Předmětem zájmu disertační práce je Anglická renesanční hudba v loutnových písních Thomase Campiona, která se v současné době dostává do hudebního i pedagogického povědomí. Práce se zabývá historickými a kulturními událostmi v Anglii ve 2. polovině 16. a první polovině 17. století. Představuje hudební skladatele alžbětinské doby a podrobně se zaměřuje na osobnost, hudební dílo, a především na vokální tvorbu Thomase Campiona. Součástí práce je dotazníkové šetření a následný výzkum, jehož účelem je zjištění, jakým způsobem jsou vnímány anglické loutnové písně v českém hudebním školství a jak často jsou zařazovány do výuky předmětu Sólový zpěv. Dále je zjišťováno povědomí studentů a pedagogů o anglickém hudebním skladateli Thomasu Campionovi, zda již někdy interpretovali jeho písně. Disertační práce obsahuje kompletně digitalizovaný notový materiál písňové sbírky The Third Book of Ayres, který byl přepsán přesně dle urtextu loutnových tabulatur do současné pětilinkové notace. Součástí práce je CD Aphorisms in Music - Lute songs by Thomas Campion, obsahující vybrané písně z The Third Book of Ayres, natočené Lucií Strejcovou.
Anotace v angličtině
The subject of the dissertation English Renaissance Music in the Lute Songs by Thomas Campion is English Renaissance music, which returns to musical and pedagogical awareness. The thesis deals with historical and cultural events in England in the second half of the 16th and the first half of the 17th century. It presents the composers of the Elizabethan era and focuses in detail on the personality, musical work and, above all, the vocal work of Thomas Campion. A part of this work is also a questionnaire survey and subsequent research, the purpose of which is to find out how English lute songs are perceived in the Czech music education and how often they are included in teaching of the subject Solo singing. Furthermore, it investigates the awereness of students and teachers regarding the English composer Thomas Campion, and whether they have already interpreted known his songs. The dissertation contains the completely digitized sheet music of the song collection The Third Book of Ayres, which was transcribed exactly according to the urtext lute tablature into the current five-line notation. The thesis includes a CD called Aphorisms in Music - Lute songs by Thomas Campion that contains selected songs from The Third Book of Ayres, recorded by Lucie Strejcová.
Klíčová slova
Thomas Campion, loutnové písně, ayres, masque, anglická vrcholná renesance, alžbětinští hudební skladatelé, The Third Booke of Ayres, interpretace loutnových písní, metodika nácviku loutnových písní.
Klíčová slova v angličtině
Thomas Campion, lute songs, ayres, masque, English Late Renaissance, Elizabethan music composers, The Third Booke of Ayres, interpretation of lute songs, methods for practicing lute songs.
Rozsah průvodní práce
245 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem zájmu disertační práce je Anglická renesanční hudba v loutnových písních Thomase Campiona, která se v současné době dostává do hudebního i pedagogického povědomí. Práce se zabývá historickými a kulturními událostmi v Anglii ve 2. polovině 16. a první polovině 17. století. Představuje hudební skladatele alžbětinské doby a podrobně se zaměřuje na osobnost, hudební dílo, a především na vokální tvorbu Thomase Campiona. Součástí práce je dotazníkové šetření a následný výzkum, jehož účelem je zjištění, jakým způsobem jsou vnímány anglické loutnové písně v českém hudebním školství a jak často jsou zařazovány do výuky předmětu Sólový zpěv. Dále je zjišťováno povědomí studentů a pedagogů o anglickém hudebním skladateli Thomasu Campionovi, zda již někdy interpretovali jeho písně. Disertační práce obsahuje kompletně digitalizovaný notový materiál písňové sbírky The Third Book of Ayres, který byl přepsán přesně dle urtextu loutnových tabulatur do současné pětilinkové notace. Součástí práce je CD Aphorisms in Music - Lute songs by Thomas Campion, obsahující vybrané písně z The Third Book of Ayres, natočené Lucií Strejcovou.
Anotace v angličtině
The subject of the dissertation English Renaissance Music in the Lute Songs by Thomas Campion is English Renaissance music, which returns to musical and pedagogical awareness. The thesis deals with historical and cultural events in England in the second half of the 16th and the first half of the 17th century. It presents the composers of the Elizabethan era and focuses in detail on the personality, musical work and, above all, the vocal work of Thomas Campion. A part of this work is also a questionnaire survey and subsequent research, the purpose of which is to find out how English lute songs are perceived in the Czech music education and how often they are included in teaching of the subject Solo singing. Furthermore, it investigates the awereness of students and teachers regarding the English composer Thomas Campion, and whether they have already interpreted known his songs. The dissertation contains the completely digitized sheet music of the song collection The Third Book of Ayres, which was transcribed exactly according to the urtext lute tablature into the current five-line notation. The thesis includes a CD called Aphorisms in Music - Lute songs by Thomas Campion that contains selected songs from The Third Book of Ayres, recorded by Lucie Strejcová.
Klíčová slova
Thomas Campion, loutnové písně, ayres, masque, anglická vrcholná renesance, alžbětinští hudební skladatelé, The Third Booke of Ayres, interpretace loutnových písní, metodika nácviku loutnových písní.
Klíčová slova v angličtině
Thomas Campion, lute songs, ayres, masque, English Late Renaissance, Elizabethan music composers, The Third Booke of Ayres, interpretation of lute songs, methods for practicing lute songs.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Objednání notového materiálu ze zahraničí
Zmapování historických a kulturních událostí v Anglii v letech 1550-1642
Osobnost a celoživotního dílo Thomase Campiona
Hudební analýza vybraných písní z The Third Booke of Ayres
Interpretační rozbor vybraných písní Thomase Campiona
Navržení metodického postupu při nácviku loutnových písní
Zpracování výzkumné části
Přepis urtextu loutnových písní do reálné pětilinkové notace
Digitalize písňové sbírky The Third Booke of Ayres
Nastudování a natočení písní Thomase Campiona na CD
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Objednání notového materiálu ze zahraničí
Zmapování historických a kulturních událostí v Anglii v letech 1550-1642
Osobnost a celoživotního dílo Thomase Campiona
Hudební analýza vybraných písní z The Third Booke of Ayres
Interpretační rozbor vybraných písní Thomase Campiona
Navržení metodického postupu při nácviku loutnových písní
Zpracování výzkumné části
Přepis urtextu loutnových písní do reálné pětilinkové notace
Digitalize písňové sbírky The Third Booke of Ayres
Nastudování a natočení písní Thomase Campiona na CD
Seznam doporučené literatury
DAVIS, Water, R. The Works of Thomas Campion. New York, New York, USA: W. W. Norton & Company, April 17, 1970, 521 s. ISBN 10: 0393004392 / ISBN 13 : 978-0393004397.
DELLE SEDIE, Emanuelle. Estetica del canto e dell'arte melodrammatica. 1. Livorno: Ricordi, 1885, 127 s. ISBN Bib ID 5432347.
MANCINI, Giambattista. Riflessioni pratiche sul canto figurato. Bologna: Forni editore, 1777. TOSSI, Pier Francesco. Opinioni dei cantori antichi e moderni, o sieno Osservazioni sopra il canto figurato. Bologna: Forni editore, 1723.
KIMBALL, Carol. Song: A Guide to Art Song Style and Literature. U.S.A. Wisconsin, Milwaukee: Hal Leonard Corporation, 2005, 585 s. ISBN-10: 1-4234-1280-X, ISBN-13: 978- 1-4234-1280-9.
LOWBURY, Edward, Timothy SALTER a Alison YOUNG. Thomas Campion: Poet, Composer, Physician. Great Britain, Edinburgh: Chatto&Windus London, 1970, 195 s. ISBN 7011-1477-0.
HONS, Miloš. Hudební analýza. Praha: Togga, 2010, 307 s. ISBN 978-80-87258-28-6.
MAŘÍK, Jan Mária. Anglická hudba. Praha: Knižnice hudebních rozhledů, 1959. 162 s.
NAVRÁTIL, Miloš. Dějiny hudby: Přehled evropských dějin hudby. 2. Olomouc: Votobia, 2003, 367 s. ISBN 80-7220-143-3.
PATTISON, Bruce. Music and poetry of the English Renaissance. 2nd edition. London: Methuen Publishing, United Kingdom, January 1, 1970, 222 s. ISBN-10: 0416197507, ISBN13: 978-0416197501.
SPRING, Matthew. The Lute in Britain. London: Oxford University Press, 2001, 536 s. ISBN10: 0195188381, ISBN-13: 9780195188387.
VIVIAN, Percival. Campion's Works 1909. 2.ed. Cornell University Library, Ithaka, New York: Cornell University Library, 2009, 482 s. ISBN-10: 1112426604, ISBN-13: 978- 1112426605. S. 89-100.
ZELENKOVÁ, Dagmar. Pedagogické aspekty interpretace barokní opery. Ústí nad Labem, 2009, 128 s. Dizertační práce. Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Vedoucí práce Doc. PaedDr. Mikuláš Popovič, CSc. ISBN 978-80-7414-186-7.
ZELENKOVÁ, Dagmar. Pěvecký afekt a jeho využití při výuce současné zpěvní interpretace. 1. Ústí nad Labem: UJEP v Ústí nad Labem, 2018, 173 s. ISBN 978-80-7561-153-6.
Seznam doporučené literatury
DAVIS, Water, R. The Works of Thomas Campion. New York, New York, USA: W. W. Norton & Company, April 17, 1970, 521 s. ISBN 10: 0393004392 / ISBN 13 : 978-0393004397.
DELLE SEDIE, Emanuelle. Estetica del canto e dell'arte melodrammatica. 1. Livorno: Ricordi, 1885, 127 s. ISBN Bib ID 5432347.
MANCINI, Giambattista. Riflessioni pratiche sul canto figurato. Bologna: Forni editore, 1777. TOSSI, Pier Francesco. Opinioni dei cantori antichi e moderni, o sieno Osservazioni sopra il canto figurato. Bologna: Forni editore, 1723.
KIMBALL, Carol. Song: A Guide to Art Song Style and Literature. U.S.A. Wisconsin, Milwaukee: Hal Leonard Corporation, 2005, 585 s. ISBN-10: 1-4234-1280-X, ISBN-13: 978- 1-4234-1280-9.
LOWBURY, Edward, Timothy SALTER a Alison YOUNG. Thomas Campion: Poet, Composer, Physician. Great Britain, Edinburgh: Chatto&Windus London, 1970, 195 s. ISBN 7011-1477-0.
HONS, Miloš. Hudební analýza. Praha: Togga, 2010, 307 s. ISBN 978-80-87258-28-6.
MAŘÍK, Jan Mária. Anglická hudba. Praha: Knižnice hudebních rozhledů, 1959. 162 s.
NAVRÁTIL, Miloš. Dějiny hudby: Přehled evropských dějin hudby. 2. Olomouc: Votobia, 2003, 367 s. ISBN 80-7220-143-3.
PATTISON, Bruce. Music and poetry of the English Renaissance. 2nd edition. London: Methuen Publishing, United Kingdom, January 1, 1970, 222 s. ISBN-10: 0416197507, ISBN13: 978-0416197501.
SPRING, Matthew. The Lute in Britain. London: Oxford University Press, 2001, 536 s. ISBN10: 0195188381, ISBN-13: 9780195188387.
VIVIAN, Percival. Campion's Works 1909. 2.ed. Cornell University Library, Ithaka, New York: Cornell University Library, 2009, 482 s. ISBN-10: 1112426604, ISBN-13: 978- 1112426605. S. 89-100.
ZELENKOVÁ, Dagmar. Pedagogické aspekty interpretace barokní opery. Ústí nad Labem, 2009, 128 s. Dizertační práce. Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Vedoucí práce Doc. PaedDr. Mikuláš Popovič, CSc. ISBN 978-80-7414-186-7.
ZELENKOVÁ, Dagmar. Pěvecký afekt a jeho využití při výuce současné zpěvní interpretace. 1. Ústí nad Labem: UJEP v Ústí nad Labem, 2018, 173 s. ISBN 978-80-7561-153-6.
Přílohy volně vložené
1 x CD Aphorisms in Music - Lute songs by Thomas Campion