Cílem bakalářské práce bylo zachycení nedostatků komunikace a adaptace na mateřskou školu u dětí předškolního věku a u těchto dětí využitím tvořivě dramatických metod a technik rozvíjet nové zkušenosti a odbourat strach z komunikace.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis was to capture the communication and adaptation deficits of preschool children and to use creative dramatic methods and techniques to develop new experiences and break down the fear of communication in these children.
Klíčová slova
Dramatická výchova, dítě, předškolní věk, mateřská škola, RVP PV, rodina, sociální
prostředí, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Dramatic education, child, preschool age, kindergarten, RVP PV, family, social
environment, communication
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce bylo zachycení nedostatků komunikace a adaptace na mateřskou školu u dětí předškolního věku a u těchto dětí využitím tvořivě dramatických metod a technik rozvíjet nové zkušenosti a odbourat strach z komunikace.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis was to capture the communication and adaptation deficits of preschool children and to use creative dramatic methods and techniques to develop new experiences and break down the fear of communication in these children.
Klíčová slova
Dramatická výchova, dítě, předškolní věk, mateřská škola, RVP PV, rodina, sociální
prostředí, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Dramatic education, child, preschool age, kindergarten, RVP PV, family, social
environment, communication
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnici děkana PF UJEP 5D/2019 a pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Prostudovat a zpracovat odbornou literaturu týkající se zvoleného tématu práce doplněnou o vlastní komentář.
3. Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem: předškolní období z hlediska dramatické výchovy, metody a techniky dramatické výchovy, typy rodinných vztahů a jejich vlivy na dítě, děti a hra.
4. Zpracovat praktickou část práce: stanovení cílů, poznatky z praxe, vlastní dílčí výstupy a metody, použití metody pozorování a analýza, postupy začleňování dítěte do kolektivu či skupinových činností pomocí dramatické výchovy a jeho pokroky.
5. Celkové zhodnocení práce, doporučení pro praxi, sebereflexe a zpětná vazba od vedoucích pracovníků na vlastní dílčí výstupy.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnici děkana PF UJEP 5D/2019 a pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Prostudovat a zpracovat odbornou literaturu týkající se zvoleného tématu práce doplněnou o vlastní komentář.
3. Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem: předškolní období z hlediska dramatické výchovy, metody a techniky dramatické výchovy, typy rodinných vztahů a jejich vlivy na dítě, děti a hra.
4. Zpracovat praktickou část práce: stanovení cílů, poznatky z praxe, vlastní dílčí výstupy a metody, použití metody pozorování a analýza, postupy začleňování dítěte do kolektivu či skupinových činností pomocí dramatické výchovy a jeho pokroky.
5. Celkové zhodnocení práce, doporučení pro praxi, sebereflexe a zpětná vazba od vedoucích pracovníků na vlastní dílčí výstupy.
Seznam doporučené literatury
NOVOTNÝ M. Lekce dramatické výchovy pro děti předškolního věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021. ISBN 978-80-244-5964-6
ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Mluvní výchova dětí. V tomto souboru vydání první. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2016.
ISBN 978-80-7068-305-7
ULRYCHOVÁ I., GREGOROVÁ V., ŠVEJDOVÁ H. Hrajeme si s pohádkami. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-355-2
VALENTA J. Metody a techniky dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1
CÍLKOVÁ E., HŘÍBKOVÁ I. Děti hrají divadlo. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-044-5
BRIAN W. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. 2. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku: NIPOS, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. 2. vyd. Praha: ISOP, 2004. 150 s. ISBN 80-7068-163-2.
LHOTSKÁ, V. Adaptace vybraných rodinných typů na změněné ekonomické podmínky. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1995.
Seznam doporučené literatury
NOVOTNÝ M. Lekce dramatické výchovy pro děti předškolního věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021. ISBN 978-80-244-5964-6
ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Mluvní výchova dětí. V tomto souboru vydání první. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2016.
ISBN 978-80-7068-305-7
ULRYCHOVÁ I., GREGOROVÁ V., ŠVEJDOVÁ H. Hrajeme si s pohádkami. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-355-2
VALENTA J. Metody a techniky dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1
CÍLKOVÁ E., HŘÍBKOVÁ I. Děti hrají divadlo. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-044-5
BRIAN W. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. 2. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku: NIPOS, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. 2. vyd. Praha: ISOP, 2004. 150 s. ISBN 80-7068-163-2.
LHOTSKÁ, V. Adaptace vybraných rodinných typů na změněné ekonomické podmínky. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1995.