Diplomová práce je zaměřena na výskyt šikany mezi žáky prvního a druhého ročníku základní školy. Teoretická část práce se věnuje podrobnému popisu agrese a šikanujícího chování z několika úhlů pohledu. Popsány jsou jednotlivé typy šikany z hlediska pěti autorů světové odborné literatury. Pozornost je věnována znakům, stádiím, ale i příčinám šikany, včetně bližšího rozboru agresorů, obětí, rolí rodin aktérů šikanování, ale i rolí škol, jež aktéři navštěvují. V diplomové práci je vysvětlena také definice, znaky a důsledky kyberšikany.
Práce věnuje pozornost správnému řešení a nápravě šikany na půdě školy, včetně popisu vhodného preventivního zakročení. V závěru teoretické části jsou součástí diplomové práce reálné příběhy různých případů šikany ve školním prostředí.
Praktická část diplomové práce podrobně rozepisuje a zhodnocuje výsledky výzkumu žáků základní školy Edisonova Teplice. Testování, pozorování a následná interview s žáky prokázala častý výskyt šikany mezi žáky prvních dvou ročníků základního vzdělávání. Šikana se vyskytovala ve čtyřech třídách z pěti. Na základě výsledků výzkumu byl vytvořen preventivní program určený pro žáky ve věku 6-8 let, rozdělený do pěti vyučovacích hodin. Cílem preventivního programu je naučit žáky správnému chování, vzájemnému respektu a snížení případů šikany ve školním prostředí.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the occurence of bullying among first and second year of primary school students. The theoretical part of the thesis is devoted to a detailed description of aggression and bullying behaviour from several perspectives. The different types of bullying are described from the point of view of five authors of the world professional literature. Attention is paid to the characteristics, stages, and also causes of bullying, including a closer analysis of aggressors, victims, the roles of the families of the actors of bullying, and even the roles of the schools attended by the actors. The thesis also explains the definition, characteristics and consequences of cyberbullying.
The thesis pays attention to the correct solution and remediation of bullying on school grounds, including a description of appropriate preventive measures. At the end of the theoretical part, the thesis includes real-life stories of different cases of bullying in the school environment.
The practical part of the thesis describes and evaluates in detail the results of the research on students of the Edisonova Teplice Primary School. Testing, observation and follow-up interviews with students proved a frequent occurrence of bullying among students of the first two years of primary education. Bullying occurred in four out of five classes. Based on the results of the research, a prevention programme was developed for students aged 6-8, divided into five lessons. The aim of the prevention programme is to teach students proper behaviour, mutual respect and to reduce incidents of bullying in the school environment.
Klíčová slova
Šikana, 1. a 2. ročník základní školy, agresor, oběť, preventivní program
Klíčová slova v angličtině
Bullying, 1st and 2nd year of elementary school, aggressor, victim, prevention program
Rozsah průvodní práce
176 (327 708 znaků); obr. 9 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na výskyt šikany mezi žáky prvního a druhého ročníku základní školy. Teoretická část práce se věnuje podrobnému popisu agrese a šikanujícího chování z několika úhlů pohledu. Popsány jsou jednotlivé typy šikany z hlediska pěti autorů světové odborné literatury. Pozornost je věnována znakům, stádiím, ale i příčinám šikany, včetně bližšího rozboru agresorů, obětí, rolí rodin aktérů šikanování, ale i rolí škol, jež aktéři navštěvují. V diplomové práci je vysvětlena také definice, znaky a důsledky kyberšikany.
Práce věnuje pozornost správnému řešení a nápravě šikany na půdě školy, včetně popisu vhodného preventivního zakročení. V závěru teoretické části jsou součástí diplomové práce reálné příběhy různých případů šikany ve školním prostředí.
Praktická část diplomové práce podrobně rozepisuje a zhodnocuje výsledky výzkumu žáků základní školy Edisonova Teplice. Testování, pozorování a následná interview s žáky prokázala častý výskyt šikany mezi žáky prvních dvou ročníků základního vzdělávání. Šikana se vyskytovala ve čtyřech třídách z pěti. Na základě výsledků výzkumu byl vytvořen preventivní program určený pro žáky ve věku 6-8 let, rozdělený do pěti vyučovacích hodin. Cílem preventivního programu je naučit žáky správnému chování, vzájemnému respektu a snížení případů šikany ve školním prostředí.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the occurence of bullying among first and second year of primary school students. The theoretical part of the thesis is devoted to a detailed description of aggression and bullying behaviour from several perspectives. The different types of bullying are described from the point of view of five authors of the world professional literature. Attention is paid to the characteristics, stages, and also causes of bullying, including a closer analysis of aggressors, victims, the roles of the families of the actors of bullying, and even the roles of the schools attended by the actors. The thesis also explains the definition, characteristics and consequences of cyberbullying.
The thesis pays attention to the correct solution and remediation of bullying on school grounds, including a description of appropriate preventive measures. At the end of the theoretical part, the thesis includes real-life stories of different cases of bullying in the school environment.
The practical part of the thesis describes and evaluates in detail the results of the research on students of the Edisonova Teplice Primary School. Testing, observation and follow-up interviews with students proved a frequent occurrence of bullying among students of the first two years of primary education. Bullying occurred in four out of five classes. Based on the results of the research, a prevention programme was developed for students aged 6-8, divided into five lessons. The aim of the prevention programme is to teach students proper behaviour, mutual respect and to reduce incidents of bullying in the school environment.
Klíčová slova
Šikana, 1. a 2. ročník základní školy, agresor, oběť, preventivní program
Klíčová slova v angličtině
Bullying, 1st and 2nd year of elementary school, aggressor, victim, prevention program
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se s aktuální směrnicí děkana s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a dbát na její důsledné dodržování při zpracování zvoleného tématu, a to i ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu diplomové práce a doplnit ji vlastním komentářem.
3. Zpracovat teoretickou část do kapitol a podkapitol zaměřených na problematiku šikany – výskyt, průběh a důsledky šikany u žáků prvních a druhých ročníků v primární škole.
4. Oslovit ke spolupráci na průzkumu vybrané žáky základní školy v Teplicích a jejich rodiče, samotné šikanátory a také dospělé lidi, kteří v dětství zažili šikanu ve škole, a navázat s nimi osobní kontakt.
5. Připravit podklady pro praktickou část práce a realizovat vlastní šetření formou dotazníku a rozhovorů pro žáky působící ve vybrané ZŠ a jejich rodiče.
6. Zpracovat praktickou část diplomové práce – zpracovat a vyhodnotit získaná data, shrnout výsledky šetření.
7. Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se s aktuální směrnicí děkana s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a dbát na její důsledné dodržování při zpracování zvoleného tématu, a to i ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu diplomové práce a doplnit ji vlastním komentářem.
3. Zpracovat teoretickou část do kapitol a podkapitol zaměřených na problematiku šikany – výskyt, průběh a důsledky šikany u žáků prvních a druhých ročníků v primární škole.
4. Oslovit ke spolupráci na průzkumu vybrané žáky základní školy v Teplicích a jejich rodiče, samotné šikanátory a také dospělé lidi, kteří v dětství zažili šikanu ve škole, a navázat s nimi osobní kontakt.
5. Připravit podklady pro praktickou část práce a realizovat vlastní šetření formou dotazníku a rozhovorů pro žáky působící ve vybrané ZŠ a jejich rodiče.
6. Zpracovat praktickou část diplomové práce – zpracovat a vyhodnotit získaná data, shrnout výsledky šetření.
7. Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. Pedagogika. ISBN 80-86642-08-9.
ČERNÁ, Alena. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. Psyché. ISBN 978-80-210-6374-7.
FIELD, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. V Praze: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Přeložil Vladimír JŮVA. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
JANOŠOVÁ, Pavlína, Lenka KOLLEROVÁ, Kateřina ZÁBRODSKÁ, Jiří KRESSA a Mária DĚDOVÁ. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. Psyché. ISBN 978-80-247-2992-3.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-123-1.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada Publishing, 2009. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-689-6.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. Pedagogika. ISBN 80-86642-08-9.
ČERNÁ, Alena. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. Psyché. ISBN 978-80-210-6374-7.
FIELD, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. V Praze: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Přeložil Vladimír JŮVA. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
JANOŠOVÁ, Pavlína, Lenka KOLLEROVÁ, Kateřina ZÁBRODSKÁ, Jiří KRESSA a Mária DĚDOVÁ. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. Psyché. ISBN 978-80-247-2992-3.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-123-1.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada Publishing, 2009. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-689-6.