Bakalářská práce se věnuje propedeutice pojmu přirozené číslo a práci s přirozenými čísly v mateřské škole. V teoretické části se zabýváme přirozeným číslem jako takovým a jeho významem, popisujeme poznávací proces, a taky cvičení a činnosti směřující k vytvoření pojmu přirozeného čísla. V praktické části uvádíme aktivity zamě-řené na představení, pochopení a postupné osvojení abstraktivního pojmu čísla u dětí předškolního věku a představujeme soubor pomůcek vhodných pro použití k vybraným aktivitám. Tyto aktivity byly následně vyzkoušeny i s dětmi v praxi. Cílem práce je sesta-vení souboru aktivit a pomůcek se zaměřením na vytváření pojmu přirozeného čísla urče-ných pro děti předškolního věku, a jejich vyzkoušení v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is devoted to the propedeutics of the concept of natural num-ber and working with natural numbers in kindergarten. In the theoretical part we deal with the natural number as such and its meaning, we describe the cognitive process, as well as exercises and activities aimed at the formation of the concept of natural number. In the practical part, we describe activities aimed at introducing, understanding and gradually acquiring the abstract concept of number by preschool children and we compile a set of aids suitable for use in the selected activities. We then test these activities with children in practice. The aim of the work is to compile a set of activities and aids focusing on the formation of the concept of natural number intended for pre-school children, and to test them in practice.
Klíčová slova
Přirozená čísla, matematické představy, aktivity, soubor aktivit, počítání
Klíčová slova v angličtině
Natural numbers, mathematical ideas, activities, set of activities, counting
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje propedeutice pojmu přirozené číslo a práci s přirozenými čísly v mateřské škole. V teoretické části se zabýváme přirozeným číslem jako takovým a jeho významem, popisujeme poznávací proces, a taky cvičení a činnosti směřující k vytvoření pojmu přirozeného čísla. V praktické části uvádíme aktivity zamě-řené na představení, pochopení a postupné osvojení abstraktivního pojmu čísla u dětí předškolního věku a představujeme soubor pomůcek vhodných pro použití k vybraným aktivitám. Tyto aktivity byly následně vyzkoušeny i s dětmi v praxi. Cílem práce je sesta-vení souboru aktivit a pomůcek se zaměřením na vytváření pojmu přirozeného čísla urče-ných pro děti předškolního věku, a jejich vyzkoušení v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is devoted to the propedeutics of the concept of natural num-ber and working with natural numbers in kindergarten. In the theoretical part we deal with the natural number as such and its meaning, we describe the cognitive process, as well as exercises and activities aimed at the formation of the concept of natural number. In the practical part, we describe activities aimed at introducing, understanding and gradually acquiring the abstract concept of number by preschool children and we compile a set of aids suitable for use in the selected activities. We then test these activities with children in practice. The aim of the work is to compile a set of activities and aids focusing on the formation of the concept of natural number intended for pre-school children, and to test them in practice.
Klíčová slova
Přirozená čísla, matematické představy, aktivity, soubor aktivit, počítání
Klíčová slova v angličtině
Natural numbers, mathematical ideas, activities, set of activities, counting
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se věnuje propedeutice pojmu přirozené číslo a práci s přirozenými čísly v mateřské škole. V teoretické části se budeme zabývat přirozeným číslem jako takovým a jeho významem, popíšeme poznávací proces, a taky cvičení a činnosti směřující k vytvoření pojmu přirozeného čísla. V praktické části popíšeme aktivity zaměřené na představení, pochopení a postupné osvojení abstraktního pojmu čísla u dětí předškolního věku a sestavíme soubor pomůcek vhodných pro použití k vybraným aktivitám. Tyto aktivity následně vyzkoušíme i s dětmi v praxi. Cílem práce je sestavení souboru aktivit a pomůcek se zaměřením na vytváření pojmu přirozeného čísla určených pro děti předškolního věku, a jejich vyzkoušení v praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se věnuje propedeutice pojmu přirozené číslo a práci s přirozenými čísly v mateřské škole. V teoretické části se budeme zabývat přirozeným číslem jako takovým a jeho významem, popíšeme poznávací proces, a taky cvičení a činnosti směřující k vytvoření pojmu přirozeného čísla. V praktické části popíšeme aktivity zaměřené na představení, pochopení a postupné osvojení abstraktního pojmu čísla u dětí předškolního věku a sestavíme soubor pomůcek vhodných pro použití k vybraným aktivitám. Tyto aktivity následně vyzkoušíme i s dětmi v praxi. Cílem práce je sestavení souboru aktivit a pomůcek se zaměřením na vytváření pojmu přirozeného čísla určených pro děti předškolního věku, a jejich vyzkoušení v praxi.
Seznam doporučené literatury
LIETAVCOVÁ, Martina a Hana LIŠKOVÁ. Rozvíjíme předmatematické myšlení děti. Praha: Raabe, 2018, 178 s. ISBN 978-80-7496-388-9.
KUŘINA, František a Milan HEJNÝ. Děti, škola a matematika. 3. Portál, 2015, 240 s. ISBN 978-80-262-0901-0.
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha 2: Dr. Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
OPAVA, Zdeněk. Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989, 368 s. ISBN 13-781-89.
MAREŠ, Milan. Příběhy matematiky. 2. Pistorius a Olšanská, 2011. ISBN 978-80-87053-64-5.
VLKOVÁ, Ivana. Od zápisu do lavice: 1.díl. Pasparta, 2018. ISBN 978-80-881-6391-6.
Seznam doporučené literatury
LIETAVCOVÁ, Martina a Hana LIŠKOVÁ. Rozvíjíme předmatematické myšlení děti. Praha: Raabe, 2018, 178 s. ISBN 978-80-7496-388-9.
KUŘINA, František a Milan HEJNÝ. Děti, škola a matematika. 3. Portál, 2015, 240 s. ISBN 978-80-262-0901-0.
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha 2: Dr. Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
OPAVA, Zdeněk. Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989, 368 s. ISBN 13-781-89.
MAREŠ, Milan. Příběhy matematiky. 2. Pistorius a Olšanská, 2011. ISBN 978-80-87053-64-5.
VLKOVÁ, Ivana. Od zápisu do lavice: 1.díl. Pasparta, 2018. ISBN 978-80-881-6391-6.