Naše práce se zabývá, jakým způsobem a zda vůbec je v rámci sexuální výchovy na druhém stupni základních škol probíráno téma sexuální identity. V teoretické části postihujeme psychosexuální vývoj jedince, základní pojmy spojené s problematikou (gender, pohlaví, sexuální orientace atp.) a teorii i praxi sexuální výchovy. Empirickou část tvoří kvalitativní výzkum realizovaný prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s pedagogy vyučujícími sexuální výchovu na druhém stupni základních škol. Účelem je prozkoumat, jak jednotliví respondenti chápou pojem sexuální identita, zda a jakým způsobem ji zahrnují do výuky sexuální výchovy, vlastní pojetí sexuální výchovy a případné postřehy ke zlepšení. Podstatou práce je poskytnout aktuální náhled do problematiky sexuální identity jakožto součásti výuky sexuální výchovy na druhém stupni základních škol.
Anotace v angličtině
Our thesis deals with how and whether the topic of sexual identity is discussed in the context of sexual education at 2nd primary school level. In the theoretical part we discuss the psychosexual development of the individual, basic terminology related to the issue (gender, sex, sexual orientation, etc.) and the theory and practice of sexual education. The empirical part consists of a qualitative research via semi-structured interviews with teachers teaching sex education at 2nd primary school level. The purpose is to explore how individual respondents understand the concept of sexual identity, whether and how they include it in the teaching of sex education, their own conception of sex education and possible insights for improvement. The essence of this paper is to provide an up-to-date insight into the issue of sexual identity as part of sexuality education at 2nd primary school level.
Klíčová slova
sexuální výchova, sexuální identita, gender, pohlaví, sexuální orientace
Klíčová slova v angličtině
sex education, sexual identity, gender, sexes, sexual orientation
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Naše práce se zabývá, jakým způsobem a zda vůbec je v rámci sexuální výchovy na druhém stupni základních škol probíráno téma sexuální identity. V teoretické části postihujeme psychosexuální vývoj jedince, základní pojmy spojené s problematikou (gender, pohlaví, sexuální orientace atp.) a teorii i praxi sexuální výchovy. Empirickou část tvoří kvalitativní výzkum realizovaný prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s pedagogy vyučujícími sexuální výchovu na druhém stupni základních škol. Účelem je prozkoumat, jak jednotliví respondenti chápou pojem sexuální identita, zda a jakým způsobem ji zahrnují do výuky sexuální výchovy, vlastní pojetí sexuální výchovy a případné postřehy ke zlepšení. Podstatou práce je poskytnout aktuální náhled do problematiky sexuální identity jakožto součásti výuky sexuální výchovy na druhém stupni základních škol.
Anotace v angličtině
Our thesis deals with how and whether the topic of sexual identity is discussed in the context of sexual education at 2nd primary school level. In the theoretical part we discuss the psychosexual development of the individual, basic terminology related to the issue (gender, sex, sexual orientation, etc.) and the theory and practice of sexual education. The empirical part consists of a qualitative research via semi-structured interviews with teachers teaching sex education at 2nd primary school level. The purpose is to explore how individual respondents understand the concept of sexual identity, whether and how they include it in the teaching of sex education, their own conception of sex education and possible insights for improvement. The essence of this paper is to provide an up-to-date insight into the issue of sexual identity as part of sexuality education at 2nd primary school level.
Klíčová slova
sexuální výchova, sexuální identita, gender, pohlaví, sexuální orientace
Klíčová slova v angličtině
sex education, sexual identity, gender, sexes, sexual orientation
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat, jakým způsobem je v rámci sexuální výchovy na druhém stupni ZŠ probíráno téma sexuální identity i témata s ní spojená a zanalyzovat postřehy pedagogů případně jejich návrhy na zlepšení. Teoretická část se bude věnovat základním pojmům jako jsou: vývoj sexuality, sexuální výchova, gender, pohlaví, sexuální orientace aj. Dále budou popsána rizika, jež se mohou pojit s absencí vědomostí o těchto tématech. Praktická část bude realizována formou kvalitativního šetření prostřednictvím hloubkového rozhovoru. Účelem je prozkoumat vlastní názor pedagogů na výše zmíněnou problematiku, jejich vlastní pojetí sexuální výchovy a případné postřehy ke zlepšení. Podstatou práce je seznámit zainteresované osoby s tématem sexuální identity a obhájit, proč je důležité zařadit toto téma do předmětu sexuální výchovy.
Key words: sexuální výchova, sexuální identita, gender, pohlaví, sexuální orientace
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat, jakým způsobem je v rámci sexuální výchovy na druhém stupni ZŠ probíráno téma sexuální identity i témata s ní spojená a zanalyzovat postřehy pedagogů případně jejich návrhy na zlepšení. Teoretická část se bude věnovat základním pojmům jako jsou: vývoj sexuality, sexuální výchova, gender, pohlaví, sexuální orientace aj. Dále budou popsána rizika, jež se mohou pojit s absencí vědomostí o těchto tématech. Praktická část bude realizována formou kvalitativního šetření prostřednictvím hloubkového rozhovoru. Účelem je prozkoumat vlastní názor pedagogů na výše zmíněnou problematiku, jejich vlastní pojetí sexuální výchovy a případné postřehy ke zlepšení. Podstatou práce je seznámit zainteresované osoby s tématem sexuální identity a obhájit, proč je důležité zařadit toto téma do předmětu sexuální výchovy.
Key words: sexuální výchova, sexuální identita, gender, pohlaví, sexuální orientace
Seznam doporučené literatury
JANIŠ, Kamil a Dagmar MARKOVÁ, 2007. Příspěvek k základům sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7041-621-1.
JANIŠ, Kamil a Vladimír TÄUBNER, 1999. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80-7041-902-4.
ŘÍČAN, Pavel, 2014. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN isbn978-80-262-0772-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
TÄUBNER, Vladimír, 1997. Metodika sexuální výchovy pro učitele, vychovatele, rodiče a studenty učitelství. 2. vyd., ve Fortuně l. Praha: Fortuna. ISBN 80-7168-403-1.
UZEL, Radim, 2006. Sexuální výchova. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí. ISBN 80-86991-69-5.
WEISS, Petr, 2010. Sexuologie. Praha: Grada. ISBN isbn978-80-247-2492-8.
Seznam doporučené literatury
JANIŠ, Kamil a Dagmar MARKOVÁ, 2007. Příspěvek k základům sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7041-621-1.
JANIŠ, Kamil a Vladimír TÄUBNER, 1999. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80-7041-902-4.
ŘÍČAN, Pavel, 2014. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN isbn978-80-262-0772-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
TÄUBNER, Vladimír, 1997. Metodika sexuální výchovy pro učitele, vychovatele, rodiče a studenty učitelství. 2. vyd., ve Fortuně l. Praha: Fortuna. ISBN 80-7168-403-1.
UZEL, Radim, 2006. Sexuální výchova. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí. ISBN 80-86991-69-5.
WEISS, Petr, 2010. Sexuologie. Praha: Grada. ISBN isbn978-80-247-2492-8.