Diplomová práce se zabývá možnostmi překonávání překážek v zapojení a v učení u žáků s potřebou poskytování podpory z důvodu sociálního znevýhodnění, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Teoretická východiska práce vychází z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a jeho dopadů na proces socializace a edukace dítěte. Zahrnuty jsou rovněž možnosti podpory žáků se sociálním znevýhodněním, zejména prostřednictvím propojování pedagogické a sociální intervence. Empirická část práce je zaměřena na prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, které je zacíleno na analýzu možností poskytování podpory žákům se sociálním znevýhodněním, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Sběr dat je realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a respondenty jsou pedagogičtí pracovníci vybraných základních škol v uvedeném regionu. Výstupem diplomové práce jsou strukturovaná doporučení a návrhy pro možné změny v oblasti poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibilities of overcoming obstacles in the involvement and learning of pupils with the need to provide support due to social disadvantage, from the point of view of pedagogues of selected elementary schools in the Ústí Region. The theoretical basis of the work is based on current findings in the field of social exclusion and its impact on the process of socialization and education of the child. Possibilities of supporting pupils with social disadvantages are also included, especially through linking pedagogical and social intervention. The empirical part of the work is focused on the presentation of the results of a quantitatively oriented research investigation, which is focused on the analysis of the possibilities of providing support to socially disadvantaged pupils, from the point of view of pedagogues of selected elementary schools in the Ústí Region. Data collection is by respondents through a questionnaire survey and teaching staff of selected primary schools in the region. The output of the thesis is structured recommendations and proposals for possible changes in the field of providing comprehensive support to socially disadvantaged pupils.
Klíčová slova
Sociální stratifikace, sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, sociální znevýhodnění, učitel, rodina, žák.
Klíčová slova v angličtině
Social stratification, social exclusion, socially excluded localities, social disadvantage, teacher, family, pupil.
Rozsah průvodní práce
112 s. (132 155 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možnostmi překonávání překážek v zapojení a v učení u žáků s potřebou poskytování podpory z důvodu sociálního znevýhodnění, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Teoretická východiska práce vychází z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a jeho dopadů na proces socializace a edukace dítěte. Zahrnuty jsou rovněž možnosti podpory žáků se sociálním znevýhodněním, zejména prostřednictvím propojování pedagogické a sociální intervence. Empirická část práce je zaměřena na prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, které je zacíleno na analýzu možností poskytování podpory žákům se sociálním znevýhodněním, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Sběr dat je realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a respondenty jsou pedagogičtí pracovníci vybraných základních škol v uvedeném regionu. Výstupem diplomové práce jsou strukturovaná doporučení a návrhy pro možné změny v oblasti poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibilities of overcoming obstacles in the involvement and learning of pupils with the need to provide support due to social disadvantage, from the point of view of pedagogues of selected elementary schools in the Ústí Region. The theoretical basis of the work is based on current findings in the field of social exclusion and its impact on the process of socialization and education of the child. Possibilities of supporting pupils with social disadvantages are also included, especially through linking pedagogical and social intervention. The empirical part of the work is focused on the presentation of the results of a quantitatively oriented research investigation, which is focused on the analysis of the possibilities of providing support to socially disadvantaged pupils, from the point of view of pedagogues of selected elementary schools in the Ústí Region. Data collection is by respondents through a questionnaire survey and teaching staff of selected primary schools in the region. The output of the thesis is structured recommendations and proposals for possible changes in the field of providing comprehensive support to socially disadvantaged pupils.
Klíčová slova
Sociální stratifikace, sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, sociální znevýhodnění, učitel, rodina, žák.
Klíčová slova v angličtině
Social stratification, social exclusion, socially excluded localities, social disadvantage, teacher, family, pupil.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat možnostmi překonávání překážek v zapojení a v učení u žáků s potřebou poskytování podpory z důvodu sociálního znevýhodnění, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a jeho dopadů na proces socializace a edukace dítěte. Zahrnuty budou rovněž možnosti podpory žáků se sociálním znevýhodněním, zejména prostřednictvím propojování pedagogické a sociální intervence. Empirická část práce bude zaměřena na prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného, které bude zacíleno na analýzu možností poskytování podpory žákům se sociálním znevýhodněním, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Sběr dat bude realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a respondenty budou pedagogičtí pracovníci vybraných základních škol v uvedeném regionu. Výstupem diplomové práce budou strukturovaná doporučení a návrhy pro možné změny v oblasti poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat možnostmi překonávání překážek v zapojení a v učení u žáků s potřebou poskytování podpory z důvodu sociálního znevýhodnění, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a jeho dopadů na proces socializace a edukace dítěte. Zahrnuty budou rovněž možnosti podpory žáků se sociálním znevýhodněním, zejména prostřednictvím propojování pedagogické a sociální intervence. Empirická část práce bude zaměřena na prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného, které bude zacíleno na analýzu možností poskytování podpory žákům se sociálním znevýhodněním, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Sběr dat bude realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a respondenty budou pedagogičtí pracovníci vybraných základních škol v uvedeném regionu. Výstupem diplomové práce budou strukturovaná doporučení a návrhy pro možné změny v oblasti poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním.
Seznam doporučené literatury
FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4. HABART, Tomáš, JANSKÁ, Iva, ed. Pojďte do školy! (Ne)rovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3. KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6. NĚMEC, Zbyněk. Systematická podpora sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávání. Praha: Nová škola, 2019. ISBN 978-80-905807-9-4. NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: Education of socially disadvantaged pupils. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1. SVOBODA, Zdeněk., MORVAYOVÁ, Petra et al. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
Seznam doporučené literatury
FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4. HABART, Tomáš, JANSKÁ, Iva, ed. Pojďte do školy! (Ne)rovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3. KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6. NĚMEC, Zbyněk. Systematická podpora sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávání. Praha: Nová škola, 2019. ISBN 978-80-905807-9-4. NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: Education of socially disadvantaged pupils. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1. SVOBODA, Zdeněk., MORVAYOVÁ, Petra et al. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.