Bakalářská práce se zabývá postoji odborné a laické veřejnosti k inkluzivnímu
vzdělávání cizojazyčných žáků na základních školách. Práce je složena z teoretické a empirické části. Teoretická část práce se zabývá inkluzí, inkluzivním vzděláváním žáků s OMJ, žáky s OMJ a postoji odborné a laické veřejnosti k tématu inkluze.
Součástí teoretické části je i současná legislativa týkající se začleňování žáků a přístupu k žákům s OMJ. Empirická část práce je založena na modifikaci nástroje SACIE-R. Tento výzkum je realizován mezi odbornou a laickou veřejností. Mezi odbornou veřejnost jsou začleněni pedagogové základních škol a studenti
pedagogických oborů, kteří se s touto problematikou setkali. Po zrealizování výzkumu následuje rozbor získaných dat a jejich vyhodnocení.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the attitudes of the professional and general public towards the inclusive education of foreign-language pupils in primary schools. The thesis consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part of the work deals with inclusion, foreign language pupils, inclusive education of foreign language pupils and the professional and general public's attitudes towards the topic of inclusion. The theoretical part also includes current legislation regarding the integration of pupils and access to foreign language pupils. The empirical part of the work is based on the modifications of the SACIE-R instrument. This research is carried out between the professional and the general public. The professional public includes elementary school teachers and students of pedagogical fields who have encountered this issue. After the realisation of the research will follow analysis and evaluation of the obtained data.
Klíčová slova
Inkluze, inkluzivní vzdělávání, postoje, žáci s odlišným mateřským jazykem, základní
škola
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, inclusive education, attitudes, pupils with a different mother language,primary school
Rozsah průvodní práce
44
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá postoji odborné a laické veřejnosti k inkluzivnímu
vzdělávání cizojazyčných žáků na základních školách. Práce je složena z teoretické a empirické části. Teoretická část práce se zabývá inkluzí, inkluzivním vzděláváním žáků s OMJ, žáky s OMJ a postoji odborné a laické veřejnosti k tématu inkluze.
Součástí teoretické části je i současná legislativa týkající se začleňování žáků a přístupu k žákům s OMJ. Empirická část práce je založena na modifikaci nástroje SACIE-R. Tento výzkum je realizován mezi odbornou a laickou veřejností. Mezi odbornou veřejnost jsou začleněni pedagogové základních škol a studenti
pedagogických oborů, kteří se s touto problematikou setkali. Po zrealizování výzkumu následuje rozbor získaných dat a jejich vyhodnocení.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the attitudes of the professional and general public towards the inclusive education of foreign-language pupils in primary schools. The thesis consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part of the work deals with inclusion, foreign language pupils, inclusive education of foreign language pupils and the professional and general public's attitudes towards the topic of inclusion. The theoretical part also includes current legislation regarding the integration of pupils and access to foreign language pupils. The empirical part of the work is based on the modifications of the SACIE-R instrument. This research is carried out between the professional and the general public. The professional public includes elementary school teachers and students of pedagogical fields who have encountered this issue. After the realisation of the research will follow analysis and evaluation of the obtained data.
Klíčová slova
Inkluze, inkluzivní vzdělávání, postoje, žáci s odlišným mateřským jazykem, základní
škola
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, inclusive education, attitudes, pupils with a different mother language,primary school
Zásady pro vypracování
Cílem předkládané bakalářské práce je zjistit jaké jsou postoje odborné i laické veřejnosti k edukaci jedinců s odlišným mateřským jazykem. Teoretická část práce se zaměřuje na současnou problematiku inkluzivního vzdělávání a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem. Dále se zaobírá postoji, jejich charakteristikou a vymezením. Empirická část práce obsahuje dotazníkové šetření, které bude realizováno u učitelů na základních školách. Získaná data budou statisticky zpracována. V závěrečné části práce je pozornost věnována formulaci závěrů a doporučení pro edukační praxi.
Zásady pro vypracování
Cílem předkládané bakalářské práce je zjistit jaké jsou postoje odborné i laické veřejnosti k edukaci jedinců s odlišným mateřským jazykem. Teoretická část práce se zaměřuje na současnou problematiku inkluzivního vzdělávání a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem. Dále se zaobírá postoji, jejich charakteristikou a vymezením. Empirická část práce obsahuje dotazníkové šetření, které bude realizováno u učitelů na základních školách. Získaná data budou statisticky zpracována. V závěrečné části práce je pozornost věnována formulaci závěrů a doporučení pro edukační praxi.
Seznam doporučené literatury
1. MRÁZKOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání pohledem vedení škol a školních speciálních pedagogů. [Praha]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-238-5.
2. KOLDINSKÁ, Kristina, Harald Christian SCHEU a Martin ŠTEFKO, ed. Sociální integrace cizinců. Praha: Auditorium, 2016. ISBN 978-80-87284-60-5.
3. ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
4. ZÁLESKÁ, Klára. Podpora školní adaptace dětí-cizinců: náhled do české a norské praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9649-3.
5. DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 978-80-7414-989-4.
Seznam doporučené literatury
1. MRÁZKOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání pohledem vedení škol a školních speciálních pedagogů. [Praha]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-238-5.
2. KOLDINSKÁ, Kristina, Harald Christian SCHEU a Martin ŠTEFKO, ed. Sociální integrace cizinců. Praha: Auditorium, 2016. ISBN 978-80-87284-60-5.
3. ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
4. ZÁLESKÁ, Klára. Podpora školní adaptace dětí-cizinců: náhled do české a norské praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9649-3.
5. DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 978-80-7414-989-4.