Diplomová práce pojednává o metodě kooperativního vyučování, podpůrných metodách a samotné realizaci kooperativního vyučování v hodinách matematiky na 1. stupni ZŠ.
Teoretická část se zabývá pojmem kooperativní výuka, jejími výhodami, nevýhodami, rozdílnými přístupy, motivací, klíčovými kompetencemi a také tím, jak kooperativní výuku
podpořit. Praktická část obsahuje vlastní realizaci kooperativní výuky v praxi a dotazníkové
šetření. Praxe je zaměřená na jednotlivé metody kooperativní výuky v hodinách matematiky
ve všech ročnících 1. stupně základní školy. V těchto hodinách jsou pozorovány, analyzovány a hodnoceny jednotlivé složky kooperativní výuky. Praktická část obsahuje také výsledky dotazníkového šetření učitelů 1. stupně dalších základních škol, ve kterém zjišťujeme
zapojení metody kooperativního učení v hodinách matematiky, časovou náročnost příprav a
také efektivitu kooperativní výuky. Hlavním cílem praktického výzkumu je zjistit efektivitu
kooperativní výuky, posílit schopnost kooperace u mladších žáků, rozvíjení klíčových kompetencí a také možnosti podpory kooperativní výuky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis discusses the method of cooperative learning, supporting methods and the actual implementation of cooperative strategies in mathematics classes at primary education. The theoretical part deals with the term itself, advantages and disadvantages
of cooperative learning, different approaches, motivation, key competences and also supporting methods. The practical part includes the implementation of cooperative learning
strategies in practice and a questionnaire for primary teachers and their involvement of cooperative learning. In these classes, individual components of cooperative learning are observed, analyzed and evaluated. The practical part also contains the results of a questionnaire
of primary school teachers, in which we find out the involvement of the cooperative learning
strategies in mathematics, the time requirement of the lesson preparation and also the effectiveness of cooperative learning. The main goal of the practical research is to find out the
effectiveness of cooperative learning, to strengthen the ability of cooperation among younger
students, the development of key competences and also the possibilities of supporting cooperative learning.
Klíčová slova
kooperativní výuka, matematika, základní škola, spolupráce
Diplomová práce pojednává o metodě kooperativního vyučování, podpůrných metodách a samotné realizaci kooperativního vyučování v hodinách matematiky na 1. stupni ZŠ.
Teoretická část se zabývá pojmem kooperativní výuka, jejími výhodami, nevýhodami, rozdílnými přístupy, motivací, klíčovými kompetencemi a také tím, jak kooperativní výuku
podpořit. Praktická část obsahuje vlastní realizaci kooperativní výuky v praxi a dotazníkové
šetření. Praxe je zaměřená na jednotlivé metody kooperativní výuky v hodinách matematiky
ve všech ročnících 1. stupně základní školy. V těchto hodinách jsou pozorovány, analyzovány a hodnoceny jednotlivé složky kooperativní výuky. Praktická část obsahuje také výsledky dotazníkového šetření učitelů 1. stupně dalších základních škol, ve kterém zjišťujeme
zapojení metody kooperativního učení v hodinách matematiky, časovou náročnost příprav a
také efektivitu kooperativní výuky. Hlavním cílem praktického výzkumu je zjistit efektivitu
kooperativní výuky, posílit schopnost kooperace u mladších žáků, rozvíjení klíčových kompetencí a také možnosti podpory kooperativní výuky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis discusses the method of cooperative learning, supporting methods and the actual implementation of cooperative strategies in mathematics classes at primary education. The theoretical part deals with the term itself, advantages and disadvantages
of cooperative learning, different approaches, motivation, key competences and also supporting methods. The practical part includes the implementation of cooperative learning
strategies in practice and a questionnaire for primary teachers and their involvement of cooperative learning. In these classes, individual components of cooperative learning are observed, analyzed and evaluated. The practical part also contains the results of a questionnaire
of primary school teachers, in which we find out the involvement of the cooperative learning
strategies in mathematics, the time requirement of the lesson preparation and also the effectiveness of cooperative learning. The main goal of the practical research is to find out the
effectiveness of cooperative learning, to strengthen the ability of cooperation among younger
students, the development of key competences and also the possibilities of supporting cooperative learning.
Klíčová slova
kooperativní výuka, matematika, základní škola, spolupráce
Diplomová práce pojednává o metodě kooperativního vyučování, podpůrných metodách a samotné realizaci kooperativního vyučování v hodinách matematiky na 1.stupni ZŠ.
Teoretická část se zabývá pojmem kooperativní výuka, jejími výhodami, nevýhodami, rozdílnými přístupy, motivací, klíčovými kompetencemi a také tím, jak kooperativní výuku podpořit.
Praktická část obsahuje vlastní realizaci kooperativní výuky v praxi a dotazníkové šetření. Praxe je zaměřená na jednotlivé metody kooperativní výuky v hodinách matematiky ve všech ročnících 1.stupně základní školy. V těchto hodinách jsou pozorovány, analyzovány a hodnoceny jednotlivé složky kooperativní výuky. Praktická část obsahuje také výsledky dotazníkového šetření učitelů 1.stupně dalších základních škol, ve kterém zjišťujeme zapojení metody kooperativního učení v hodinách matematiky, časovou náročnost příprav a také efektivitu kooperativní výuky.
Hlavním cílem praktického výzkumu je zjistit efektivitu kooperativní výuky, posílit schopnost kooperace u mladších žáků, rozvíjení klíčových kompetencí a také možnosti podpory kooperativní výuky.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce pojednává o metodě kooperativního vyučování, podpůrných metodách a samotné realizaci kooperativního vyučování v hodinách matematiky na 1.stupni ZŠ.
Teoretická část se zabývá pojmem kooperativní výuka, jejími výhodami, nevýhodami, rozdílnými přístupy, motivací, klíčovými kompetencemi a také tím, jak kooperativní výuku podpořit.
Praktická část obsahuje vlastní realizaci kooperativní výuky v praxi a dotazníkové šetření. Praxe je zaměřená na jednotlivé metody kooperativní výuky v hodinách matematiky ve všech ročnících 1.stupně základní školy. V těchto hodinách jsou pozorovány, analyzovány a hodnoceny jednotlivé složky kooperativní výuky. Praktická část obsahuje také výsledky dotazníkového šetření učitelů 1.stupně dalších základních škol, ve kterém zjišťujeme zapojení metody kooperativního učení v hodinách matematiky, časovou náročnost příprav a také efektivitu kooperativní výuky.
Hlavním cílem praktického výzkumu je zjistit efektivitu kooperativní výuky, posílit schopnost kooperace u mladších žáků, rozvíjení klíčových kompetencí a také možnosti podpory kooperativní výuky.
Seznam doporučené literatury
BRIGGS, Mary a Sue DAVIS. Creative teaching: mathematics in the primary classroom. 2nd ed. London: Routledge, 2015. ISBN 978-0-415-71385-6.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0192-3.
POLÁK, Josef. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně. Plzeň: Fraus, 2016. ISBN 978-80-7489-327-8.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.
VEDDER, Paulus. Cooperative learning: a study on processes and effects of cooperation between primary school children. Groningen: Rijksuniversiteit, 1985.
Seznam doporučené literatury
BRIGGS, Mary a Sue DAVIS. Creative teaching: mathematics in the primary classroom. 2nd ed. London: Routledge, 2015. ISBN 978-0-415-71385-6.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0192-3.
POLÁK, Josef. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně. Plzeň: Fraus, 2016. ISBN 978-80-7489-327-8.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.
VEDDER, Paulus. Cooperative learning: a study on processes and effects of cooperation between primary school children. Groningen: Rijksuniversiteit, 1985.