Tato bakalářská práce se zabývá vztahem rodičů předškolních dětí k venkovní výuce probíhající v mateřských školách. Jejím cílem je zjistit, jak rodiče těchto dětí vnímají venkovní výuku a činnosti s ní spjaté, jaké benefity, ale také případná rizika v ní pozorují. Práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se zaměříme na hlubší objasnění pojmů spojených s venkovní výukou a popsání jejího vlivu na rozvoj dítěte předškolního věku. Praktická část bude věnována shrnutí a zhodnocení výsledků výzkumu získaných prostřednictvím dotazníkového šetření zaměřeného na osobní názory a postoje zákonných zástupců dětí přímo navštěvující zařízení mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the relationship of parents of preschool children to outdoor teaching in kindergartens. Its goal is to find out how the parents of these children perceive outdoor education and activities related to it, what benefits, but also what possible risks they see in it. The thesis will be devided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part, we will focus on a deeper clarificaton of terms associated with outdoor education and a description of its influence on the development of a preschool child. The practical part will be devoted to summarizing and evaluating the research results obtained through a questionnaire survey focused on the personal opinions and attutides of the legal representatives of children directly attending kindergartens.
parents, preschool children, kindergarten, outdoor learning in kindergarten, environmental education
Rozsah průvodní práce
42 s. (71 016 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vztahem rodičů předškolních dětí k venkovní výuce probíhající v mateřských školách. Jejím cílem je zjistit, jak rodiče těchto dětí vnímají venkovní výuku a činnosti s ní spjaté, jaké benefity, ale také případná rizika v ní pozorují. Práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se zaměříme na hlubší objasnění pojmů spojených s venkovní výukou a popsání jejího vlivu na rozvoj dítěte předškolního věku. Praktická část bude věnována shrnutí a zhodnocení výsledků výzkumu získaných prostřednictvím dotazníkového šetření zaměřeného na osobní názory a postoje zákonných zástupců dětí přímo navštěvující zařízení mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the relationship of parents of preschool children to outdoor teaching in kindergartens. Its goal is to find out how the parents of these children perceive outdoor education and activities related to it, what benefits, but also what possible risks they see in it. The thesis will be devided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part, we will focus on a deeper clarificaton of terms associated with outdoor education and a description of its influence on the development of a preschool child. The practical part will be devoted to summarizing and evaluating the research results obtained through a questionnaire survey focused on the personal opinions and attutides of the legal representatives of children directly attending kindergartens.
parents, preschool children, kindergarten, outdoor learning in kindergarten, environmental education
Zásady pro vypracování
Seznámit se s odbornou literaturou a dalšími zdroji týkajícími se tématu a na základě prostudování těchto podkladů vypracovat teoretickou část bakalářské práce. Sestavit výzkumný dotazník a realizovat dotazníkové šetření. V praktické části bakalářské práce se zaměřit na shrnutí a zhodnocení dat vyplívajících z uskutečněného šetření. Součásti vypracovávání bakalářské práce je nutné se podrobně seznámit se směrnicí děkana 5E/2019 a dbát na její dodržování.
Zásady pro vypracování
Seznámit se s odbornou literaturou a dalšími zdroji týkajícími se tématu a na základě prostudování těchto podkladů vypracovat teoretickou část bakalářské práce. Sestavit výzkumný dotazník a realizovat dotazníkové šetření. V praktické části bakalářské práce se zaměřit na shrnutí a zhodnocení dat vyplívajících z uskutečněného šetření. Součásti vypracovávání bakalářské práce je nutné se podrobně seznámit se směrnicí děkana 5E/2019 a dbát na její dodržování.
Seznam doporučené literatury
Daniš, P. Děti venku v přírodě: ohrožený druh? – Proč naše děti potřebují přírodu pro své zdraví a učení. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2016. ISBN: 978-80-7212-610-1
DANIŠ, Petr. Tajemství školy za školou: proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2019. ISBN 978-80-7212-638-5.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN: 978-8086307-95-4
LEBLOVÁ, E. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN: 978-80-262-0094-9
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
HEDERER J. Životní prostředí a výchova. Portál: 1994. ISBN 80-85282-88-7.
Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021.
ČÍŽKOVÁ, Andrea. Vliv environmentální výchovy na utváření základů ekogramotnosti u dětí předškolního věku [online]. České Budějovice, 2012. Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. PaedDr. Alena VÁCHOVÁ.
Seznam doporučené literatury
Daniš, P. Děti venku v přírodě: ohrožený druh? – Proč naše děti potřebují přírodu pro své zdraví a učení. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2016. ISBN: 978-80-7212-610-1
DANIŠ, Petr. Tajemství školy za školou: proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2019. ISBN 978-80-7212-638-5.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN: 978-8086307-95-4
LEBLOVÁ, E. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN: 978-80-262-0094-9
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
HEDERER J. Životní prostředí a výchova. Portál: 1994. ISBN 80-85282-88-7.
Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021.
ČÍŽKOVÁ, Andrea. Vliv environmentální výchovy na utváření základů ekogramotnosti u dětí předškolního věku [online]. České Budějovice, 2012. Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. PaedDr. Alena VÁCHOVÁ.