Tato diplomová práce s názvem "Úniková hra jako prostředek vzdělávacího obsahu
učiva českého jazyka a literatury na 2. stupni základní školy" se v teoretické části nejprve
zabývá teorií hry, rozebírá hru didaktickou a zkoumá význam her ve vyučovacím procesu.
Následně se věnuje vymezení pojmu "úniková hra", zkoumá její primární zdroje inspirace,
vývoj a klasifikaci. Práce seznamuje s tvorbou online únikové hry, jejím prostředím, úlohami
a zámky. V praktické části již popisuje průběh a pravidla vlastní vytvořené online únikové
hry, včetně reflexe. Jednotlivé výsledky a postřehy budou následně sumarizovány v závěru.
Anotace v angličtině
This diploma thesis titled "Escape game as an educational content of Czech
language and literature on primary school for 2nd stage" initiallydeals with theory of games
in the theoretical part, anayzing didactic games and examining the significance of games in
the teaching proces. Subsequently, it addresses the definioti of "escape game", explores its
primary sources of inspiration, development and classification. The thesis introduces the
creation of an online escape game, its environment, tasks and system of locks. In the
practical part, it describes the proces and rules of the newly created online escape game,
including refletion. Individual results and observations will be sumarized in the conclusion.
Tato diplomová práce s názvem "Úniková hra jako prostředek vzdělávacího obsahu
učiva českého jazyka a literatury na 2. stupni základní školy" se v teoretické části nejprve
zabývá teorií hry, rozebírá hru didaktickou a zkoumá význam her ve vyučovacím procesu.
Následně se věnuje vymezení pojmu "úniková hra", zkoumá její primární zdroje inspirace,
vývoj a klasifikaci. Práce seznamuje s tvorbou online únikové hry, jejím prostředím, úlohami
a zámky. V praktické části již popisuje průběh a pravidla vlastní vytvořené online únikové
hry, včetně reflexe. Jednotlivé výsledky a postřehy budou následně sumarizovány v závěru.
Anotace v angličtině
This diploma thesis titled "Escape game as an educational content of Czech
language and literature on primary school for 2nd stage" initiallydeals with theory of games
in the theoretical part, anayzing didactic games and examining the significance of games in
the teaching proces. Subsequently, it addresses the definioti of "escape game", explores its
primary sources of inspiration, development and classification. The thesis introduces the
creation of an online escape game, its environment, tasks and system of locks. In the
practical part, it describes the proces and rules of the newly created online escape game,
including refletion. Individual results and observations will be sumarized in the conclusion.
1. Shromáždit, prostudovat, utřídit a kriticky zhodnotit veškeré informační zdroje vztahující se k tématu.
2. Poučit se v teorii únikových her a her obecně.
3. Seznámit se s jejich tvorbou a následně vyhotovit vlastní únikovou šifrovací hru.
4. V závěru bude provedena realizace hry ve výuce včetně reflexe.
5. Sumarizace výsledků a postřehů v závěru.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždit, prostudovat, utřídit a kriticky zhodnotit veškeré informační zdroje vztahující se k tématu.
2. Poučit se v teorii únikových her a her obecně.
3. Seznámit se s jejich tvorbou a následně vyhotovit vlastní únikovou šifrovací hru.
4. V závěru bude provedena realizace hry ve výuce včetně reflexe.
5. Sumarizace výsledků a postřehů v závěru.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
FRENZEL, Sebastian a Simon ZIMPFER. Únikové hry. Ilustroval Kristina GEHRMANN, přeložil Karolína ZEMÁNKOVÁ. Ostrava: Bookmedia, [2022]. Topp (Bookmedia). ISBN 978-80-7639-143-7.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4959-7.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
PELÁNEK, Radek. Šifry pro děti. 2. vydání. V Brně: Edika, 2022. ISBN 978-80-266-1715-0.
ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. Praha: Mladá fronta, 1991. Volný čas (Mladá fronta).
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
FRENZEL, Sebastian a Simon ZIMPFER. Únikové hry. Ilustroval Kristina GEHRMANN, přeložil Karolína ZEMÁNKOVÁ. Ostrava: Bookmedia, [2022]. Topp (Bookmedia). ISBN 978-80-7639-143-7.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4959-7.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
PELÁNEK, Radek. Šifry pro děti. 2. vydání. V Brně: Edika, 2022. ISBN 978-80-266-1715-0.
ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. Praha: Mladá fronta, 1991. Volný čas (Mladá fronta).
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.