Bakalářská práce se věnuje rozvoji předmatematických představ se zaměřením na
rozvoj rovinné a prostorové orientace dětí v mateřské škole. Teoretická část obsahuje vymezení tématu v rámci RVP PV, popisuje klíčové kompetence a zásady pro rozvoj předmatematických představ dětí, s akcentem na rozvoj orientace dětí v rovině a v prostoru.
Praktická část práce nabízí soubor aktivit z oblasti rozvoje předmatematických
představ, se zaměřením na rozvoj rovinné a prostorové představivosti, určené pro děti předškolního věku. Aktivity vycházejí ze zkušeností a poznatků z praxe a jsou ověřeny v mateřské škole.
Cílem práce je sestavení souboru aktivit určených pro děti předškolního věku,
zaměřených na rovinnou a prostorovou orientaci a jejich vyzkoušení v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the development of pre-math ideas with a an
emphasis on the development of children's planar and spatial orientation in kindergarten.
The theoretical part includes the definition of the topic within the framework of the RVP PV, describes the key competences and principles for the development of children's premathematic compeps, with an accent on the development of children's orientation in plane
and space.
The practical part of the thesis offers a set of activities in the field of development of pre-mathematic conceps with a focus on the development of plane and spatial imagination for preschool children. The activities are based on experience and knowledge from practice and are tested in a kindergarten.
The aim of the thesis is to compile a set of activities designed for preschool
children that focus on planar and spatial orientation and to test them in practice.
Klíčová slova
Předškolní věk, rozvoj představivosti, prostorová představivost, rovinná představivost, mateřská škola
Bakalářská práce se věnuje rozvoji předmatematických představ se zaměřením na
rozvoj rovinné a prostorové orientace dětí v mateřské škole. Teoretická část obsahuje vymezení tématu v rámci RVP PV, popisuje klíčové kompetence a zásady pro rozvoj předmatematických představ dětí, s akcentem na rozvoj orientace dětí v rovině a v prostoru.
Praktická část práce nabízí soubor aktivit z oblasti rozvoje předmatematických
představ, se zaměřením na rozvoj rovinné a prostorové představivosti, určené pro děti předškolního věku. Aktivity vycházejí ze zkušeností a poznatků z praxe a jsou ověřeny v mateřské škole.
Cílem práce je sestavení souboru aktivit určených pro děti předškolního věku,
zaměřených na rovinnou a prostorovou orientaci a jejich vyzkoušení v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the development of pre-math ideas with a an
emphasis on the development of children's planar and spatial orientation in kindergarten.
The theoretical part includes the definition of the topic within the framework of the RVP PV, describes the key competences and principles for the development of children's premathematic compeps, with an accent on the development of children's orientation in plane
and space.
The practical part of the thesis offers a set of activities in the field of development of pre-mathematic conceps with a focus on the development of plane and spatial imagination for preschool children. The activities are based on experience and knowledge from practice and are tested in a kindergarten.
The aim of the thesis is to compile a set of activities designed for preschool
children that focus on planar and spatial orientation and to test them in practice.
Klíčová slova
Předškolní věk, rozvoj představivosti, prostorová představivost, rovinná představivost, mateřská škola
Bakalářska práce se bude věnovat rozvoji předmatematických představ se zaměřením na rozvoj rovinné a prostorové orientace dětí v mateřské škole. Teoretická část bude obsahovat vymezení tématu v rámci RVP PV, popíše klíčové kompetence a zásady pro rozvoj předmatematických představ dětí, s akcentem na rozvoj orientace dětí v rovině a v prostoru. Praktická část práce bude nabízet soubor aktivit z oblasti rozvoje předmatematických představ se zaměřením na rozvoj rovinné a prostorové představivosti určený pro děti předškolního věku. Aktivity budou vycházet ze zkušeností a poznatků z praxe a budou vyzkoušeny v mateřské škole. Cílem práce je sestavení souboru aktivit určených pro děti předškolního věku, které budou zaměřeny na rovinnou a prostorovou orientaci, a jejich vyzkoušení v praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářska práce se bude věnovat rozvoji předmatematických představ se zaměřením na rozvoj rovinné a prostorové orientace dětí v mateřské škole. Teoretická část bude obsahovat vymezení tématu v rámci RVP PV, popíše klíčové kompetence a zásady pro rozvoj předmatematických představ dětí, s akcentem na rozvoj orientace dětí v rovině a v prostoru. Praktická část práce bude nabízet soubor aktivit z oblasti rozvoje předmatematických představ se zaměřením na rozvoj rovinné a prostorové představivosti určený pro děti předškolního věku. Aktivity budou vycházet ze zkušeností a poznatků z praxe a budou vyzkoušeny v mateřské škole. Cílem práce je sestavení souboru aktivit určených pro děti předškolního věku, které budou zaměřeny na rovinnou a prostorovou orientaci, a jejich vyzkoušení v praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. ISBN 978-80-266-0658-1. KASLOVÁ, Michaela. Předmatematemické činnosti pro předškolní vzdělávání. ISBN 978-80-86307-96-1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. 2021, 2021 [cit. 2022-10-20]. Dostupné z: https://
www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ ramcove-vzdelavaci-programy DIVÍŠEK, Jiří. Metodika rozvíjení matematických představ v mateřské škole [online]. Praha, 1989 [cit. 2022-10-20]. ISBN 80-04-24282-0 OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. PORTÁL, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4. KUŘINA, František. Matematika a porozumění světu. Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1743-7.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. ISBN 978-80-266-0658-1. KASLOVÁ, Michaela. Předmatematemické činnosti pro předškolní vzdělávání. ISBN 978-80-86307-96-1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. 2021, 2021 [cit. 2022-10-20]. Dostupné z: https://
www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ ramcove-vzdelavaci-programy DIVÍŠEK, Jiří. Metodika rozvíjení matematických představ v mateřské škole [online]. Praha, 1989 [cit. 2022-10-20]. ISBN 80-04-24282-0 OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. PORTÁL, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4. KUŘINA, František. Matematika a porozumění světu. Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1743-7.