Diplomová práce se zaměřuje na oblast školního klimatu. Přesněji, zabývá se aktuálním třídním klimatem. Jejím cílem je zjistit, jaká atmosféra a klima panuje ve třídách,
do kterých byli zařazeni ukrajinští žáci. Jaký vliv má tato skutečnost na vztahy ve třídě, kvalitu výuky a učitele, a to z pohledu žáků samotných. Rovněž má práce poukázat na to, že sociální klima třídy je důležité pro kvalitní fungování celé skupiny. V teoretické části
je práce zaměřena na klima třídy, jeho aktéry a faktory, které jej ovlivňují. Další text
se věnuje integraci žáků. Praktická část vychází z metody kvantitativního šetření
dle Mareše a Ježka (2012) na dostupném vzorku deseti tříd 2. stupně základních škol v Ústí nad Labem a jeho blízkém okolí. Odpovědi žáků jednotlivých tříd na zadané otázky jsou sumarizovány a vyhodnoceny. Na základě shrnutí výsledků jsou formulována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the area of school climate. More precisely, it deals with the current class climate. Its goal is to find out what kind of atmosphere and climate prevails in the classes in which Ukrainian pupils were enrolled. What effect does this fact have on the relationships in the classroom, the quality of teaching and the teacher, from the point of view not only of the pupils, but also of the teacher. The thesis also aims to point out that the social climate of the class is important for the quality functioning of the entire group. In the theoretical part, the paper is focused on the classroom climate, its actors and factors that influence it. The next text deals with the integration of pupils. The practical part is based on the method of quantitative investigation according to Mareš and Ježek (2012) on an available sample of ten second grade classes of elementary schools in Ústí nad Labem and its vicinity The answers of students of individual classes to the given questions are summarized and evaluated. Based on the summary, recommendations for practice are formulated.
Klíčová slova
Klima školy, klima školní třídy, atmosféra třídy, starší školní věk, integrace
Klíčová slova v angličtině
School climate, school classroom climate, class atmosphere, older school age, integration
Rozsah průvodní práce
78 s. (115 099 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na oblast školního klimatu. Přesněji, zabývá se aktuálním třídním klimatem. Jejím cílem je zjistit, jaká atmosféra a klima panuje ve třídách,
do kterých byli zařazeni ukrajinští žáci. Jaký vliv má tato skutečnost na vztahy ve třídě, kvalitu výuky a učitele, a to z pohledu žáků samotných. Rovněž má práce poukázat na to, že sociální klima třídy je důležité pro kvalitní fungování celé skupiny. V teoretické části
je práce zaměřena na klima třídy, jeho aktéry a faktory, které jej ovlivňují. Další text
se věnuje integraci žáků. Praktická část vychází z metody kvantitativního šetření
dle Mareše a Ježka (2012) na dostupném vzorku deseti tříd 2. stupně základních škol v Ústí nad Labem a jeho blízkém okolí. Odpovědi žáků jednotlivých tříd na zadané otázky jsou sumarizovány a vyhodnoceny. Na základě shrnutí výsledků jsou formulována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the area of school climate. More precisely, it deals with the current class climate. Its goal is to find out what kind of atmosphere and climate prevails in the classes in which Ukrainian pupils were enrolled. What effect does this fact have on the relationships in the classroom, the quality of teaching and the teacher, from the point of view not only of the pupils, but also of the teacher. The thesis also aims to point out that the social climate of the class is important for the quality functioning of the entire group. In the theoretical part, the paper is focused on the classroom climate, its actors and factors that influence it. The next text deals with the integration of pupils. The practical part is based on the method of quantitative investigation according to Mareš and Ježek (2012) on an available sample of ten second grade classes of elementary schools in Ústí nad Labem and its vicinity The answers of students of individual classes to the given questions are summarized and evaluated. Based on the summary, recommendations for practice are formulated.
Klíčová slova
Klima školy, klima školní třídy, atmosféra třídy, starší školní věk, integrace
Klíčová slova v angličtině
School climate, school classroom climate, class atmosphere, older school age, integration
Zásady pro vypracování
1. Studium vybrané literatury a odborných článků vztahujících se k tématu diplomové práce. 2.Teoretické část bude zaměřena především na klima třídy, jeho aktéry a faktory které ho ovlivňují. Dále se bude věnovat integraci žáků. 3. Předmětem výzkumu bude určit, jaká atmosféra a klima se nachází ve třídách, do kterých byli zařazeni ukrajinští žáci a to pohledem učitelů a žáků samotných. Dále budou formulovány cíle, vymezí se výzkumné problémy a hypotéza. 4. Práce bude obsahovat smíšený design výzkumu. Standardizovaný dotazník pro žáky, kteří budou rozděleni na dvě skupiny a rozhovor s učiteli. Výsledky dotazníku budou vyhodnoceny a komparovány mezi skupinami. Na základě jejich vyhodnocení se stanový závěr a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Studium vybrané literatury a odborných článků vztahujících se k tématu diplomové práce. 2.Teoretické část bude zaměřena především na klima třídy, jeho aktéry a faktory které ho ovlivňují. Dále se bude věnovat integraci žáků. 3. Předmětem výzkumu bude určit, jaká atmosféra a klima se nachází ve třídách, do kterých byli zařazeni ukrajinští žáci a to pohledem učitelů a žáků samotných. Dále budou formulovány cíle, vymezí se výzkumné problémy a hypotéza. 4. Práce bude obsahovat smíšený design výzkumu. Standardizovaný dotazník pro žáky, kteří budou rozděleni na dvě skupiny a rozhovor s učiteli. Výsledky dotazníku budou vyhodnoceny a komparovány mezi skupinami. Na základě jejich vyhodnocení se stanový závěr a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. 1. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GABAŠOVÁ, Jitka, VOSMÍK, Miroslav. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe, 2019. ISBN 9788074964190.
GRECMANOVÁ, Helena et al. Klima školy: Soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87652-22-0.
CHRÁSKA, Miroslav, TOMANOVÁ, Dana, HOLOUŠOVÁ, Drahomíra. Klima současné české školy: Sborník příspěvků z 11. konference ČPdS. Brno: Konvoj, 2003. ISBN 80-7203-064-5.
JEŽEK, Stanislav. Psychosociální klima školy III. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-45-4.
KOSTELECKÁ, Yvona, HÁNA, David, HASMAN, Jiří. Integrace žáků-cizinců v širším kontextu. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-7290-896-7.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7435-220-1.
MAREŠ, Jiří, JEŽEK, Stanislav. Klima školní třídy: Dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-79-8.
RADOSTNÝ, Lukáš et al. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. 1. Praha: META o.s., 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. 1. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GABAŠOVÁ, Jitka, VOSMÍK, Miroslav. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe, 2019. ISBN 9788074964190.
GRECMANOVÁ, Helena et al. Klima školy: Soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87652-22-0.
CHRÁSKA, Miroslav, TOMANOVÁ, Dana, HOLOUŠOVÁ, Drahomíra. Klima současné české školy: Sborník příspěvků z 11. konference ČPdS. Brno: Konvoj, 2003. ISBN 80-7203-064-5.
JEŽEK, Stanislav. Psychosociální klima školy III. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-45-4.
KOSTELECKÁ, Yvona, HÁNA, David, HASMAN, Jiří. Integrace žáků-cizinců v širším kontextu. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-7290-896-7.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7435-220-1.
MAREŠ, Jiří, JEŽEK, Stanislav. Klima školní třídy: Dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-79-8.
RADOSTNÝ, Lukáš et al. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. 1. Praha: META o.s., 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.