Tématem diplomové práce je integrace výuky jazyka a slohu v hodinách českého jazyka. V teoretické části jsou analyzovány východiska a principy monografie Školní výpravy do krajiny češtiny od Stanislava Štěpáníka a kol. Dále je popsána strukturace učiva a způsob sestavování hodin podle metody E-U-R. Na základě těchto principů bylo navrženo a realizováno deset modelových hodin, které reflektují různé komunikační sféry. V příloze diplomové práce jsou prezentovány ukázky žákovských prací a hospitační záznamy z hodin.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is the integration of language and style teaching in the lessons of the Czech language. In the theoretical part, the starting points and principles of the monograph Školní výpravy do krajiny češtiny - "A School Trip to the Landscape of Czech Language" by Stanislav Štěpánek et al. are analysed. Furthermore, the structuring of the curriculum and the method of compiling lessons according to the E-U-R method are described. Based on these principles, ten model lesson plans were designed and implemented, reflecting different communication spheres. Samples of student work and observation records from the lessons are presented in the appendix of the diploma thesis.
Klíčová slova
Školní výpravy do krajiny češtiny, didaktika, integrace jazyka a slohu, komunikační sféry, evokace, uvědomění, reflexe, modelové hodiny
Klíčová slova v angličtině
Školní výpravy do krajiny češtiny/ A School Trip to the Landscape of Czech Language, didactics, integration of language and style, communication spheres, evocation, awareness, reflection, model lessons
Rozsah průvodní práce
152 s. (165 751 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je integrace výuky jazyka a slohu v hodinách českého jazyka. V teoretické části jsou analyzovány východiska a principy monografie Školní výpravy do krajiny češtiny od Stanislava Štěpáníka a kol. Dále je popsána strukturace učiva a způsob sestavování hodin podle metody E-U-R. Na základě těchto principů bylo navrženo a realizováno deset modelových hodin, které reflektují různé komunikační sféry. V příloze diplomové práce jsou prezentovány ukázky žákovských prací a hospitační záznamy z hodin.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is the integration of language and style teaching in the lessons of the Czech language. In the theoretical part, the starting points and principles of the monograph Školní výpravy do krajiny češtiny - "A School Trip to the Landscape of Czech Language" by Stanislav Štěpánek et al. are analysed. Furthermore, the structuring of the curriculum and the method of compiling lessons according to the E-U-R method are described. Based on these principles, ten model lesson plans were designed and implemented, reflecting different communication spheres. Samples of student work and observation records from the lessons are presented in the appendix of the diploma thesis.
Klíčová slova
Školní výpravy do krajiny češtiny, didaktika, integrace jazyka a slohu, komunikační sféry, evokace, uvědomění, reflexe, modelové hodiny
Klíčová slova v angličtině
Školní výpravy do krajiny češtiny/ A School Trip to the Landscape of Czech Language, didactics, integration of language and style, communication spheres, evocation, awareness, reflection, model lessons
Zásady pro vypracování
1. Odborná rešerše tématu, rekonstrukce metodologického východiska komunikačně a kognitivně orientované integrované didaktiky jazyka a slohu představené v monografii Školní výpravy do krajiny češtiny.
2. Analýza modelových hodin a výukových figur opírajících se o danou didaktickou koncepci.
3. Vytvoření vzorové výukové figury a její realizace ve vyučování (realizace této hodiny bude sloužit jako předvýzkum).
4. Stylizace teoretické části a stanovení didaktických zásad a principů pro didaktickou modifikaci daných metod pro potřeby gymnázia.
5. Návrh deseti modelových hodin/ výukových figur a jejich didaktický popis.
6. Evaluace navržených výukových hodin ve vyučování na gymnáziu.
Zásady pro vypracování
1. Odborná rešerše tématu, rekonstrukce metodologického východiska komunikačně a kognitivně orientované integrované didaktiky jazyka a slohu představené v monografii Školní výpravy do krajiny češtiny.
2. Analýza modelových hodin a výukových figur opírajících se o danou didaktickou koncepci.
3. Vytvoření vzorové výukové figury a její realizace ve vyučování (realizace této hodiny bude sloužit jako předvýzkum).
4. Stylizace teoretické části a stanovení didaktických zásad a principů pro didaktickou modifikaci daných metod pro potřeby gymnázia.
5. Návrh deseti modelových hodin/ výukových figur a jejich didaktický popis.
6. Evaluace navržených výukových hodin ve vyučování na gymnáziu.
Seznam doporučené literatury
Čapek, Robert: Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod (Praha, Grada 2020)
Ginnis, Paul: Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka (Praha, Euromedia Group 2019)
Liptáková, L. a kol.: Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatury pre primarne vzdelavanie (Prešov, Pedagogická fakulta Prešovské univerzity v Prešově 2015)
Sieglová, Dagmar: Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století (Praha, Grada 2019)
Štěpáník, S. a kol.: Školní výpravy do krajiny češtiny (Plzeň, Fraus 2020)
Štěpáník, S.: Výuka češtiny mezi tradicí a inovací (Praha, Academia 2020)
Štěpáník S. a kol.: Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi (Praha, Karolinum 2019)
Seznam doporučené literatury
Čapek, Robert: Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod (Praha, Grada 2020)
Ginnis, Paul: Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka (Praha, Euromedia Group 2019)
Liptáková, L. a kol.: Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatury pre primarne vzdelavanie (Prešov, Pedagogická fakulta Prešovské univerzity v Prešově 2015)
Sieglová, Dagmar: Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století (Praha, Grada 2019)
Štěpáník, S. a kol.: Školní výpravy do krajiny češtiny (Plzeň, Fraus 2020)
Štěpáník, S.: Výuka češtiny mezi tradicí a inovací (Praha, Academia 2020)
Štěpáník S. a kol.: Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi (Praha, Karolinum 2019)