Cílem práce je posouzení využitelnosti digitálních technologií při rozvoji kognitivních funkcí u dětí s kombinovaným postižením v přípravném stupni při vybrané základní škole speciální. Práce bude řešit výzkumnou otázku, jakým způsobem podporují digitální technologie rozvoj kognice u vzorku vybraných předškoláků. Teoretická část bude věnována zejména popisu možností edukace a analýze postupů při rozvoji kognitivních funkcí u sledovaného kombinovaného postižení dětí, charakteristice jejich odlišností a specifik. Dále budou komentovány obecné zásady výchovně vzdělávací práce s nimi. Praktická část bude vycházet z diagnóz sledovaného vzorku šesti dětí z participačního pozorování při práci s nimi a z jejich situačních projevů. Kvalitativní analýza takto získaných dat bude formou otevřeného a axiálního kódování hledat odpovědi na zadanou výzkumnou otázku. Získané poznatky umožní posoudit využitelnost digitálních technologií při edukaci daného vzorku žáků a budou nabídnuty ke konfrontaci jejich učitelům a rodičům.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to assess the usability of digital technologies in the development of cognitive functions in children with combined disabilities in the preparatory stage at a selected special elementary school. The work will address the research question of how digital technologies support the development of cognition in a sample of selected preschoolers. The theoretical part will be devoted mainly to the description of education options and the analysis of procedures for the development of cognitive functions in the observed combined disability of children, the characteristics of their differences and specifics. Furthermore, the general principles of educational work with them will be commented. The practical part will be based on the diagnoses of the observed sample of six children from participatory observation while working with them and on their situational manifestations. The qualitative analysis of the data obtained in this way will seek answers to the given research question in the form of open and axial coding. The knowledge gained will make it possible to assess the usability of digital technologies in the education of a given sample of pupils and will be offered for confrontation to their teachers and parents.
Klíčová slova
digitální technologie, kombinované postižení, speciální pedagogika, edukace, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
digital technology, combined disability, special pedagogy, education, preschool education
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je posouzení využitelnosti digitálních technologií při rozvoji kognitivních funkcí u dětí s kombinovaným postižením v přípravném stupni při vybrané základní škole speciální. Práce bude řešit výzkumnou otázku, jakým způsobem podporují digitální technologie rozvoj kognice u vzorku vybraných předškoláků. Teoretická část bude věnována zejména popisu možností edukace a analýze postupů při rozvoji kognitivních funkcí u sledovaného kombinovaného postižení dětí, charakteristice jejich odlišností a specifik. Dále budou komentovány obecné zásady výchovně vzdělávací práce s nimi. Praktická část bude vycházet z diagnóz sledovaného vzorku šesti dětí z participačního pozorování při práci s nimi a z jejich situačních projevů. Kvalitativní analýza takto získaných dat bude formou otevřeného a axiálního kódování hledat odpovědi na zadanou výzkumnou otázku. Získané poznatky umožní posoudit využitelnost digitálních technologií při edukaci daného vzorku žáků a budou nabídnuty ke konfrontaci jejich učitelům a rodičům.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to assess the usability of digital technologies in the development of cognitive functions in children with combined disabilities in the preparatory stage at a selected special elementary school. The work will address the research question of how digital technologies support the development of cognition in a sample of selected preschoolers. The theoretical part will be devoted mainly to the description of education options and the analysis of procedures for the development of cognitive functions in the observed combined disability of children, the characteristics of their differences and specifics. Furthermore, the general principles of educational work with them will be commented. The practical part will be based on the diagnoses of the observed sample of six children from participatory observation while working with them and on their situational manifestations. The qualitative analysis of the data obtained in this way will seek answers to the given research question in the form of open and axial coding. The knowledge gained will make it possible to assess the usability of digital technologies in the education of a given sample of pupils and will be offered for confrontation to their teachers and parents.
Klíčová slova
digitální technologie, kombinované postižení, speciální pedagogika, edukace, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
digital technology, combined disability, special pedagogy, education, preschool education
Zásady pro vypracování
Cílem práce je posouzení využitelnosti digitálních technologií při rozvoji kognitivních funkcí u dětí s kombinovaným postižením v přípravném stupni při vybrané základní škole speciální. Práce bude řešit výzkumnou otázku, jakým způsobem podporují digitální technologie rozvoj kognice u vzorku vybraných předškoláků. Teoretická část bude věnována zejména popisu možností edukace a analýze postupů při rozvoji kognitivních funkcí u sledovaného kombinovaného postižení dětí, charakteristice jejich odlišností a specifik. Dále budou komentovány obecné zásady výchovně vzdělávací práce s nimi. Praktická část bude vycházet z diagnóz sledovaného vzorku šesti dětí, z participačního pozorování při práci s nimi a z jejich situačních projevů. Kvalitativní analýza takto získaných dat bude formou otevřeného a axiálního kódování hledat odpovědi na zadanou výzkumnou otázku. Získané poznatky umožní posoudit využitelnost digitálních technologií při edukaci daného vzorku žáků a budou nabídnuty ke konfrontaci jejich učitelům a rodičům.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je posouzení využitelnosti digitálních technologií při rozvoji kognitivních funkcí u dětí s kombinovaným postižením v přípravném stupni při vybrané základní škole speciální. Práce bude řešit výzkumnou otázku, jakým způsobem podporují digitální technologie rozvoj kognice u vzorku vybraných předškoláků. Teoretická část bude věnována zejména popisu možností edukace a analýze postupů při rozvoji kognitivních funkcí u sledovaného kombinovaného postižení dětí, charakteristice jejich odlišností a specifik. Dále budou komentovány obecné zásady výchovně vzdělávací práce s nimi. Praktická část bude vycházet z diagnóz sledovaného vzorku šesti dětí, z participačního pozorování při práci s nimi a z jejich situačních projevů. Kvalitativní analýza takto získaných dat bude formou otevřeného a axiálního kódování hledat odpovědi na zadanou výzkumnou otázku. Získané poznatky umožní posoudit využitelnost digitálních technologií při edukaci daného vzorku žáků a budou nabídnuty ke konfrontaci jejich učitelům a rodičům.
Seznam doporučené literatury
CARTER, Ch. R., Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele, Portál, Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7.
COTTINI, L., VIVANTI G., BONCI B. a CENTRA R. Autismus: jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra: komplexní manuál a rádce při realizaci inkluzivního vzdělávání pro pedagogy, terapeuty a rodiče. Přeložil Jana BÍLKOVÁ. [Praha]: Logos, [2017]. ISBN 978-80-906707-1-6.
ČÁBALOVÁ, D., Pedagogika, Grada Publishing, a. s., Praha, 2011, ISBN 978-80-247-2993-0.
FISCHER S., ŠKODA J., SVOBODA Z., ZILCHER L., Speciální pedagogika, Triton, Praha/Kroměříž, 2014, ISBN 978-80-7387-792-7.
HRDLIČKA, M. Mýty a fakta o autismu. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1648-3.
HRDLIČKA, M. a KOMÁREK V., ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
KLUCKÁ, J. a VOLFOVÁ P. Kognitivní trénink v praxi. 2., rozšířené vydání. Praha: Grada, 2016. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5580-9.
RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80- 7367-728-2.
ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada, 2012 ISBN 978-80-247-4369-1.
ŠPORCLOVÁ, V. Autismus od A do Z. V Praze: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-98-5.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 8071783080.
VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5715-4.
VALENTA, M., MICHALÍK J. a LEČBYCH M. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.
Seznam doporučené literatury
CARTER, Ch. R., Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele, Portál, Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7.
COTTINI, L., VIVANTI G., BONCI B. a CENTRA R. Autismus: jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra: komplexní manuál a rádce při realizaci inkluzivního vzdělávání pro pedagogy, terapeuty a rodiče. Přeložil Jana BÍLKOVÁ. [Praha]: Logos, [2017]. ISBN 978-80-906707-1-6.
ČÁBALOVÁ, D., Pedagogika, Grada Publishing, a. s., Praha, 2011, ISBN 978-80-247-2993-0.
FISCHER S., ŠKODA J., SVOBODA Z., ZILCHER L., Speciální pedagogika, Triton, Praha/Kroměříž, 2014, ISBN 978-80-7387-792-7.
HRDLIČKA, M. Mýty a fakta o autismu. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1648-3.
HRDLIČKA, M. a KOMÁREK V., ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
KLUCKÁ, J. a VOLFOVÁ P. Kognitivní trénink v praxi. 2., rozšířené vydání. Praha: Grada, 2016. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5580-9.
RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80- 7367-728-2.
ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada, 2012 ISBN 978-80-247-4369-1.
ŠPORCLOVÁ, V. Autismus od A do Z. V Praze: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-98-5.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 8071783080.
VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5715-4.
VALENTA, M., MICHALÍK J. a LEČBYCH M. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.