Bakalářská práce je zaměřena na využití digitálních technologií v mateřských školách. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů týkající se digitálních technologií, jaká rizika digitální technologie nesou, jaké dotykové panely se nejvíce využívají a jaké robotické hračky je možno v mateřských školách využívat. Praktická část bakalářské práce je zpracována formou kvantitativního výzkumu, který byl uskutečněn pomocí dotazníkového šetření, který se odeslal do mateřských škol na Českolipsku. Výzkum zjišťuje, zda jsou školy vybaveny digitálními technologiemi, zda je pedagogové využívají a zda mají k digitálním technologiím kladný či záporný vztah. V praktické části jsou pomocí grafů a tabulek popsány výsledky dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the use of digital technologies in kindergartens. The theoretical part deals with the definition of terms related to digital technologies, what risks digital technologies entail, which touch panels are most used and which robotic toys can be used in kindergartens. The practical part of the bachelor's thesis is processed in the form of quantitative research, which was carried out using a questionnaire survey sent to kindergartens in the Českolipsko region. The research determines whether schools are equipped with digital technologies, whether teachers use them and whether they have a positive or negative attitude towards digital technologies. In the practical part, the results of the survey are described using graphs and tables.
Digital technology, robotic toys, kindergarten, preschool education, educationalist
Rozsah průvodní práce
67 s. (83 590 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na využití digitálních technologií v mateřských školách. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů týkající se digitálních technologií, jaká rizika digitální technologie nesou, jaké dotykové panely se nejvíce využívají a jaké robotické hračky je možno v mateřských školách využívat. Praktická část bakalářské práce je zpracována formou kvantitativního výzkumu, který byl uskutečněn pomocí dotazníkového šetření, který se odeslal do mateřských škol na Českolipsku. Výzkum zjišťuje, zda jsou školy vybaveny digitálními technologiemi, zda je pedagogové využívají a zda mají k digitálním technologiím kladný či záporný vztah. V praktické části jsou pomocí grafů a tabulek popsány výsledky dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the use of digital technologies in kindergartens. The theoretical part deals with the definition of terms related to digital technologies, what risks digital technologies entail, which touch panels are most used and which robotic toys can be used in kindergartens. The practical part of the bachelor's thesis is processed in the form of quantitative research, which was carried out using a questionnaire survey sent to kindergartens in the Českolipsko region. The research determines whether schools are equipped with digital technologies, whether teachers use them and whether they have a positive or negative attitude towards digital technologies. In the practical part, the results of the survey are described using graphs and tables.
Digital technology, robotic toys, kindergarten, preschool education, educationalist
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana č. 5E/2019- Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a dbát na její dodržování.
Výzkumná otázka:
Jaké druhy a v jaké míře jsou digitální technologie využívány během výuky pedagogy mateřských škol v regionu Českolipsko?
Teoretická část bakalářské práce bude věnována preprimárnímu vzdělávání v ČR, roli digitálních technologií v rámci preprimárního vzdělávání, využítí digitálních technologií pedagogy v prostředí mateřských škol v ČR.
Výzkum má kvantitativní design. Dotazníkové šetření bude realizováno na cca 15 státních i soukromých mateřských školách na Českolipsku. Jednotlivé segmenty dotazníku budou zaměřeny na využití digitálních technologií pedagogy, postoje k digitálním technologiím a možnostem zakoupení digitálních technologií. Získaná data budou analyzována a diskutována.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana č. 5E/2019- Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a dbát na její dodržování.
Výzkumná otázka:
Jaké druhy a v jaké míře jsou digitální technologie využívány během výuky pedagogy mateřských škol v regionu Českolipsko?
Teoretická část bakalářské práce bude věnována preprimárnímu vzdělávání v ČR, roli digitálních technologií v rámci preprimárního vzdělávání, využítí digitálních technologií pedagogy v prostředí mateřských škol v ČR.
Výzkum má kvantitativní design. Dotazníkové šetření bude realizováno na cca 15 státních i soukromých mateřských školách na Českolipsku. Jednotlivé segmenty dotazníku budou zaměřeny na využití digitálních technologií pedagogy, postoje k digitálním technologiím a možnostem zakoupení digitálních technologií. Získaná data budou analyzována a diskutována.
Seznam doporučené literatury
BALLONOVÁ, B. a kolektiv. 2015. Školka hrou: výchovně vzdělávací činnost : odborná metodická příručka pro didaktickou praxi v mateřských školách s možností využití digitálního edukačního obsahu a interaktivních metod.
Digizpravodaj: Co všechno jsou digitální technologie? [online]- https://portaldigi.cz/wpcontent/uploads/2020/03/01_DIGI_mesicnik_duben_2019_A4_9.pdf
INTERAKTIVNÍ TABULE: Jak to funguje. [online]- https://www.tabuleinteraktivni.cz/Jak-to-funguje-a1_0.htm
MANĚNOVÁ, Martina a Simona PEKÁRKOVÁ, 2018. Rozvoj informatického myšlení s využitím robotických hraček v mateřské škole a na 1. stupni základní školy: Podpora rozvíjení informatického myšlení. [online]
VALENTA, P., Z. BROM a I. KELLEROVÁ, 2016 Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku.
ZIKL, Pavel a kol. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011.
Seznam doporučené literatury
BALLONOVÁ, B. a kolektiv. 2015. Školka hrou: výchovně vzdělávací činnost : odborná metodická příručka pro didaktickou praxi v mateřských školách s možností využití digitálního edukačního obsahu a interaktivních metod.
Digizpravodaj: Co všechno jsou digitální technologie? [online]- https://portaldigi.cz/wpcontent/uploads/2020/03/01_DIGI_mesicnik_duben_2019_A4_9.pdf
INTERAKTIVNÍ TABULE: Jak to funguje. [online]- https://www.tabuleinteraktivni.cz/Jak-to-funguje-a1_0.htm
MANĚNOVÁ, Martina a Simona PEKÁRKOVÁ, 2018. Rozvoj informatického myšlení s využitím robotických hraček v mateřské škole a na 1. stupni základní školy: Podpora rozvíjení informatického myšlení. [online]
VALENTA, P., Z. BROM a I. KELLEROVÁ, 2016 Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku.
ZIKL, Pavel a kol. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011.