Bakalářská práce věnuje tématu Demotivační faktory žáků ze sociálně vyloučených lokalit ke středoškolskému vzdělávání. Práce je rozdělena do dvou částí, a to na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje základním pojmům v oblasti motivace lidského chování a motivace k učení. Dále je popsána problematika sociálního vyloučení a sociálně vyloučených lokalit. V poslední části teoretické části bakalářské práce je popsáno středoškolské vzdělávání a problematika předčasných odchodů ze vzdělávání. Praktická část se zaobírá kvalitativním výzkumem, který se snaží zodpovědět deskriptivní výzkumný problém. Výzkum je realizován v prostředí mostecké základní školy s žáky devátých tříd, kteří nepodali přihlášku ke středoškolskému vzdělávání a jejich třídní učitelkou. Zjišťovali jsme, jaké faktory, tyto žáky demotivovaly při jejich rozhodování. Závěr práce představuje interpretaci dosažených výsledků, diskusi a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic Demotivational factors of pupils from socially excluded localities to secondary education. The thesis is divided into two parts, the theoretical and practical part. The theoretical part is devoted to the basic concepts in the field of motivation of human behaviour and motivation to learn. Furthermore, the problems of social exclusion and socially excluded localities are described. The last part of the theoretical part of the bachelor thesis describes secondary education and the issue of drop-outs. The practical part deals with qualitative research that tries to answer the
descriptive research problem. The research is conducted in the environment of a primary school in Most with 9th grade students who did not apply for secondary education and their class teacher. We investigated what factors demotivated these pupils in their decision making. The paper concludes with an interpretation of the results, discussion and recommendations for practice.
Klíčová slova
motivace, demotivace, sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, předčasné odchody ze vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
motivation, demotivation, social exclusion, socially excluded localities, early school leaving
Rozsah průvodní práce
70 s. (137 487 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce věnuje tématu Demotivační faktory žáků ze sociálně vyloučených lokalit ke středoškolskému vzdělávání. Práce je rozdělena do dvou částí, a to na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje základním pojmům v oblasti motivace lidského chování a motivace k učení. Dále je popsána problematika sociálního vyloučení a sociálně vyloučených lokalit. V poslední části teoretické části bakalářské práce je popsáno středoškolské vzdělávání a problematika předčasných odchodů ze vzdělávání. Praktická část se zaobírá kvalitativním výzkumem, který se snaží zodpovědět deskriptivní výzkumný problém. Výzkum je realizován v prostředí mostecké základní školy s žáky devátých tříd, kteří nepodali přihlášku ke středoškolskému vzdělávání a jejich třídní učitelkou. Zjišťovali jsme, jaké faktory, tyto žáky demotivovaly při jejich rozhodování. Závěr práce představuje interpretaci dosažených výsledků, diskusi a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic Demotivational factors of pupils from socially excluded localities to secondary education. The thesis is divided into two parts, the theoretical and practical part. The theoretical part is devoted to the basic concepts in the field of motivation of human behaviour and motivation to learn. Furthermore, the problems of social exclusion and socially excluded localities are described. The last part of the theoretical part of the bachelor thesis describes secondary education and the issue of drop-outs. The practical part deals with qualitative research that tries to answer the
descriptive research problem. The research is conducted in the environment of a primary school in Most with 9th grade students who did not apply for secondary education and their class teacher. We investigated what factors demotivated these pupils in their decision making. The paper concludes with an interpretation of the results, discussion and recommendations for practice.
Klíčová slova
motivace, demotivace, sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, předčasné odchody ze vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
motivation, demotivation, social exclusion, socially excluded localities, early school leaving
Zásady pro vypracování
Teoretická část se bude věnovat základním pojmům souvisejícím s motivací lidského chování a motivací k učení, dále se bude zabývat aktuálními poznatky z oblasti, sociálního vyloučení, sociálně vyloučených lokalit, dopadu této problematiky na vzdělávání a v neposlední řadě systému podpory žáků se sociálním znevýhodněním. Empirická část práce bude mít charakter kvalitativního výzkumu za použití polostrukturovaného rozhovoru s žáky 9. třídy, jejich třídní učitelkou a výchovným poradcem. Cílem bakalářské práce je odpovědět na výzkumnou otázku "Jaké jsou demotivační faktory žáků ze sociálně vyloučených lokalit ke středoškolskému vzdělávání?" a také navrhnout možnosti intervence a podpůrné faktory, které by vedly ke zvýšení počtu žáků ze sociálně vyloučených lokalit hlásící se na střední školy. Bakalářská práce by mohla být přínosem pro třídní učitele závěrečných ročníků na základních školách, dále také pro výchovné poradce, kariérové poradce a pro další osoby, které se podílejí na procesu sociálního začleňování jedinců z cílové skupiny.
Zásady pro vypracování
Teoretická část se bude věnovat základním pojmům souvisejícím s motivací lidského chování a motivací k učení, dále se bude zabývat aktuálními poznatky z oblasti, sociálního vyloučení, sociálně vyloučených lokalit, dopadu této problematiky na vzdělávání a v neposlední řadě systému podpory žáků se sociálním znevýhodněním. Empirická část práce bude mít charakter kvalitativního výzkumu za použití polostrukturovaného rozhovoru s žáky 9. třídy, jejich třídní učitelkou a výchovným poradcem. Cílem bakalářské práce je odpovědět na výzkumnou otázku "Jaké jsou demotivační faktory žáků ze sociálně vyloučených lokalit ke středoškolskému vzdělávání?" a také navrhnout možnosti intervence a podpůrné faktory, které by vedly ke zvýšení počtu žáků ze sociálně vyloučených lokalit hlásící se na střední školy. Bakalářská práce by mohla být přínosem pro třídní učitele závěrečných ročníků na základních školách, dále také pro výchovné poradce, kariérové poradce a pro další osoby, které se podílejí na procesu sociálního začleňování jedinců z cílové skupiny.
Seznam doporučené literatury
Brož, M., Kintlová, P., Toušek, L., Černý, J., & Hůle, D. (2007). Kdo drží černého petra: Sociální vyloučení v liberci, plzni a ústí nad labem. Člověk v tísni - společnost při České televizi.
Jánská, I., & Habart, T. (2011). Pojďte do školy! (Ne)rovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Člověk v tísni, o. p. s.
Maslow, A. H. (2021). Motivace a osobnost (P. Le Roch, Trans.). Portál.
Nakonečný, M. (1996). Motivace lidského chování. Academia.
Pavelková, I. (2002). Motivace k učení: Perspektivy orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Univerzita Karlova.
Svoboda, Z., Morvayová, P., Smolík, A., Nikolai, T., Hirtová, M., Lábusová, A., Rendl, M., & Mikulková, G. (2010). Schola excludus. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
Zíková, T., Jakoubek, M., Jakoubková Budilová, L., Koubková, H., Lábusová, A., Morvayová, P., Svoboda, Z., Strohsová, K., Pokorná, V., Krištof, R., & Radostný, L. (2011). Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Západočeská Univerzita.
Seznam doporučené literatury
Brož, M., Kintlová, P., Toušek, L., Černý, J., & Hůle, D. (2007). Kdo drží černého petra: Sociální vyloučení v liberci, plzni a ústí nad labem. Člověk v tísni - společnost při České televizi.
Jánská, I., & Habart, T. (2011). Pojďte do školy! (Ne)rovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Člověk v tísni, o. p. s.
Maslow, A. H. (2021). Motivace a osobnost (P. Le Roch, Trans.). Portál.
Nakonečný, M. (1996). Motivace lidského chování. Academia.
Pavelková, I. (2002). Motivace k učení: Perspektivy orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Univerzita Karlova.
Svoboda, Z., Morvayová, P., Smolík, A., Nikolai, T., Hirtová, M., Lábusová, A., Rendl, M., & Mikulková, G. (2010). Schola excludus. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
Zíková, T., Jakoubek, M., Jakoubková Budilová, L., Koubková, H., Lábusová, A., Morvayová, P., Svoboda, Z., Strohsová, K., Pokorná, V., Krištof, R., & Radostný, L. (2011). Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Západočeská Univerzita.