Tato bakalářská práce se zabývá problematikou digitální gramotnosti a jejího rozvoje u budoucích sociálních pracovníků, konkrétně u studentů programu Sociální politika a sociální práce na Fakultě sociálně ekonomické Univerzity J. E. Purkyně. Jako cíl jsem si vytyčila zjistit u studentů hodnocení vlastní digitální gramotnosti i toho, jak je rozvíjena v rámci aktuálního studia. Data byla získána prostřednictvím on-line dotazníku, který byl ve stručnější mutaci předložen také vyučujícím členům katedry sociální práce. Hlavním účelem bakalářské práce je však upozornit na téma, které není v současné profesní přípravě budoucích sociálních pracovníků rozvíjeno tak, aby odpovídalo nárokům digitalizované společnosti.
Anotace v angličtině
This thesis deals with digital literacy issues and its development among future social workers, specifically in the cluster of students of the Social Policy and Social Work program at the Faculty of Social and Economic Studies of the Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem.
The aim of the thesis is to find out student's own degree of digital literacy and ways of development within current study programs.
The data were obtained by an online questionnaire, which was presented in a shorter version to members of Department of social work as well.
However, the main goal of the thesis is to draw attention to this topic, which is not implemented appropriately to the current professional training of future social workers in a way that meets the demands of a digitalized society.
Klíčová slova
digitální gramotnost, digitální kompetence, sociální práce, kyberprostor, internet, studium
Klíčová slova v angličtině
digital literacy, digital competence, social work, cyberspace, internet, study
Rozsah průvodní práce
53 s. (75 699 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou digitální gramotnosti a jejího rozvoje u budoucích sociálních pracovníků, konkrétně u studentů programu Sociální politika a sociální práce na Fakultě sociálně ekonomické Univerzity J. E. Purkyně. Jako cíl jsem si vytyčila zjistit u studentů hodnocení vlastní digitální gramotnosti i toho, jak je rozvíjena v rámci aktuálního studia. Data byla získána prostřednictvím on-line dotazníku, který byl ve stručnější mutaci předložen také vyučujícím členům katedry sociální práce. Hlavním účelem bakalářské práce je však upozornit na téma, které není v současné profesní přípravě budoucích sociálních pracovníků rozvíjeno tak, aby odpovídalo nárokům digitalizované společnosti.
Anotace v angličtině
This thesis deals with digital literacy issues and its development among future social workers, specifically in the cluster of students of the Social Policy and Social Work program at the Faculty of Social and Economic Studies of the Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem.
The aim of the thesis is to find out student's own degree of digital literacy and ways of development within current study programs.
The data were obtained by an online questionnaire, which was presented in a shorter version to members of Department of social work as well.
However, the main goal of the thesis is to draw attention to this topic, which is not implemented appropriately to the current professional training of future social workers in a way that meets the demands of a digitalized society.
Klíčová slova
digitální gramotnost, digitální kompetence, sociální práce, kyberprostor, internet, studium
Klíčová slova v angličtině
digital literacy, digital competence, social work, cyberspace, internet, study
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce:
Hlavním cílem bakalářské práce je prostřednictvím výzkumu zjistit hodnocení vlastní digitální gramotnosti studenty programu Sociální politika a sociální práce FSE UJEP v Ústí nad Labem a její rozvíjení v rámci aktuálního vysokoškolského studia.
Obsah bakalářské práce:
1. Kompetence sociálního pracovníka
2. Digitální gramotnost, digitální kompetence
3. Digitální dovednosti v rámci studia na FSE UJEP
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce:
Hlavním cílem bakalářské práce je prostřednictvím výzkumu zjistit hodnocení vlastní digitální gramotnosti studenty programu Sociální politika a sociální práce FSE UJEP v Ústí nad Labem a její rozvíjení v rámci aktuálního vysokoškolského studia.
Obsah bakalářské práce:
1. Kompetence sociálního pracovníka
2. Digitální gramotnost, digitální kompetence
3. Digitální dovednosti v rámci studia na FSE UJEP
Seznam doporučené literatury
ECDL-CZ (2020). Základní moduly ECDL/ICDL. Dostupné z https://www.ecdl.cz/sylaby_basic.php Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. (2015). Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 – 2020. Dostupné z https://www.mpsv.cz/documents/20142/372765/Strategie_DG.pdf/46b094c8-609b-458d-cdcd-8c686ca87131. Navrátil, P. (2001). Teorie a metody sociální práce. Marek Zeman. Reamer, F. G. (2019) Social Work Education in a Digital World:Technology Standards for Education and Practice, Journal of Social Work Education, 55 (3), 420-432, DOI: 10.1080/10437797.2019.1567412 Šmahaj J., Zielina M., Viktorová L., Hartmanová P., Augustinová K., Hamplová M., & Nováková K. (2015). Úvod do kyberpsychologie. Univerzita Palackého v Olomouci. https://doi.org/10.1080/02615470802201630
Seznam doporučené literatury
ECDL-CZ (2020). Základní moduly ECDL/ICDL. Dostupné z https://www.ecdl.cz/sylaby_basic.php Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. (2015). Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 – 2020. Dostupné z https://www.mpsv.cz/documents/20142/372765/Strategie_DG.pdf/46b094c8-609b-458d-cdcd-8c686ca87131. Navrátil, P. (2001). Teorie a metody sociální práce. Marek Zeman. Reamer, F. G. (2019) Social Work Education in a Digital World:Technology Standards for Education and Practice, Journal of Social Work Education, 55 (3), 420-432, DOI: 10.1080/10437797.2019.1567412 Šmahaj J., Zielina M., Viktorová L., Hartmanová P., Augustinová K., Hamplová M., & Nováková K. (2015). Úvod do kyberpsychologie. Univerzita Palackého v Olomouci. https://doi.org/10.1080/02615470802201630