Diplomová práce je věnována vnímání první pomoci z pohledu budoucích učitelů základních škol. Teoretická část je zaměřena na poskytování první pomoci v konkrétních případech, postoje a mylné představy. Současně jsou zde vysvětleny pojmy týkající se vztahu člověka k přírodě a prezentovány některé z již provedených výzkumů této problematiky. Navazující praktická část zjišťuje právě znalosti první pomoci a ochotu pomáhat jiným lidem. Realizace výzkumného šetření proběhla formou kvantitativního výzkumu s použitím dotazníku, který byl distribuován cílové skupině studentů učitelství.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to the perception of first aid from the point of view of future elementary school teachers. The theoretical part is focused on providing first aid in specific cases, attitudes and misconceptions. At the same time, concepts related to the relationship between man and nature are explained here and some of the already conducted research on this issue is presented. The subsequent practical part examines the knowledge of first aid and the willingness to help other people. The implementation of the research investigation took place in the form of quantitative research using a questionnaire that was distributed
to the target group of teaching students.
Klíčová slova
první pomoc, budoucí učitelé, mylné představy, postoje, vztah k přírodě, ochota pomáhat
Klíčová slova v angličtině
first aid, future teachers, misconceptions, attitudes, relation to nature, willingness to help
Rozsah průvodní práce
62
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je věnována vnímání první pomoci z pohledu budoucích učitelů základních škol. Teoretická část je zaměřena na poskytování první pomoci v konkrétních případech, postoje a mylné představy. Současně jsou zde vysvětleny pojmy týkající se vztahu člověka k přírodě a prezentovány některé z již provedených výzkumů této problematiky. Navazující praktická část zjišťuje právě znalosti první pomoci a ochotu pomáhat jiným lidem. Realizace výzkumného šetření proběhla formou kvantitativního výzkumu s použitím dotazníku, který byl distribuován cílové skupině studentů učitelství.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to the perception of first aid from the point of view of future elementary school teachers. The theoretical part is focused on providing first aid in specific cases, attitudes and misconceptions. At the same time, concepts related to the relationship between man and nature are explained here and some of the already conducted research on this issue is presented. The subsequent practical part examines the knowledge of first aid and the willingness to help other people. The implementation of the research investigation took place in the form of quantitative research using a questionnaire that was distributed
to the target group of teaching students.
Klíčová slova
první pomoc, budoucí učitelé, mylné představy, postoje, vztah k přírodě, ochota pomáhat
Klíčová slova v angličtině
first aid, future teachers, misconceptions, attitudes, relation to nature, willingness to help
Zásady pro vypracování
První pomoc patří mezi dovednosti, která by měla, alespoň v minimálním základě, být součástí každého učitele. Protože práce se žáky prvního stupně přináší taky spoustu rizik je nezbytná určitá míra znalosti, jak jim poskytnout nevyhnutnou pomoc.
Cílem diplomové bude zjistit kognitivní a afektivní vnímání první pomocí u budoucích učitelů prvního stupně. Jako výzkumná technika bude vytvořen test na zjištění kognitivní úrovně a dotazník na stanovení afektivní úrovně percepce první pomocí u uvedené skupiny respondentů. Součástí vypracovávání diplomové práce je podrobné seznámení se směrnicí děkana 5D/2019 a dbání na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude ve slovní, grafické a tabulkové formě.
Zásady pro vypracování
První pomoc patří mezi dovednosti, která by měla, alespoň v minimálním základě, být součástí každého učitele. Protože práce se žáky prvního stupně přináší taky spoustu rizik je nezbytná určitá míra znalosti, jak jim poskytnout nevyhnutnou pomoc.
Cílem diplomové bude zjistit kognitivní a afektivní vnímání první pomocí u budoucích učitelů prvního stupně. Jako výzkumná technika bude vytvořen test na zjištění kognitivní úrovně a dotazník na stanovení afektivní úrovně percepce první pomocí u uvedené skupiny respondentů. Součástí vypracovávání diplomové práce je podrobné seznámení se směrnicí děkana 5D/2019 a dbání na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude ve slovní, grafické a tabulkové formě.
Seznam doporučené literatury
Czyzewski, L., Sobieski, A., Michalak, J., Wereda, D., & Mielczarek, K. (2017). Assessment of first aid knowledge among medical and non-medical university students. Disaster and Emergency Medicine Journal, 2(4), 150-154.
Goktas, S., Yildirim, G., Selmin, K. O. S. E., Yildirim, S., Ozhan, F., & Senturan, L. (2014). First aid knowledge of university students in poisoning cases. Turkish Journal of Emergency Medicine, 14(4), 153-159.
Hawks, S. R., & Egan, M. (1998). The impact of three different first aid curricula on emergency helping among college students. Journal of Health Education, 29(5), 289-293.
Jamaludin, T. S. S., Saidi, S., & Chong, M. C. (2018). Knowledge, awareness and attitude of first aid among health sciences university students. International journal of care scholars, 1(1), 29-33.
O Reilly, C. L., Bell, J. S., Kelly, P. J., & Chen, T. F. (2011). Impact of mental health first aid training on pharmacy students knowledge, attitudes and self-reported behaviour: a controlled trial. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 45(7), 549-557.
Pei, L., Liang, F., Sun, S., Wang, H., & Dou, H. (2019). Nursing students knowledge, willingness, and attitudes toward the first aid behavior as bystanders in traffic accident trauma: A cross-sectional survey. International journal of nursing sciences, 6(1), 65-69.
Reissmannová, J. (2010). Problematika první pomoci v kontextu rozvoje zdravotní gramotnosti ve školním prostředí. Brno: Masarykova Univerzita Brno.
Schumann, S. A., Schimelpfenig, T., Sibthorp, J., & Collins, R. H. (2012). An examination of wilderness first aid knowledge, self-efficacy, and skill retention. Wilderness & Environmental Medicine, 23(3), 281-287.
Sönmez, Y., Uskun, E., & Pehlivan, A. (2014). Knowledge levels of pre-school teachers related with basic first-aid practices, Isparta sample. Turkish Archives of Pediatrics/Türk Pediatri Arşivi, 49(3), 238.
Vyas, S. (2017). Study of knowledge and attitudes to first aid among school children of Doiwalablock, Dehradun. International Journal of Community Medicine and Public Health, 4(8), 2934.
Seznam doporučené literatury
Czyzewski, L., Sobieski, A., Michalak, J., Wereda, D., & Mielczarek, K. (2017). Assessment of first aid knowledge among medical and non-medical university students. Disaster and Emergency Medicine Journal, 2(4), 150-154.
Goktas, S., Yildirim, G., Selmin, K. O. S. E., Yildirim, S., Ozhan, F., & Senturan, L. (2014). First aid knowledge of university students in poisoning cases. Turkish Journal of Emergency Medicine, 14(4), 153-159.
Hawks, S. R., & Egan, M. (1998). The impact of three different first aid curricula on emergency helping among college students. Journal of Health Education, 29(5), 289-293.
Jamaludin, T. S. S., Saidi, S., & Chong, M. C. (2018). Knowledge, awareness and attitude of first aid among health sciences university students. International journal of care scholars, 1(1), 29-33.
O Reilly, C. L., Bell, J. S., Kelly, P. J., & Chen, T. F. (2011). Impact of mental health first aid training on pharmacy students knowledge, attitudes and self-reported behaviour: a controlled trial. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 45(7), 549-557.
Pei, L., Liang, F., Sun, S., Wang, H., & Dou, H. (2019). Nursing students knowledge, willingness, and attitudes toward the first aid behavior as bystanders in traffic accident trauma: A cross-sectional survey. International journal of nursing sciences, 6(1), 65-69.
Reissmannová, J. (2010). Problematika první pomoci v kontextu rozvoje zdravotní gramotnosti ve školním prostředí. Brno: Masarykova Univerzita Brno.
Schumann, S. A., Schimelpfenig, T., Sibthorp, J., & Collins, R. H. (2012). An examination of wilderness first aid knowledge, self-efficacy, and skill retention. Wilderness & Environmental Medicine, 23(3), 281-287.
Sönmez, Y., Uskun, E., & Pehlivan, A. (2014). Knowledge levels of pre-school teachers related with basic first-aid practices, Isparta sample. Turkish Archives of Pediatrics/Türk Pediatri Arşivi, 49(3), 238.
Vyas, S. (2017). Study of knowledge and attitudes to first aid among school children of Doiwalablock, Dehradun. International Journal of Community Medicine and Public Health, 4(8), 2934.