Diplomová práce se zaměřuje na znalost a chápání frazémů žáky 4. a 5. ročníků Základní školy Přemyslovců v Lounech, a to včetně jejich vzájemného porovnání. Práce je rozvržena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části textu se zabýváme základní termino-logií z oblasti frazeologie a idiomatiky, tříděním frazémů, charakteristikou odpovídajících slovníků a stručným historickým vývojem této vědní disciplíny. V navazující části praktické je naše pozornost upřena na empirické zkoumání, jež bylo realizováno na výše jmenované lounské ZŠ. Výzkum je věnován zjištění frazeologické a frazeosémantické kompetence žáků druhého vzdělávacího období 1. stupně základní školy, tedy zvláště tomu, jaký typ frazému znají a jak chápou jeho obsah.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the knowledge and understanding of idiomatic phrases some-times referred to as phrasemes by fourth- and fifth-graders of Premyslid Primary School in Louny, including the comparison of the pupils´ abilities to do so. It is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part gives a brief description of the terminology used in phraseology, the classification of phrasemes and dictionaries of idiomatic expressions as well as a short development of this branch of linguistics. The practical part is devoted to em-pirical research conducted at the above-mentioned primary school. The research shows to what extent first school pupils are capable of understanding and using phrasemes correctly.
phraseology, idiomatics, phraseme, idiomatic phrases, proficiency in the use of phraseological units, dictionary, primary school, proverbs, idioms of comparison, weather lore
Rozsah průvodní práce
98
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na znalost a chápání frazémů žáky 4. a 5. ročníků Základní školy Přemyslovců v Lounech, a to včetně jejich vzájemného porovnání. Práce je rozvržena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části textu se zabýváme základní termino-logií z oblasti frazeologie a idiomatiky, tříděním frazémů, charakteristikou odpovídajících slovníků a stručným historickým vývojem této vědní disciplíny. V navazující části praktické je naše pozornost upřena na empirické zkoumání, jež bylo realizováno na výše jmenované lounské ZŠ. Výzkum je věnován zjištění frazeologické a frazeosémantické kompetence žáků druhého vzdělávacího období 1. stupně základní školy, tedy zvláště tomu, jaký typ frazému znají a jak chápou jeho obsah.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the knowledge and understanding of idiomatic phrases some-times referred to as phrasemes by fourth- and fifth-graders of Premyslid Primary School in Louny, including the comparison of the pupils´ abilities to do so. It is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part gives a brief description of the terminology used in phraseology, the classification of phrasemes and dictionaries of idiomatic expressions as well as a short development of this branch of linguistics. The practical part is devoted to em-pirical research conducted at the above-mentioned primary school. The research shows to what extent first school pupils are capable of understanding and using phrasemes correctly.
phraseology, idiomatics, phraseme, idiomatic phrases, proficiency in the use of phraseological units, dictionary, primary school, proverbs, idioms of comparison, weather lore
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 5D/2019 PF UJEP – Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP, dbát na její dodržování při zpracování zvoleného tématu a postupovat ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
2. Prostudovat odbornou literaturu, doplnit ji o vlastní komentář a pravidelně konzultovat své poznatky s vedoucí práce.
3. Vypracovat teoretickou část diplomové práce s využitím uvedené odborné literatury do konkrétních kapitol a podkapitol, objasnit základní frazeologické pojmy a specifikovat místo frazeologie v učivu čtvrtého a pátého ročníku podle RVP ZV a ŠVP na zvolené škole.
4. Připravit a realizovat praktickou část prostřednictvím didaktického testu za účelem zjistit úroveň znalostí a chápání frazeologie u žáků 4. a 5. ročníků na vybrané ZŠ.
5. Vyhodnotit a přehledně zpracovat výsledky průzkumu na základě zjištěných poznatků.
6. Do závěru práce shrnout výsledky realizovaného šetření a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 5D/2019 PF UJEP – Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP, dbát na její dodržování při zpracování zvoleného tématu a postupovat ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
2. Prostudovat odbornou literaturu, doplnit ji o vlastní komentář a pravidelně konzultovat své poznatky s vedoucí práce.
3. Vypracovat teoretickou část diplomové práce s využitím uvedené odborné literatury do konkrétních kapitol a podkapitol, objasnit základní frazeologické pojmy a specifikovat místo frazeologie v učivu čtvrtého a pátého ročníku podle RVP ZV a ŠVP na zvolené škole.
4. Připravit a realizovat praktickou část prostřednictvím didaktického testu za účelem zjistit úroveň znalostí a chápání frazeologie u žáků 4. a 5. ročníků na vybrané ZŠ.
5. Vyhodnotit a přehledně zpracovat výsledky průzkumu na základě zjištěných poznatků.
6. Do závěru práce shrnout výsledky realizovaného šetření a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BEČKA, Josef Václav. Slovník synonym a frazeologismů. 3., upr. a dopl. vyd. Praha: Novinář, 1982. Knihovnička Novináře.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
ČECHOVÁ, Marie. Čeština – řeč a jazyk. 3., rozš. a upr. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
ČERMÁK, František. Frazeologie a idiomatika česká a obecná: Czech and general phraseology. V Praze: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1371-0.
FILIPEC, Josef a František ČERMÁK. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985. Studie a práce lingvistické.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 8085931796.
HUBÁČEK, Jaroslav. Čeština pro učitele. Vyd. 4., upr. [Odry]: Vade Mecum Bohemiae, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
SCHNEIDEROVÁ, Eva a Marie HANZOVÁ. Hry s příslovími, hádankami a pranostikami. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0338-4.
Seznam doporučené literatury
BEČKA, Josef Václav. Slovník synonym a frazeologismů. 3., upr. a dopl. vyd. Praha: Novinář, 1982. Knihovnička Novináře.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
ČECHOVÁ, Marie. Čeština – řeč a jazyk. 3., rozš. a upr. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
ČERMÁK, František. Frazeologie a idiomatika česká a obecná: Czech and general phraseology. V Praze: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1371-0.
FILIPEC, Josef a František ČERMÁK. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985. Studie a práce lingvistické.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 8085931796.
HUBÁČEK, Jaroslav. Čeština pro učitele. Vyd. 4., upr. [Odry]: Vade Mecum Bohemiae, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
SCHNEIDEROVÁ, Eva a Marie HANZOVÁ. Hry s příslovími, hádankami a pranostikami. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0338-4.