Environmentální výchova patří mezi čím dál, tím více kruciálnější disciplíny, které pomáhají
pochopit dětem začlenit se do současného světa. Cílem bakalářské práce je podpořit sérií aktivit
týkajících se proenvironmentálního chování environmentální gramotnost u dětí mateřských škol.
Pro dlouhodobý efekt, který nezmizí po několika dnech, se jako vhodná metoda jeví projektové
vyučování. Teoretická část práce se zabývá vysvětlením pojmu environmentální výchova,
environmentální gramotnost, projektový vyučováním a dítětem v mateřské škole. V praktické části
bakalářské práce jsou prezentovány týdenní a denní projekty, které dětem prohloubí poznatky
v environmentální výchově. Byly vybrány některé aktivity, které je možné využít v co nejširším
spektru mateřských škol, bez ohledu na jejich specializaci a profilaci. V závěrečné části jsou
navrhnuty možnosti dalšího směřování práce.
Anotace v angličtině
Environmental education is one of the increasingly crucial disciplines that help children
understand how to integrate into the contemporary world. The aim of the bachelor's thesis is to
support environmental literacy in kindergarten children through a series of activities related to proenvironmental behavior. For a long-term effect that does not disappear after a few days, project
teaching seems to be a suitable method. The theoretical part of the thesis deals with the explanation
of the concept of environmental education, environmental literacy, project-based teaching and the
child in kindergarten. In the practical part of the bachelor thesis, weekly and daily projects are
presented, which will deepen children's knowledge in environmental education. Some activities
have been selected that can be used in the widest possible spectrum of kindergartens, regardless
of their specialization and profile. In the final part, the possibilities of further direction of the work
are suggested.
Klíčová slova
děti mateřských škol; environmentální výchova; environmentální gramotnost;
projektové vyučování
Environmentální výchova patří mezi čím dál, tím více kruciálnější disciplíny, které pomáhají
pochopit dětem začlenit se do současného světa. Cílem bakalářské práce je podpořit sérií aktivit
týkajících se proenvironmentálního chování environmentální gramotnost u dětí mateřských škol.
Pro dlouhodobý efekt, který nezmizí po několika dnech, se jako vhodná metoda jeví projektové
vyučování. Teoretická část práce se zabývá vysvětlením pojmu environmentální výchova,
environmentální gramotnost, projektový vyučováním a dítětem v mateřské škole. V praktické části
bakalářské práce jsou prezentovány týdenní a denní projekty, které dětem prohloubí poznatky
v environmentální výchově. Byly vybrány některé aktivity, které je možné využít v co nejširším
spektru mateřských škol, bez ohledu na jejich specializaci a profilaci. V závěrečné části jsou
navrhnuty možnosti dalšího směřování práce.
Anotace v angličtině
Environmental education is one of the increasingly crucial disciplines that help children
understand how to integrate into the contemporary world. The aim of the bachelor's thesis is to
support environmental literacy in kindergarten children through a series of activities related to proenvironmental behavior. For a long-term effect that does not disappear after a few days, project
teaching seems to be a suitable method. The theoretical part of the thesis deals with the explanation
of the concept of environmental education, environmental literacy, project-based teaching and the
child in kindergarten. In the practical part of the bachelor thesis, weekly and daily projects are
presented, which will deepen children's knowledge in environmental education. Some activities
have been selected that can be used in the widest possible spectrum of kindergartens, regardless
of their specialization and profile. In the final part, the possibilities of further direction of the work
are suggested.
Klíčová slova
děti mateřských škol; environmentální výchova; environmentální gramotnost;
projektové vyučování
Projektové vyučování patří stále mezi koncepce, které mají pozitivní efekt na rozvoj poznání a motivaci dětí a žáků k různým jevům a fenoménům. Projektové vyučování je konstruktivistickým pedagogickým přístupem, jehož cílem je navodit hlubokou, detailní úroveň učení se s využitím metod na bázi průzkumu či výzkumu podpořenými tématy, která jsou skutečná, zajímavá a důležitá pro žákův každodenní život. Environmentální výchova se snaží hledat koexistenci mezi lidskou společností a přírodou, proto je vhodné ji rozvíjet od nejmladšího věku.
Cílem bakalářské práce bude prezentovat soubor aktivit týkajících se rozvoje environmentálního povědomí u dětí mateřských škol. Aktivity budou realizovány v rámci projektových dní a týdnů u všech věkových skupin dětí navštěvujících mateřskou školu. Součástí vypracovávání bakalářské práce je podrobné seznámení se směrnicí děkana 5D/2019 a dbání na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část a navrhnout soubor aktivit a taky jejich realizace v rámci projektového vyučování.
Klíčova slova: environmentální výchova, projektové vyučování, děti mateřských škol
Key words: environmental education, project teaching, kindergarten children
Zásady pro vypracování
Projektové vyučování patří stále mezi koncepce, které mají pozitivní efekt na rozvoj poznání a motivaci dětí a žáků k různým jevům a fenoménům. Projektové vyučování je konstruktivistickým pedagogickým přístupem, jehož cílem je navodit hlubokou, detailní úroveň učení se s využitím metod na bázi průzkumu či výzkumu podpořenými tématy, která jsou skutečná, zajímavá a důležitá pro žákův každodenní život. Environmentální výchova se snaží hledat koexistenci mezi lidskou společností a přírodou, proto je vhodné ji rozvíjet od nejmladšího věku.
Cílem bakalářské práce bude prezentovat soubor aktivit týkajících se rozvoje environmentálního povědomí u dětí mateřských škol. Aktivity budou realizovány v rámci projektových dní a týdnů u všech věkových skupin dětí navštěvujících mateřskou školu. Součástí vypracovávání bakalářské práce je podrobné seznámení se směrnicí děkana 5D/2019 a dbání na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část a navrhnout soubor aktivit a taky jejich realizace v rámci projektového vyučování.
Klíčova slova: environmentální výchova, projektové vyučování, děti mateřských škol
Key words: environmental education, project teaching, kindergarten children
Seznam doporučené literatury
Ardoin, N. M., & Bowers, A. W. (2020). Early childhood environmental education: A systematic review of the research literature. Educational Research Review, 31, 100353.
Fleischhackl, R., Nuernberger, A., Sterz, F., Schoenberg, C., Urso, T., Habart, T., ... & Chandra-Strobos, N. (2009). School children sufficiently apply life supporting first aid: a prospective investigation. Critical Care, 13(4), 1-7.
Çabuk, B., & Haktanır, G. (2010). What should be learned in kindergarten? A Project approach example. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2550-2555.
Flogaitis, E., Daskolia, M., & Agelidou, E. (2005). Kindergarten teachers’ conceptions of environmental education. Early Childhood Education Journal, 33(3), 125-136.
Karimzadegan, H., & Meiboudi, H. (2013). Effectiveness of environmental education on environmental knowledge of kindergarten children in Rasht city. Journal of Environmentally Friendly Processes, 1(4), 18-25.
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Kratochvílová, J. (2006). Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Kroufek, R. (2016). Environmentální výzkumná témata v závěrečných pracích studentů učitelství pro mateřské školy na PF UJEP–trendy, překážky, výsledky. Trendy a perspektivy předškolního vzdělávání (52–57). Ústí nad Labem: PF UJEP.
Meier, D., & Sisk-Hilton, S. (2017). Nature and environmental education in early childhood. The New Educator, 13(3), 191-194.
Prášilová, M. (2004). Projektování v mateřské škole. Olomouc: Hanex,
Tomková, A., Kašová, J., & Dvořáková, M. (2009ň) Učíme v projektech. Praha: Portál.
Zormanová, L. (2012). Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Ardoin, N. M., & Bowers, A. W. (2020). Early childhood environmental education: A systematic review of the research literature. Educational Research Review, 31, 100353.
Fleischhackl, R., Nuernberger, A., Sterz, F., Schoenberg, C., Urso, T., Habart, T., ... & Chandra-Strobos, N. (2009). School children sufficiently apply life supporting first aid: a prospective investigation. Critical Care, 13(4), 1-7.
Çabuk, B., & Haktanır, G. (2010). What should be learned in kindergarten? A Project approach example. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2550-2555.
Flogaitis, E., Daskolia, M., & Agelidou, E. (2005). Kindergarten teachers’ conceptions of environmental education. Early Childhood Education Journal, 33(3), 125-136.
Karimzadegan, H., & Meiboudi, H. (2013). Effectiveness of environmental education on environmental knowledge of kindergarten children in Rasht city. Journal of Environmentally Friendly Processes, 1(4), 18-25.
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Kratochvílová, J. (2006). Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Kroufek, R. (2016). Environmentální výzkumná témata v závěrečných pracích studentů učitelství pro mateřské školy na PF UJEP–trendy, překážky, výsledky. Trendy a perspektivy předškolního vzdělávání (52–57). Ústí nad Labem: PF UJEP.
Meier, D., & Sisk-Hilton, S. (2017). Nature and environmental education in early childhood. The New Educator, 13(3), 191-194.
Prášilová, M. (2004). Projektování v mateřské škole. Olomouc: Hanex,
Tomková, A., Kašová, J., & Dvořáková, M. (2009ň) Učíme v projektech. Praha: Portál.
Zormanová, L. (2012). Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada.