Tato diplomová práce se věnuje managementu zdravotní gramotnosti učitelů základních škol. Zdravotní gramotnost, tedy schopnost získat, pochopit, zhodnotit a využít informace týkající se zdraví, je jednou ze základních schopností, která pomáhá lidem udržet a zlepšit kvalitu života, pečovat o zdraví a předcházet nemocem. Zvyšování zdravotní gramotnosti je celoživotní proces, nicméně základní návyky získávají lidé v dětství. Proto jsme se v této diplomové práci zaměřili na základní školy a jejich učitele, kteří své žáky značně ovlivňují. Cílem této práce bylo zmapovat zdravotní gramotnost učitelů základních škol, porovnat s výsledky výzkumů uskutečněných na území České republiky, porovnat zdravotní gramotnost učitelů v jejích jednotlivých oblastech a tím přispět k řešení problematiky zvyšování zdravotní gramotnosti obyvatel ČR.
Zvolil jsme dotazníkové šetření za pomoci mezinárodně využívaného dotazníku HLS-Q12 CZ a za podpory Ústavu pro zdravotní gramotnost. Výzkum proběhl v dubnu až červnu 2023 ve dvaceti školách ve Šluknovském výběžku.
Z našeho výzkumu vyplynulo, že učitelé základních škol dosahují v hodnocení zdravotní gramotnosti horších výsledků, než ukazují mezinárodní studie, které proběhly i v ČR.
Anotace v angličtině
This thesis is dedicated to managing the health literacy of primary school teachers. Health literacy, the ability to acquire, understand, evaluate and use health information, is one of the essential skills that helps people maintain and improve their quality of life, care for underlying habits are acquired by people in childhood. That is why, in this thesis, we focused on primary schools and their teachers, who greatly influence their pupils. The aim of this work was to map the health literacy of primary school teachers, compare with the results of research carried out on the territory of the Czech republic, compare the health literycy of teachers in its individual areas and thus contribute to the solution of the issue of increasing the health literacy of the population of the Czech republic.
We chose a questionnaire survey using an internationally used questionnaire HLS-Q12 CZ and supported by the Institute for Health Literacy. The research took place between April and June 2023 in twenty schools in the Šluknov promontory.
Our research has shown that primary school teachers score worse in health literacy assessments than international studies, which have also taken place in the Czech republic, show.
Klíčová slova
Zdravotní gramotnost, výzkum zdravotní gramotnosti, učitelé základních škol
Klíčová slova v angličtině
Health literacy, Health literacy research, Primary school teachers
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se věnuje managementu zdravotní gramotnosti učitelů základních škol. Zdravotní gramotnost, tedy schopnost získat, pochopit, zhodnotit a využít informace týkající se zdraví, je jednou ze základních schopností, která pomáhá lidem udržet a zlepšit kvalitu života, pečovat o zdraví a předcházet nemocem. Zvyšování zdravotní gramotnosti je celoživotní proces, nicméně základní návyky získávají lidé v dětství. Proto jsme se v této diplomové práci zaměřili na základní školy a jejich učitele, kteří své žáky značně ovlivňují. Cílem této práce bylo zmapovat zdravotní gramotnost učitelů základních škol, porovnat s výsledky výzkumů uskutečněných na území České republiky, porovnat zdravotní gramotnost učitelů v jejích jednotlivých oblastech a tím přispět k řešení problematiky zvyšování zdravotní gramotnosti obyvatel ČR.
Zvolil jsme dotazníkové šetření za pomoci mezinárodně využívaného dotazníku HLS-Q12 CZ a za podpory Ústavu pro zdravotní gramotnost. Výzkum proběhl v dubnu až červnu 2023 ve dvaceti školách ve Šluknovském výběžku.
Z našeho výzkumu vyplynulo, že učitelé základních škol dosahují v hodnocení zdravotní gramotnosti horších výsledků, než ukazují mezinárodní studie, které proběhly i v ČR.
Anotace v angličtině
This thesis is dedicated to managing the health literacy of primary school teachers. Health literacy, the ability to acquire, understand, evaluate and use health information, is one of the essential skills that helps people maintain and improve their quality of life, care for underlying habits are acquired by people in childhood. That is why, in this thesis, we focused on primary schools and their teachers, who greatly influence their pupils. The aim of this work was to map the health literacy of primary school teachers, compare with the results of research carried out on the territory of the Czech republic, compare the health literycy of teachers in its individual areas and thus contribute to the solution of the issue of increasing the health literacy of the population of the Czech republic.
We chose a questionnaire survey using an internationally used questionnaire HLS-Q12 CZ and supported by the Institute for Health Literacy. The research took place between April and June 2023 in twenty schools in the Šluknov promontory.
Our research has shown that primary school teachers score worse in health literacy assessments than international studies, which have also taken place in the Czech republic, show.
Klíčová slova
Zdravotní gramotnost, výzkum zdravotní gramotnosti, učitelé základních škol
Klíčová slova v angličtině
Health literacy, Health literacy research, Primary school teachers
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury, vypracování rešerše zkoumané problematiky, stanovení metodiky a cílů práce
2. Výběr standardizovaného dotazníku
3. Sepsání teoretické části práce
4. Sběr dat
5. Statistické zpracování získaných dat a sepsání praktické části práce
6. Finalizace práce, sepsání diskuze na základě získaných poznatků, odevzdání práce
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury, vypracování rešerše zkoumané problematiky, stanovení metodiky a cílů práce
2. Výběr standardizovaného dotazníku
3. Sepsání teoretické části práce
4. Sběr dat
5. Statistické zpracování získaných dat a sepsání praktické části práce
6. Finalizace práce, sepsání diskuze na základě získaných poznatků, odevzdání práce
Seznam doporučené literatury
BÁRTLOVÁ, S. a kol. 2018. Zdravotní gramotnost u vybraných skupin Jihočeského kraje. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2201-1
HAMPLOVÁ, L. 2019. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví pro zdravotnické obory. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0568-7
MACHOVÁ, J. a KUBÁTOVÁ, D. a kol. 2015. Výchova ke zdraví, 2. aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5351-5
PRŮCHOVÁ, D., BOLEDOVIČOVÁ, M., MACHOVÁ, A., 2016. Zdravotní gramotnost u dětí a adolescentů – přehledová studie. In: Ošetrovateľstvo - tradície a perspektivy. Piešťany. ISBN 978-80-8132-151-1
SØRENSEN et al.2013: Measuring health literacy in populations: illuminating the design and development process of the European Health Literacy Survey Questionnaire (HLS-EU-Q). BMC Public Health 13:948 Dostupný z: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2458-13-948
MZ ČR, 2020 [online], Zdraví 2030, Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v České republice do roku 2030, Praha: [cit. 2022-03-19]. Dostupné z: https://zdravi2030.mzcr.cz/zdravi-2030-strategicky-ramec.pdf
WHO, 2013 Health literacy. The solid facts: Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, ISBN: 978 92 890 00154. Dostupné z: https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/190655/e96854.pdf
Seznam doporučené literatury
BÁRTLOVÁ, S. a kol. 2018. Zdravotní gramotnost u vybraných skupin Jihočeského kraje. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2201-1
HAMPLOVÁ, L. 2019. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví pro zdravotnické obory. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0568-7
MACHOVÁ, J. a KUBÁTOVÁ, D. a kol. 2015. Výchova ke zdraví, 2. aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5351-5
PRŮCHOVÁ, D., BOLEDOVIČOVÁ, M., MACHOVÁ, A., 2016. Zdravotní gramotnost u dětí a adolescentů – přehledová studie. In: Ošetrovateľstvo - tradície a perspektivy. Piešťany. ISBN 978-80-8132-151-1
SØRENSEN et al.2013: Measuring health literacy in populations: illuminating the design and development process of the European Health Literacy Survey Questionnaire (HLS-EU-Q). BMC Public Health 13:948 Dostupný z: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2458-13-948
MZ ČR, 2020 [online], Zdraví 2030, Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v České republice do roku 2030, Praha: [cit. 2022-03-19]. Dostupné z: https://zdravi2030.mzcr.cz/zdravi-2030-strategicky-ramec.pdf
WHO, 2013 Health literacy. The solid facts: Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, ISBN: 978 92 890 00154. Dostupné z: https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/190655/e96854.pdf
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomová práce se věnuje managementu zdravotní gramotnosti učitelů základních škol. Zdravotní gramotnost, tedy schopnost získat, pochopit, zhodnotit a využít informace týkající se zdraví, je jednou ze základních schopností, která pomáhá lidem udržet a zlepšit kvalitu života, pečovat o zdraví a předcházet nemocem. Zvyšování zdravotní gramotnosti je celoživotní proces, nicméně základní návyky získávají lidé v dětství. Proto se autoři v diplomové práci zaměřili na základní školy a jejich učitele, kteří své žáky značně ovlivňují. Cílem práce bylo zmapovat zdravotní gramotnost učitelů základních škol, porovnat s výsledky výzkumů uskutečněných na území České republiky, porovnat zdravotní gramotnost učitelů v jejích jednotlivých oblastech a tím přispět k řešení problematiky zvyšování zdravotní gramotnosti obyvatel ČR. Autoři zvolili dotazníkové šetření za pomoci mezinárodně využívaného dotazníku HLS-Q12 CZ a za podpory Ústavu pro zdravotní gramotnost. Výzkum proběhl v dubnu až červnu 2023 ve dvaceti školách ve Šluknovském výběžku. Z výzkumu vyplynulo, že učitelé základních škol dosahují v hodnocení zdravotní gramotnosti horších výsledků, než ukazují mezinárodní studie, které proběhly i v ČR.
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR vedoucí diplomové práce
Osvětlete, kteří pedagogičtí pracovníci nemají pedagogické VŠ vzdělání. Popište výběr respondentů. Jaká byla kritéria pro označení „excelentní znalosti?
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR oponent diplomové práce
Na základě, jakých kritérii jste si zvolila pro Vaše šetření vybranou lokalitu? Ve Vaší vzorce je 17 dotázaných respondentů bez pedagogického vzdělání (Tabulka č.7) – tito respondenti jsou pedagogové nebo asistenti pedagoga? „Pokud chceme od škol a jejích učitelů, aby zvyšovali zdravotní gramotnost žáků a studentů, musíme začít od začátku, tedy změnou vzdělávání budoucích učitelů.“ – text z Vaší diplomové práce. Jakou změnu ve vzdělávání budoucích učitelů navrhujete? Jak si představujete zapojení zdravotníků do vzdělávaní pedagogů? Co by dle Vašeho názoru měla mít ucelená koncepce v oblasti zvyšování zdravotní gramotnosti? Jako uvádíte ve své diplomové práci, koncepce stále chybí (str.66). „Učebnice pro děti zejména na druhém stupni základních škol vedou děti ke zdravému životnímu stylu, zodpovědnému chování ve smyslu neužívání návykových látek, dodržování životosprávy, zdravého stravování, zdravé pohybové aktivity, zodpovědného sexuálního chování a v neposlední řadě i první pomoci. Otázkou je ale, jak školy k tomuto tématu přistupují. Pouhé čtení, byť ze sebelepších učebnic, není zrovna efektivním způsobem učení.“ – text z Vaší diplomové práce. Jakým způsobem jste zjišťovala přístup škol k uvedené problematice? Do jaké míry se Věnují problematice zdravého životního stylu na základních školách, kde jste realizovala dotazníkové šetření? Ve své diplomové práci uvádíte zavedení pravidelných školení nebo seminářů pro učitele v rámci jejich celoživotního vzdělávání. Prosím popište návrh realizace školení/seminářů. Jak by měly dle Vašeho názoru školení probíhat, jaká by měla být témata školení, jako by měli být hrazení, kdo by byly lektoři, jaká by byla cílová skupina těchto seminářů. „Z mezinárodních výzkumů je zřejmé, že úroveň zdravotní gramotnosti je závislá na vzdělání respondentů. V našem dotazníku jsme se zaměřili na dosažené pedagogické vzdělání a zjistili jsme, že 226 respondentů dosahuje vysokoškolského vzdělání a z nich 128, tedy více než polovina, dosahuje omezenou zdravotní gramotnost.“ - text z Vaší diplomové práce. Prosím o vysvětlení tvrzení: - z mezinárodních výzkumů – jakých?
Studentka zodpověděl částečně dotazy členů zkušební komise. Členové zkušební komise se shodli na celkovém hodnocení diplomové práce známkou dobře.