Informace o kvalifikační práci Vybrané charakteristiky uplatňování pohybových aktivit a sedavého chování u žáků 6. - 9. ročníků na vybraných ZŠ v Ústí nad Labem
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Vybrané charakteristiky uplatňování pohybových aktivit a sedavého chování u žáků 6.-9.ročníků na vybraných ZŠ v Ústí nad Labem
Hlavní téma v angličtině
Selected characteristics in application of the motor activities and sedentary behavior of pupils in 6th - 9th grade of selected elementary schools in Ústí nad Labem
Název dle studenta
Vybrané charakteristiky uplatňování pohybových aktivit a sedavého chování u žáků 6. - 9. ročníků na vybraných ZŠ v Ústí nad Labem
Název dle studenta v angličtině
Selected characteristics of physical activity and sedentary behavior among pupils of 6th - 9th grades at selected elementary schools in Ústí nad Labem
Cílem diplomové práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatňování pohybových aktivit u žáků 6. - 9. ročníků základních škol. Data byla získaná celotýdenní aplikací krokoměrů YAMAX SW 700 u žáků staršího školního věku. Získané hodnoty byly zpracovány a vyhodnoceny odpovídajícími statistickými postupy (t-test, Mann-Whitney U test). Data byla doplněna časem stráveným u obrazovek a dotazníkovým šetřením. Sledovaná skupina se skládala ze 103 žáků ZŠ, u kterých jsme aktivity monitorovali. Tyto žáky jsme rozdělili na chlapce a dívky. V šetřeném souboru jsme zjistili nízké objemy pohybové aktivity, které nedosahovaly na doporučená kritéria, statisticky významný rozdíl jsme však nezjistili. Statisticky významný rozdíl jsme zjistili u objemu pohybové aktivity při odchodu ze školy ve dnech, kdy mají žáci zařazenou výuku tělesné výchovy a kdy nemají. V celkovém objemu počtu kroků během těchto dnů jsme už však statisticky významný rozdíl nezjistili.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to establish and evaluate the basic characteristics of the application of physical activities among pupils of the 6th - 9th grades at elementary schools. The data was obtained a week application of YAMAX SW 700 pedometers in older school age students. The obtained data were processed and evaluated by using appropriate statistical procedures (t-test, Mann-Whitney u test). The data was supplemented by screen time and questionnaire survey. The monitored group consisted of 103 pupils. We divided these pupils into boys and girls groups. For these groups, we found low volumes of physical activity that did not reach the recommended criteria, but we did not find a statistically significant difference. We found statistically significant difference in the amount of physical activity when leaving school on days when pupils have physical education classes and when they do not. However, we did not detect a statistically significant difference in total number of steps during these days.
Cílem diplomové práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatňování pohybových aktivit u žáků 6. - 9. ročníků základních škol. Data byla získaná celotýdenní aplikací krokoměrů YAMAX SW 700 u žáků staršího školního věku. Získané hodnoty byly zpracovány a vyhodnoceny odpovídajícími statistickými postupy (t-test, Mann-Whitney U test). Data byla doplněna časem stráveným u obrazovek a dotazníkovým šetřením. Sledovaná skupina se skládala ze 103 žáků ZŠ, u kterých jsme aktivity monitorovali. Tyto žáky jsme rozdělili na chlapce a dívky. V šetřeném souboru jsme zjistili nízké objemy pohybové aktivity, které nedosahovaly na doporučená kritéria, statisticky významný rozdíl jsme však nezjistili. Statisticky významný rozdíl jsme zjistili u objemu pohybové aktivity při odchodu ze školy ve dnech, kdy mají žáci zařazenou výuku tělesné výchovy a kdy nemají. V celkovém objemu počtu kroků během těchto dnů jsme už však statisticky významný rozdíl nezjistili.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to establish and evaluate the basic characteristics of the application of physical activities among pupils of the 6th - 9th grades at elementary schools. The data was obtained a week application of YAMAX SW 700 pedometers in older school age students. The obtained data were processed and evaluated by using appropriate statistical procedures (t-test, Mann-Whitney u test). The data was supplemented by screen time and questionnaire survey. The monitored group consisted of 103 pupils. We divided these pupils into boys and girls groups. For these groups, we found low volumes of physical activity that did not reach the recommended criteria, but we did not find a statistically significant difference. We found statistically significant difference in the amount of physical activity when leaving school on days when pupils have physical education classes and when they do not. However, we did not detect a statistically significant difference in total number of steps during these days.
Aplikace pedometrů je hojně využívaný způsob monitorování každodenní pohybové aktivity. Cílem práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatňovaní pohybových aktivit u žáků 6.-9. ročníků ZŠ v pracovních a víkendových dnech. Data budou získána celotýdenní aplikací pedometrů typu YAMAX SW 700 v klimaticky neutrálním období, přičemž získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy (t-testy, Mann - Whitney test). Tato data budou doplněna daty ze záznamových archů a stručným dotazníkovým šetřením. Sledovanými soubory (počet cca 80-100 probandů) budou žáci získaní skupinovým či stratifikovaným náhodným výběrem na vybraných ZŠ v Ústí nad Labem. Předpokládáme, že se u souboru žáků objeví rozdílné hodnoty v získaných hodnotách zátěže během pracovních a víkendových dnů. Výsledné hodnoty budeme porovnávat se zdravotně doporučovanými kritérii pro uvedenou populaci. Další získané údaje by měly charakterizovat úlohu školních pohybových programů, zejména pak výuky předmětu "tělesná výchova."
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. Vedoucí práce doporučuje využití citační normy APA dle manuálu z r. 2006.
Zásady pro vypracování
Aplikace pedometrů je hojně využívaný způsob monitorování každodenní pohybové aktivity. Cílem práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatňovaní pohybových aktivit u žáků 6.-9. ročníků ZŠ v pracovních a víkendových dnech. Data budou získána celotýdenní aplikací pedometrů typu YAMAX SW 700 v klimaticky neutrálním období, přičemž získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy (t-testy, Mann - Whitney test). Tato data budou doplněna daty ze záznamových archů a stručným dotazníkovým šetřením. Sledovanými soubory (počet cca 80-100 probandů) budou žáci získaní skupinovým či stratifikovaným náhodným výběrem na vybraných ZŠ v Ústí nad Labem. Předpokládáme, že se u souboru žáků objeví rozdílné hodnoty v získaných hodnotách zátěže během pracovních a víkendových dnů. Výsledné hodnoty budeme porovnávat se zdravotně doporučovanými kritérii pro uvedenou populaci. Další získané údaje by měly charakterizovat úlohu školních pohybových programů, zejména pak výuky předmětu "tělesná výchova."
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. Vedoucí práce doporučuje využití citační normy APA dle manuálu z r. 2006.
Seznam doporučené literatury
Bláha, L. (2019). Výuka tělesné výchovy a její odraz v pohybových aktivitách dětí a mládeže v regionu Severozápadních Čech. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Bláha, L., & Cihlář, D. (2019). Determining Differences among Genders and Days of the Week in Adolescent Physical Activity Levels Using Pedometers in Northwestern Bohemia. Physical Activity Review, 7, 80–88. https://doi.org/10.16926/par.2019.07.10 Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Univerzita Palackého v Olomouci. Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2021). Pohybová aktivita, sedavé chování a obezita rodičů a jejich dětí. Univerzita Palackého v Olomouci. Frömel, K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová, D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura, 41(2), 49-55. Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura, 35(1), 28-39. Mitáš, J. et al (2018). Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu. Tělesná kultura, 41(1), 17-24. Řepka, E., Dunovská, K., & Pospíšilová, M. (2020). Hlediska životního stylu dětí středního školního věku (9–11 let) v městské zástavbě [Aspects of the lifestyle of middle school—Age chil dren (9–11 years) in urban area]. Studia Kinanthropologica, 21(3), 267–276. Rubín, L., Mitáš, J., Dygrýn, J., Vorlíček, M., Nykodým, J., Řepka, E., Feltlová, D., Suchomel, A., Klimtová, H., Valach, P., Bláha, L., & Frömel, K. (2018). Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí [Physical activity and physical fitness of czech adolescents in the context of the built environment] (1st ed.). Palacký University Olomouc. https://doi.org/10.5507/ftk.18.24454511 Sigmundová, D., Sigmund, E., & Šnoblová, R. (2012). Návrh doporučení k provádění pohybové aktivity pro podporu pohybově aktivního a zdravého životního stylu českých dětí. Tělesná kultura, 35(1), 9-27. Sigmund, E. et al. (2008). Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8-13letých dětí. Tělesná kultura, 31(2), 89-101. Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2021). Only children or siblings: Who has higher physical activity and healthier weight? Acta Gymnica, 51, Article e2021.011. https://doi.org/10.5507/ag.2021.011
Seznam doporučené literatury
Bláha, L. (2019). Výuka tělesné výchovy a její odraz v pohybových aktivitách dětí a mládeže v regionu Severozápadních Čech. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Bláha, L., & Cihlář, D. (2019). Determining Differences among Genders and Days of the Week in Adolescent Physical Activity Levels Using Pedometers in Northwestern Bohemia. Physical Activity Review, 7, 80–88. https://doi.org/10.16926/par.2019.07.10 Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Univerzita Palackého v Olomouci. Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2021). Pohybová aktivita, sedavé chování a obezita rodičů a jejich dětí. Univerzita Palackého v Olomouci. Frömel, K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová, D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura, 41(2), 49-55. Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura, 35(1), 28-39. Mitáš, J. et al (2018). Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu. Tělesná kultura, 41(1), 17-24. Řepka, E., Dunovská, K., & Pospíšilová, M. (2020). Hlediska životního stylu dětí středního školního věku (9–11 let) v městské zástavbě [Aspects of the lifestyle of middle school—Age chil dren (9–11 years) in urban area]. Studia Kinanthropologica, 21(3), 267–276. Rubín, L., Mitáš, J., Dygrýn, J., Vorlíček, M., Nykodým, J., Řepka, E., Feltlová, D., Suchomel, A., Klimtová, H., Valach, P., Bláha, L., & Frömel, K. (2018). Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí [Physical activity and physical fitness of czech adolescents in the context of the built environment] (1st ed.). Palacký University Olomouc. https://doi.org/10.5507/ftk.18.24454511 Sigmundová, D., Sigmund, E., & Šnoblová, R. (2012). Návrh doporučení k provádění pohybové aktivity pro podporu pohybově aktivního a zdravého životního stylu českých dětí. Tělesná kultura, 35(1), 9-27. Sigmund, E. et al. (2008). Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8-13letých dětí. Tělesná kultura, 31(2), 89-101. Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2021). Only children or siblings: Who has higher physical activity and healthier weight? Acta Gymnica, 51, Article e2021.011. https://doi.org/10.5507/ag.2021.011