Diplomová práce se zabývá aplikací autonomii-podporujícího vyučování podle sebe-determinační teorie u žáků mladšího školního věku s lehkým mentálním postižením.
Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit, jak autonomii-podporující chování učitele ovlivňuje motivaci žáků mladšího školního věku s lehkým mentálním postižením. Diplomová práce je kvalitativním výzkumem, hlavními metodami sběru dat byly zúčastněné pozorování a Projektivní nástroj k hodnocení autonomní motivace. Vzhledem k cíli výzkumu byl výzkumný soubor vybrán prostým záměrným výběrem.
Na hlavní výzkumnou otázku se nepodařilo nalézt jednoznačnou odpověď. Pozorování potvrdilo, že autonomii-podporující chování učitele mělo vliv na ochotu žáků zapojovat se aktivně při vyučování. Z výsledků nicméně jednoznačně nevyplývá, zda v průběhu výzkumu došlo u žáků k celkové změně kvality jejich motivace k učení. Situačně principy autonomii-podporujícího chování učitele podporují angažovanost žáků při vyučování a jejich ochotu dokončit zadané úkoly. Diplomová práce naznačuje, že autonomii-podporující styl vyučování učitele je pro žáky mladšího školního věku s lehkým mentálním postižením přínosný.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the application of autonomy-supportive teaching according to the self-determination theory for elementary students with mild intellectual disabilities.
The main goal of the diploma thesis was to explore how the autonomy-supportive instructional behavior of the teacher affects the motivation of elementary students with mild intellectual disabilities. The diploma thesis is a qualitative research, the main methods of data collection were participant observation and the Projective Assessment of Autonomous Motivation. Considering the aim of the research, the research set was selected by simple purposive sampling.
The results of the research don´t provide a clear answer to the main research question. The observation confirmed that the teacher's autonomy-supportive behavior had an effect on the pupils' engagement in the classroom. However, it is not clear from the results whether there was an overall change in the quality of the pupils´ motivation to learn. However, the principles of the teacher's autonomy-supportive behavior support students' engagement and their willingness to complete assigned tasks in particular situations. The diploma thesis suggests that the autonomy-supportive teaching is beneficial for elementary students with mild intellectual disabilities.
Klíčová slova
motivace, sebe-determinační teorie, autonomii-podporující vyučování, lehké mentální postižení, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
motivation, self-determination theory, autonomy-supportive teaching, mild intellectual disability, elementary students
Rozsah průvodní práce
119 s. (171 702)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá aplikací autonomii-podporujícího vyučování podle sebe-determinační teorie u žáků mladšího školního věku s lehkým mentálním postižením.
Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit, jak autonomii-podporující chování učitele ovlivňuje motivaci žáků mladšího školního věku s lehkým mentálním postižením. Diplomová práce je kvalitativním výzkumem, hlavními metodami sběru dat byly zúčastněné pozorování a Projektivní nástroj k hodnocení autonomní motivace. Vzhledem k cíli výzkumu byl výzkumný soubor vybrán prostým záměrným výběrem.
Na hlavní výzkumnou otázku se nepodařilo nalézt jednoznačnou odpověď. Pozorování potvrdilo, že autonomii-podporující chování učitele mělo vliv na ochotu žáků zapojovat se aktivně při vyučování. Z výsledků nicméně jednoznačně nevyplývá, zda v průběhu výzkumu došlo u žáků k celkové změně kvality jejich motivace k učení. Situačně principy autonomii-podporujícího chování učitele podporují angažovanost žáků při vyučování a jejich ochotu dokončit zadané úkoly. Diplomová práce naznačuje, že autonomii-podporující styl vyučování učitele je pro žáky mladšího školního věku s lehkým mentálním postižením přínosný.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the application of autonomy-supportive teaching according to the self-determination theory for elementary students with mild intellectual disabilities.
The main goal of the diploma thesis was to explore how the autonomy-supportive instructional behavior of the teacher affects the motivation of elementary students with mild intellectual disabilities. The diploma thesis is a qualitative research, the main methods of data collection were participant observation and the Projective Assessment of Autonomous Motivation. Considering the aim of the research, the research set was selected by simple purposive sampling.
The results of the research don´t provide a clear answer to the main research question. The observation confirmed that the teacher's autonomy-supportive behavior had an effect on the pupils' engagement in the classroom. However, it is not clear from the results whether there was an overall change in the quality of the pupils´ motivation to learn. However, the principles of the teacher's autonomy-supportive behavior support students' engagement and their willingness to complete assigned tasks in particular situations. The diploma thesis suggests that the autonomy-supportive teaching is beneficial for elementary students with mild intellectual disabilities.
Klíčová slova
motivace, sebe-determinační teorie, autonomii-podporující vyučování, lehké mentální postižení, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
motivation, self-determination theory, autonomy-supportive teaching, mild intellectual disability, elementary students
Zásady pro vypracování
1. Zvolená problematika a její odůvodnění
1.1Předmět práce:
Práce se bude zabývat aplikací autonomii-podporujícího vyučování podle sebe-determinační teorie (SDT). Principy autonomii-podporujícího vyučování budou aplikovány u žáků mladšího školního věku s lehkým mentálním postižením (LMP). V oblasti aplikace autonomii-podporujícího vyučování podle SDT bylo provedeno pouze malé množství výzkumů u osob s LMP. Podle mých zjištění necílila žádná ze studií na skupinu žáků mladšího školního věku. Je vhodné rozšířit poznání o výsledky aplikace na doposud nepoužitém souboru.
1.2 Rešerše recentních zdrojů – cíl a jeho odůvodnění
Sebe-determinační teorie představuje široký rámec pro studium lidské motivace a osobnosti. Je uznávanou teorií v oblasti výuky a nabízí konkrétní postupy do výuky pro zvýšení kvality motivace žáků. Autoři teorie (Deci, E. L., a Ryan, R. M.) se zaměřili především na tři vrozené potřeby, potřebu autonomie, kompetence a sounáležitosti. Pokud jsou tyto potřeby ve výuce uspokojeny, zvyšuje se motivace žáků k učení.
Metodu autonomii-podporujícího vyučování podle sebe-determinační teorie uplatnili na souboru žáků středních škol Reeve, Jang a Carrell (2004). Pelletier a Joussemet (2016) zkoumali vliv podpory autonomie u dospívajících a dospělých osob s LMP. Behzadnia, Rezaei a Salehi (2022) zkoumali metodu ve vztahu k žákům středních škol s LMP.
Navrhovaný kvalifikační projekt bude svým zaměřením na poznatky vzešlé z aplikace autonomii-podporujícího vyučování podle SDT na soubor žáků mladšího školního věku s LMP. Bude tak navazovat na dosavadní výzkumné aplikace na jiných souborech (viz výše) a doplňovat tak poznatky o aplikačních možnostech/limitech této metody.
2. Výzkumný problém
Navrhovaný kvalifikační projekt se bude zabývat výzkumným problémem formulovaným otázkou: Jak ovlivňuje aplikace autonomii-podporujícího vyučování podle sebe-determinační teorie kvalitu motivace ve výuce u žáků mladšího školního věku s LMP.
3. Návrh struktury kvalifikační práce včetně metodologického rámce
Pojmová východiska: motivace, sebe-determinační teorie, osobnost osob s LMP
Teoreticko-kritická analýza stavu poznání v dané problematice
Výzkumný projekt – vymezení problému a výzkumných otázek: aplikace autonomii-podporujícího vyučování v hodinách Čj u 4 žáků mladšího školního roku s LMP
Metodologický rámec
- typ výzkumného plánu – případová studie
- metoda výběru souboru – prostý záměrný výběr
- metoda sběru dat – zúčastněné pozorování, introspekce
- metoda zpracování dat – pozorovací formulář
- metoda analýzy dat – kategorizace a interpretace získaných dat
- metoda validace výsledků –
Výsledky
Diskuse – teoreticko-kritická syntéza výsledků projektu a dosavadního poznání
Souhrn
Zásady pro vypracování
1. Zvolená problematika a její odůvodnění
1.1Předmět práce:
Práce se bude zabývat aplikací autonomii-podporujícího vyučování podle sebe-determinační teorie (SDT). Principy autonomii-podporujícího vyučování budou aplikovány u žáků mladšího školního věku s lehkým mentálním postižením (LMP). V oblasti aplikace autonomii-podporujícího vyučování podle SDT bylo provedeno pouze malé množství výzkumů u osob s LMP. Podle mých zjištění necílila žádná ze studií na skupinu žáků mladšího školního věku. Je vhodné rozšířit poznání o výsledky aplikace na doposud nepoužitém souboru.
1.2 Rešerše recentních zdrojů – cíl a jeho odůvodnění
Sebe-determinační teorie představuje široký rámec pro studium lidské motivace a osobnosti. Je uznávanou teorií v oblasti výuky a nabízí konkrétní postupy do výuky pro zvýšení kvality motivace žáků. Autoři teorie (Deci, E. L., a Ryan, R. M.) se zaměřili především na tři vrozené potřeby, potřebu autonomie, kompetence a sounáležitosti. Pokud jsou tyto potřeby ve výuce uspokojeny, zvyšuje se motivace žáků k učení.
Metodu autonomii-podporujícího vyučování podle sebe-determinační teorie uplatnili na souboru žáků středních škol Reeve, Jang a Carrell (2004). Pelletier a Joussemet (2016) zkoumali vliv podpory autonomie u dospívajících a dospělých osob s LMP. Behzadnia, Rezaei a Salehi (2022) zkoumali metodu ve vztahu k žákům středních škol s LMP.
Navrhovaný kvalifikační projekt bude svým zaměřením na poznatky vzešlé z aplikace autonomii-podporujícího vyučování podle SDT na soubor žáků mladšího školního věku s LMP. Bude tak navazovat na dosavadní výzkumné aplikace na jiných souborech (viz výše) a doplňovat tak poznatky o aplikačních možnostech/limitech této metody.
2. Výzkumný problém
Navrhovaný kvalifikační projekt se bude zabývat výzkumným problémem formulovaným otázkou: Jak ovlivňuje aplikace autonomii-podporujícího vyučování podle sebe-determinační teorie kvalitu motivace ve výuce u žáků mladšího školního věku s LMP.
3. Návrh struktury kvalifikační práce včetně metodologického rámce
Pojmová východiska: motivace, sebe-determinační teorie, osobnost osob s LMP
Teoreticko-kritická analýza stavu poznání v dané problematice
Výzkumný projekt – vymezení problému a výzkumných otázek: aplikace autonomii-podporujícího vyučování v hodinách Čj u 4 žáků mladšího školního roku s LMP
Metodologický rámec
- typ výzkumného plánu – případová studie
- metoda výběru souboru – prostý záměrný výběr
- metoda sběru dat – zúčastněné pozorování, introspekce
- metoda zpracování dat – pozorovací formulář
- metoda analýzy dat – kategorizace a interpretace získaných dat
- metoda validace výsledků –
Výsledky
Diskuse – teoreticko-kritická syntéza výsledků projektu a dosavadního poznání
Souhrn
Seznam doporučené literatury
Behzadnia, B., Rezaei, F., & Salehi, M. (1. February 2022). A need-supportive teaching approach among students with intellectual. Psychology of Sport & Exercise. doi:10.1016/j.psychsport.2022.102156
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (April 2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory. Contemporary Educational Psychology. doi:10.1016/j.cedpsych.2020.101860
Hagger, M. S., Hankonen, N., Chatzisarantis, N. L., & Ryan, R. M. (2020). Changing Behavior Using Self-Determination Theory. V M. S. Hagger, L. D. Cameron, K. Hamilton, N. Hankonen, & T. Lintunen, The Handbook of Behavior Change (stránky 104-119). Cambridge: Cambridge University Press i.
Hons, R. I. (2021). Implementing The Autonomy-Supportive Teaching Model with Elementary Students [Masterʼs thesis, Bethel University]. Načteno z Bethel University Spark Repository: https://spark.bethel.edu/etd/730/
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
Pelletier, J. E., & Joussemet, M. (21. June 2016). The Benefits of Supporting the Autonomy of Individuals with Mild Intellectual Disabilities: An Experimental Study. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. doi:10.1111/jar.12274
Reeve, J. (2016). Autonomy-Supportive Teaching: What It Is, How to Do It. V W. C. Liu, J. C. Wang, & R. M. Ryan, Building autonomous learners: Perspectives from research and practice using self-determination theory (stránky 129-152). Springer Science+ Business Media Singapore.
Reeve, J., & Cheon, S. H. (01. February 2021). Autonomy-supportive teaching: Its malleability, benefits, and potential to improve educational practice. Educational Psychologist, stránky 54-77. doi:10.1080/00461520.2020.1862657
Reeve, J., Jang, H., Carrell, D., Jeon, S., & Barch, J. (June 2004). Enhancing Students’ Engagement by IncreasingTeachers’ Autonomy Support. Motivation and Emotion, stránky 147-169. doi:10.1023/B:MOEM.0000032312.95499.6f
Valenta, M., Michalík, J., & Lečbych, M. (2018). Mentální postižení. Praha: Grada Publishing.
Seznam doporučené literatury
Behzadnia, B., Rezaei, F., & Salehi, M. (1. February 2022). A need-supportive teaching approach among students with intellectual. Psychology of Sport & Exercise. doi:10.1016/j.psychsport.2022.102156
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (April 2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory. Contemporary Educational Psychology. doi:10.1016/j.cedpsych.2020.101860
Hagger, M. S., Hankonen, N., Chatzisarantis, N. L., & Ryan, R. M. (2020). Changing Behavior Using Self-Determination Theory. V M. S. Hagger, L. D. Cameron, K. Hamilton, N. Hankonen, & T. Lintunen, The Handbook of Behavior Change (stránky 104-119). Cambridge: Cambridge University Press i.
Hons, R. I. (2021). Implementing The Autonomy-Supportive Teaching Model with Elementary Students [Masterʼs thesis, Bethel University]. Načteno z Bethel University Spark Repository: https://spark.bethel.edu/etd/730/
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
Pelletier, J. E., & Joussemet, M. (21. June 2016). The Benefits of Supporting the Autonomy of Individuals with Mild Intellectual Disabilities: An Experimental Study. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. doi:10.1111/jar.12274
Reeve, J. (2016). Autonomy-Supportive Teaching: What It Is, How to Do It. V W. C. Liu, J. C. Wang, & R. M. Ryan, Building autonomous learners: Perspectives from research and practice using self-determination theory (stránky 129-152). Springer Science+ Business Media Singapore.
Reeve, J., & Cheon, S. H. (01. February 2021). Autonomy-supportive teaching: Its malleability, benefits, and potential to improve educational practice. Educational Psychologist, stránky 54-77. doi:10.1080/00461520.2020.1862657
Reeve, J., Jang, H., Carrell, D., Jeon, S., & Barch, J. (June 2004). Enhancing Students’ Engagement by IncreasingTeachers’ Autonomy Support. Motivation and Emotion, stránky 147-169. doi:10.1023/B:MOEM.0000032312.95499.6f
Valenta, M., Michalík, J., & Lečbych, M. (2018). Mentální postižení. Praha: Grada Publishing.