Bakalářská práce se zabývá předmětem sexuální výchova v prostředí druhého stupně základních škol. Výzkum proběhl dotazníkovým šetřením, které mělo poskytnout informace o šíři vědomostí žáků, jejich schopnosti se orientovat v této oblasti a zároveň zjistit dostatečnou míru připravenosti na sexuální život.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the subject of sexual education in the environment of the second level of elementary schools. The research was carried out through a questionnaire survey, which was supposed to provide information about the breadth of knowledge of the students, their ability to orientate themselves in this area, and at the same time to find out a sufficient level of readiness for sexual life.
Klíčová slova
sexuální výchova, sex, pohlavní život, pohlavní styk, gender
Klíčová slova v angličtině
sexual education, sex, sexual life, sexual intercourse, gender
Rozsah průvodní práce
71
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá předmětem sexuální výchova v prostředí druhého stupně základních škol. Výzkum proběhl dotazníkovým šetřením, které mělo poskytnout informace o šíři vědomostí žáků, jejich schopnosti se orientovat v této oblasti a zároveň zjistit dostatečnou míru připravenosti na sexuální život.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the subject of sexual education in the environment of the second level of elementary schools. The research was carried out through a questionnaire survey, which was supposed to provide information about the breadth of knowledge of the students, their ability to orientate themselves in this area, and at the same time to find out a sufficient level of readiness for sexual life.
Klíčová slova
sexuální výchova, sex, pohlavní život, pohlavní styk, gender
Klíčová slova v angličtině
sexual education, sex, sexual life, sexual intercourse, gender
Zásady pro vypracování
Autor se bude ve své bakalářské práci zabývat analýzou úrovně znalostí žáků 9. ročníku základní školy v oblasti sexuální výchovy. Teoretická část se bude věnovat poznatkům vztahujícím se k dané problematice, zejména se bude jednat o otázky historie výuky sexuální výchovy, rámcového vzdělávacího program pro ZŠ, požadované úrovně vědomostí žáků 9. ročníků, požadovanými minimálními výstupy a systému podpůrných opatření pro žáky s mentálním postižením na ZŠ. Dále se bude text zabývat minimálním preventivním programem v kontextu již zmíněné sexuální výchovy a úlohou metodika primární prevence. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude komparovat informovanost žáků s mentálním postižením a žáků běžného proudu 9. tříd ZŠ
o sexuální problematice a jejich schopnost rozeznání mýtů ze sexuální a vztahové oblasti. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Autor se bude ve své bakalářské práci zabývat analýzou úrovně znalostí žáků 9. ročníku základní školy v oblasti sexuální výchovy. Teoretická část se bude věnovat poznatkům vztahujícím se k dané problematice, zejména se bude jednat o otázky historie výuky sexuální výchovy, rámcového vzdělávacího program pro ZŠ, požadované úrovně vědomostí žáků 9. ročníků, požadovanými minimálními výstupy a systému podpůrných opatření pro žáky s mentálním postižením na ZŠ. Dále se bude text zabývat minimálním preventivním programem v kontextu již zmíněné sexuální výchovy a úlohou metodika primární prevence. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude komparovat informovanost žáků s mentálním postižením a žáků běžného proudu 9. tříd ZŠ
o sexuální problematice a jejich schopnost rozeznání mýtů ze sexuální a vztahové oblasti. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
GOLDMAN, Linda. Mluvme s dětmi o sexu. Přeložila Alice ZAVADILOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0924-9.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3133-9.
SOPKOVÁ, Monika, PORUBSKÝ, Peter, KUBRICHTOVÁ, Lenka. Sexuální výchova – vybraná témata. Výchova ke zdraví. Příručka pro učitele. Praha: MŠMT ve spolupráci s VÚP, 2009. 70 s. ISBN 978 – 80 – 87000 – 29 – 8.
ŠILEROVÁ, Lenka. Sexuální výchova: jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě. Praha: Grada, 2003. Pro rodiče. ISBN 80-247-0291-6.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
Seznam doporučené literatury
GOLDMAN, Linda. Mluvme s dětmi o sexu. Přeložila Alice ZAVADILOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0924-9.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3133-9.
SOPKOVÁ, Monika, PORUBSKÝ, Peter, KUBRICHTOVÁ, Lenka. Sexuální výchova – vybraná témata. Výchova ke zdraví. Příručka pro učitele. Praha: MŠMT ve spolupráci s VÚP, 2009. 70 s. ISBN 978 – 80 – 87000 – 29 – 8.
ŠILEROVÁ, Lenka. Sexuální výchova: jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě. Praha: Grada, 2003. Pro rodiče. ISBN 80-247-0291-6.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.