Diplomová práce Odpovědná spotřeba žáků čtvrtých a pátých ročníků základní školy se zabývá udržitelnou spotřebou a proenviromentálním chováním žáků základních škol. Teoretická část se zaměřuje na seznámení s pojmy planetární limity, ekologická stopa a proenviromentální chování. Dále se zaměřuje na vyzdvihnutí důležitosti enviro-mentální výchovy na základních školách. V praktické části této diplomové práce je před-stavený náš výzkum, jeho cíle a metodika. Výzkum zjišťuje úroveň odpovědné spotřeby u dětí a porovnává výsledky z různých aspektů. Dále jsou v praktické části zmíněny a dopo-ručeny aktivity do praxe, které souvisí s tématikou, která je v práci rozebírána.
Anotace v angličtině
The thesis Responsible consumption of pupils in fourth and fifth classes of primary schools deals with sustainable consumption and pro-environmental behaviour of pupils of primary school. The theoretical part focuses on getting to know with concepts of plane-tary limits, ecological footprint and pro-environmental behaviour. It also focuses on high-lighting the importance of environmental education in primary schools. The practical part of this thesis presents our research, his goals and methodology. The research investigates the level of responsible consumption among children and compares the results from dif-ferent aspects. Furthermore, the practical part mentions and recommends practical activi-ties related with the topics discussed in the thesis.
Diplomová práce Odpovědná spotřeba žáků čtvrtých a pátých ročníků základní školy se zabývá udržitelnou spotřebou a proenviromentálním chováním žáků základních škol. Teoretická část se zaměřuje na seznámení s pojmy planetární limity, ekologická stopa a proenviromentální chování. Dále se zaměřuje na vyzdvihnutí důležitosti enviro-mentální výchovy na základních školách. V praktické části této diplomové práce je před-stavený náš výzkum, jeho cíle a metodika. Výzkum zjišťuje úroveň odpovědné spotřeby u dětí a porovnává výsledky z různých aspektů. Dále jsou v praktické části zmíněny a dopo-ručeny aktivity do praxe, které souvisí s tématikou, která je v práci rozebírána.
Anotace v angličtině
The thesis Responsible consumption of pupils in fourth and fifth classes of primary schools deals with sustainable consumption and pro-environmental behaviour of pupils of primary school. The theoretical part focuses on getting to know with concepts of plane-tary limits, ecological footprint and pro-environmental behaviour. It also focuses on high-lighting the importance of environmental education in primary schools. The practical part of this thesis presents our research, his goals and methodology. The research investigates the level of responsible consumption among children and compares the results from dif-ferent aspects. Furthermore, the practical part mentions and recommends practical activi-ties related with the topics discussed in the thesis.
Podrobně se seznámit s aktuální směrnicí děkana o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, zaměřit se na odpovědnou a udržitelnou spotřebu. Vztáhnout její problematiku k žákům základní školy. Navrhnout design výzkum, v rámci kterého budou sbírána data formou dotazníku. Sběr dat proběhne pouze jednou, a to na více základních školách. Sledovány budou vybrané aspekty odpovědného spotřebitelského chování u žáků čtvrtých a pátých ročníků základní školy. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit s aktuální směrnicí děkana o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, zaměřit se na odpovědnou a udržitelnou spotřebu. Vztáhnout její problematiku k žákům základní školy. Navrhnout design výzkum, v rámci kterého budou sbírána data formou dotazníku. Sběr dat proběhne pouze jednou, a to na více základních školách. Sledovány budou vybrané aspekty odpovědného spotřebitelského chování u žáků čtvrtých a pátých ročníků základní školy. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Seznam doporučené literatury
Dlouhá, J. (2021). Za udržitelnost spotřebního chování a životního stylu nese odpovědnost vzdělávání:... as programem, který jsme společně vytvořili, ji může naplnit. Envigogika, 16(1).
Dlouhá, J., Kapitulčinová, D., Šindelářová, I., Kafková, D., Dlouhý, J. (2021). Odborné podklady k odpovědné spotřebě. Centrum pro otázky životního prostředí UK, ISBN: 978-80-87076-27-9. Dostupné online: http://odpovednaspotreba.cz/odborne-podklady/
Dlouhá, J., Kroufek, R., Neprašová, S., Jančaříková, K. (2021). Metodika vzdělávání k odpovědné spotřebě a životnímu stylu. Certifikováno MŽP pod číslem jednacím MZP/2021/320/476. Centrum pro otázky životního prostředí UK, ISBN: 978-80-87076-28-6. Dostupné online: http://odpovednaspotreba.cz/metodika/
Dlouhá, J., Henderson, L., Kroufek, R., Jančaříková, K., & Neprašová, S. (2021). Vzdělání k udržitelné spotřebě a životnímu stylu–cíle a výstupy. Envigogika, 16(1).
Dlouhá, J., Henderson, L., Kroufek, R., Jančaříková, K., & Neprašová, S. (2020). Udržitelná spotřeba a životní styl jako vzdělávací téma: Jaké vzdělávací cíle si stanovit, když chceme předjímat společenské změny? Envigogika, 15(1).
Kroufek, R., Janovec, J., Šikulová, R. (2020). Budoucí učitelé mateřských škol pohledem enviromentální a technické edukace. Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem. ISBN:978-80-7561-281-6
Seznam doporučené literatury
Dlouhá, J. (2021). Za udržitelnost spotřebního chování a životního stylu nese odpovědnost vzdělávání:... as programem, který jsme společně vytvořili, ji může naplnit. Envigogika, 16(1).
Dlouhá, J., Kapitulčinová, D., Šindelářová, I., Kafková, D., Dlouhý, J. (2021). Odborné podklady k odpovědné spotřebě. Centrum pro otázky životního prostředí UK, ISBN: 978-80-87076-27-9. Dostupné online: http://odpovednaspotreba.cz/odborne-podklady/
Dlouhá, J., Kroufek, R., Neprašová, S., Jančaříková, K. (2021). Metodika vzdělávání k odpovědné spotřebě a životnímu stylu. Certifikováno MŽP pod číslem jednacím MZP/2021/320/476. Centrum pro otázky životního prostředí UK, ISBN: 978-80-87076-28-6. Dostupné online: http://odpovednaspotreba.cz/metodika/
Dlouhá, J., Henderson, L., Kroufek, R., Jančaříková, K., & Neprašová, S. (2021). Vzdělání k udržitelné spotřebě a životnímu stylu–cíle a výstupy. Envigogika, 16(1).
Dlouhá, J., Henderson, L., Kroufek, R., Jančaříková, K., & Neprašová, S. (2020). Udržitelná spotřeba a životní styl jako vzdělávací téma: Jaké vzdělávací cíle si stanovit, když chceme předjímat společenské změny? Envigogika, 15(1).
Kroufek, R., Janovec, J., Šikulová, R. (2020). Budoucí učitelé mateřských škol pohledem enviromentální a technické edukace. Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem. ISBN:978-80-7561-281-6