která je považována za činitele pozitivně ovlivňující tuto problematiku. Nastíněno je také zařízení dětského domova a úloha vychovatele v rámci multikulturní výchovy. Výzkum je realizován na půdě dětského domova v ústeckém kraji s dětmi staršími dvanácti let a jeho cílem je zjistit stav sociální distance dětí, ale také vliv multikulturních intervencí na jejich přístupy k problematice.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of social distance of children from children´s home towards Ukrainian immigrants through the implementation of action research. The thesis describes the concept of social distance, but also multicultural education, which is considered as a factor positively influencing this issue. Also outlined are the facilities of the children´s home and the role of the educator in multicultural education. The research is carried out on the grounds of a children´s home in the Ústí region with children over the age of twelve and its aim is to find out the state of social distance of children, but also the influence of multicultural interventions on their attitudes towards the issue.
Klíčová slova
Sociální distance, imigrant, integrace, dětský domov, multikulturní výchova
Klíčová slova v angličtině
Social distancing, immigrant, integration, children's home, multicultural education
Rozsah průvodní práce
64 s. (99 426 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje tématu sociální distance dětí z dětských domovů
vůči ukrajinským imigrantům prostřednictvím realizace akčního výzkumu. V práci je
popsán pojem sociální distance, ale také multikulturní výchova, která je považována za činitele pozitivně ovlivňující tuto problematiku. Nastíněno je také zařízení dětského domova a úloha vychovatele v rámci multikulturní výchovy. Výzkum je realizován na půdě dětského domova v ústeckém kraji s dětmi staršími dvanácti let a jeho cílem je zjistit stav sociální distance dětí, ale také vliv multikulturních intervencí na jejich přístupy k problematice.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of social distance of children from children´s home towards Ukrainian immigrants through the implementation of action research. The thesis describes the concept of social distance, but also multicultural education, which is considered as a factor positively influencing this issue. Also outlined are the facilities of the children´s home and the role of the educator in multicultural education. The research is carried out on the grounds of a children´s home in the Ústí region with children over the age of twelve and its aim is to find out the state of social distance of children, but also the influence of multicultural interventions on their attitudes towards the issue.
Klíčová slova
Sociální distance, imigrant, integrace, dětský domov, multikulturní výchova
Klíčová slova v angličtině
Social distancing, immigrant, integration, children's home, multicultural education
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se věnuje problematice multikulturní výchovy v dětských domovech. Cílem práce je analyzovat pohledy na ukrajinské imigranty vstupující na území České republiky v důsledku ruské invaze na Ukrajinu.
V teoretické části je vysvětlen pojem multikulturalismus a na něj navazující multikulturní výchova. Dále se teoretická část zabývá charakteristikou dětského domova, jeho funkcí a výchovných metod užívaných v tomto zařízení. Práce vyzdvihuje významnou úlohu osobnosti vychovatele v dětském domově.
Empirická část se opírá o uskutečnění kvantitativního pedagogického výzkumu formou dotazníkového šetření. Průzkum odpovídá na hlavní výzkumnou predikci, kdy se předpokládá, že děti umístěné v dětském domově volí spíše pozitivní přístup k odlišným národnostem na základě multikulturní výchovy realizované právě v zařízení dětského domova.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se věnuje problematice multikulturní výchovy v dětských domovech. Cílem práce je analyzovat pohledy na ukrajinské imigranty vstupující na území České republiky v důsledku ruské invaze na Ukrajinu.
V teoretické části je vysvětlen pojem multikulturalismus a na něj navazující multikulturní výchova. Dále se teoretická část zabývá charakteristikou dětského domova, jeho funkcí a výchovných metod užívaných v tomto zařízení. Práce vyzdvihuje významnou úlohu osobnosti vychovatele v dětském domově.
Empirická část se opírá o uskutečnění kvantitativního pedagogického výzkumu formou dotazníkového šetření. Průzkum odpovídá na hlavní výzkumnou predikci, kdy se předpokládá, že děti umístěné v dětském domově volí spíše pozitivní přístup k odlišným národnostem na základě multikulturní výchovy realizované právě v zařízení dětského domova.
Seznam doporučené literatury
AKKARI, Abdeljalil a Myriam RADHOUANE. Intercultural Approaches to Education: From Theory to Practise [online]. 1. Springer Cham, 2022. ISBN 978-3-030-70825-2. Dostupné z: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-030-70825-2.pdf?pdf=button%20sticky
BENDL, Stanislav. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4248-9.
HES, Aleš. Hodnotové aspekty interkulturní komunikace. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014. ISBN 978-80-7408-108-8.
KOL. AUT. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002. ISBN 80-7106-614-1.
MOREE, Dana a Varianty. Než začneme s multikulturní výchovou. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2008. ISBN 978-80-86961-61-3.
MORVAYOVÁ, Petra., MOREE, Dana. Dvakrát měř, jednou řež. Od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., program Varianty, 2009. ISBN 978-80-86961-86-6.
ŠAFR, Jiří, ed. Sociální distance, interakce, relace a kategorizace: alternativní teoretické perspektivy studia sociální stratifikace. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2008. ISBN 978-80-7330-146-0.
Seznam doporučené literatury
AKKARI, Abdeljalil a Myriam RADHOUANE. Intercultural Approaches to Education: From Theory to Practise [online]. 1. Springer Cham, 2022. ISBN 978-3-030-70825-2. Dostupné z: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-030-70825-2.pdf?pdf=button%20sticky
BENDL, Stanislav. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4248-9.
HES, Aleš. Hodnotové aspekty interkulturní komunikace. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014. ISBN 978-80-7408-108-8.
KOL. AUT. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002. ISBN 80-7106-614-1.
MOREE, Dana a Varianty. Než začneme s multikulturní výchovou. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2008. ISBN 978-80-86961-61-3.
MORVAYOVÁ, Petra., MOREE, Dana. Dvakrát měř, jednou řež. Od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., program Varianty, 2009. ISBN 978-80-86961-86-6.
ŠAFR, Jiří, ed. Sociální distance, interakce, relace a kategorizace: alternativní teoretické perspektivy studia sociální stratifikace. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2008. ISBN 978-80-7330-146-0.